Könsbestämma kattunge

S

saltakatten

Säkert en vanlig fråga här.....
Har precis tagit hand om en liten kattunge på ca en månad, men jag har lite svårt för att könsbestämma den. Enligt en vän så är det en hona eftersom inga hankatter kan vara trefärgarde, vilket denna är. Stämmer detta? Om detta inte stämmer finns det några andra säkra tecken man kan titta efter?

Tacksam för svar!

Sv: Könsbestämma kattunge

Du kan lugnt utgå ifrån att om kattungen är sköldpadd och vit, som jag misstänker utifrin din beskrivning, så är det en hona. Annars får man göra som vanligt, kolla under svansen, hannarna ser ut som upp och nervända ! medan honorna är mer :.

Mia_R menar förhoppningsvis tvärtom? Honorna ser ut som upp och nervända utropstecken, medan hanarna är som ett kolon.

saltakatten skrev:
Säkert en vanlig fråga här.....
Har precis tagit hand om en liten kattunge på ca en månad, men jag har lite svårt för att könsbestämma den. Enligt en vän så är det en hona eftersom inga hankatter kan vara trefärgarde, vilket denna är. Stämmer detta? Om detta inte stämmer finns det några andra säkra tecken man kan titta efter?

Tacksam för svar!
hankatter har inge gener för att bli sköldpaddsfärgade, så om den är det så är det troligtvis en hona. annars kan du slå upp i en bok eller över nätet om hur könen ser ut.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 897
Senast: Frida.G
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka