Könsbestämma föl genom pendling

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bodil Åslund
  • Startdatum Startdatum
Sv: Könsbestämma föl genom pendling

Japp såg precis efter! Du har många så vi kan räkna statistik på dina bara :p

KL

Är det verkligen någon som TROR på detta på allvar eller är det bara en kul grej ?

KL

Är det verkligen någon som TROR på detta på allvar eller är det bara en kul grej ?

Lite både och faktiskt. Anledningen till att jag startade tråden var att se hur många som det stämmer på och om man kan dra någon slutsats.

Jag har pendlat mitt sto vid flera tillfällen under dräktigheten, senast i förrgår på dygn 295. Alla gångerna har visat hingt och kommer något annat ut så kommer jag att bli förvånad.

tror och tror är väl tveksamt men det är intressant.

Jag hade många rätt förra året, var bara en som jag hade fel på men sista visade det rätt.
I år har jag haft ett fel än så länge av 4 pendlade, övriga har inte fölat än..

Däremot har det stämt till 100% gällande om stoet varit dräktigt eller ej i alla år jag provat. Har pendlat flera som tomma fasten de tidigare varit konst. dräktiga och vid nästa dr. koll har de varit tomma också.

Jag börjar bli osäker nu...

Har pendlat 4 ston. Det skulle bli ett sto och 3 hingstar. Ston brukar ju komma lite tidigare än beräknat och de brukar gå över tiden med hingstar vanligtvis...

Mitt sto som är pendlat sto har nu gått över tiden och sto nr 2 som skall ha hingst har en vecka kvar men verkar föla vilken sekund som helst... Håller er uppdaterade..

Sto1: Noblesse - pendlad sto (beräknad 20 april)

Sto2: Lina - pendlad hingst (beräknad 30 april)

Sto3: Snowbird - pendlad hingst (beräknad 7 maj)

Sto4: White Strings - till slut pendlad hingst. Hade svårt att bestämma sig,
skall göra om det. :) (beräknad 10 juni)

Jag - pendlad flicka (beräknad 1 oktober) *skratt* :D

Noblesse fölade i natt den 30 april - det blev en hingst

*kl*

Pendlade alla mina sto idag och det visade två sto ett hingstföl ska bli kul och se om det stämmer :D

Ett av stona som visade sto fick det nästa som visade det fick en hingst.

Så 50/50 just nu på om det stämmer eller inte

Då kommer det nog snart en till, datumet va väl 30:e på henne? Dem brukar kunna samla sig :p

Jag är en "tru beliver" av pendeln! Den användes förr av framför allt barnmorskor "kloka gummor" dvs läkekunniga och pendeln är en metod att bedöma förlossnings arbetet dvs när det är dags för vissa insattser eller när det är läge att avvakta och för att bedömma dos på läkemedel/ örter Homeopat preparat OBS!!! INGET FÖR EN NYBÖRJARE!!!! följ givna recept.
Men att kolla kön på bäbisar får väl ändå anses ofarligt. Jag har använt pendeln flitigt på både människo barn (även mina egna) fölisar och valpar och jag har blivit lurad en gång, pendlade en hingst och det blev ett sto. Men till mitt försvar måste jag ändå säga att fler än jag pendlade fel på det stoet ;)
Jag har även pendlat fram när ston gått tomma, och nu säger pendeln att mitt sto tagit sig vid tjuv betäckning.... måtte jag ha fel även denna gång :mad:
Men jag pendlade en tik hemma och det visade bara hanar... många hanar så jag gav upp och tänkte att det inte funkar när det är många foster, ut kom 6 hanar och en liten tik på slutet!
pendlade en annan tik med "luddigt" resultat och hon fick 11 valpar!!! men om kullen är "normal" runt 6 stycken så får jag fram rätt kön och hur många. Jag rekommenderar ändå ett ultra ljud
Lycka till med era vår bäbisar

Det fungerar inte när jag pendlar stona, provade på fem stycken förra året, och fyra av dem blev annat kön än vad pendeln visade. Jag har väl inte den rätta förmågan antar jag.

Däremot så brukar en i stallet kunna pendla fram rätt kön, på de hon gjort under årens lopp har alla hittills varit rätt, ett 10-tal, så vi får väl se om det stämmer i år också, i sådana fall blir det två hingstar i år.

Jag är en "tru beliver" av pendeln! Den användes förr av framför allt barnmorskor "kloka gummor" dvs läkekunniga och pendeln är en metod att bedöma förlossnings arbetet dvs när det är dags för vissa insattser eller när det är läge att avvakta och för att bedömma dos på läkemedel/ örter Homeopat preparat OBS!!! INGET FÖR EN NYBÖRJARE!!!! följ givna recept.
Men att kolla kön på bäbisar får väl ändå anses ofarligt. Jag har använt pendeln flitigt på både människo barn (även mina egna) fölisar och valpar och jag har blivit lurad en gång, pendlade en hingst och det blev ett sto. Men till mitt försvar måste jag ändå säga att fler än jag pendlade fel på det stoet ;)
Jag har även pendlat fram när ston gått tomma, och nu säger pendeln att mitt sto tagit sig vid tjuv betäckning.... måtte jag ha fel även denna gång :mad:
Men jag pendlade en tik hemma och det visade bara hanar... många hanar så jag gav upp och tänkte att det inte funkar när det är många foster, ut kom 6 hanar och en liten tik på slutet!
pendlade en annan tik med "luddigt" resultat och hon fick 11 valpar!!! men om kullen är "normal" runt 6 stycken så får jag fram rätt kön och hur många. Jag rekommenderar ändå ett ultra ljud
Lycka till med era vår bäbisar

Jag har faktiskt aldrig povat pendla tikar. Det ska jag testa nästa gång jag ska ha kull.

Nu har då äntligen föl nr 2 anlänt. Det var efter mitt sto som båda gångerna visat sto vid pendling...det blev en svart hingst:angel:
Nu väntar jag på sto nr 3 och 4.... den ena har visat hingst båda gångerna medans den andra visade hingst första gången och sto andra gången. Återstår att se vad det blir....:laugh:

Jag provade att pendla svala ca i dygn 324 då ,mest av nyfikenhet, men den visade ett sto!
Jag har hela tiden känt på mig och trott att det blir en hingst så vi får väl se:Dsååå nyfiken ju!!!

Pendeln svek mig för första gången och blålurade mig. Första stoet som fölat har visat sto på pendeln både när jag själv har pendlat henne och när en kompis gjorde det. Ut kom en hingst.

Nu får vi hoppas att inte pendeln sviker mig på nästa också då den är pendlad till hingst, och den busungen som redan är född behöver verkligen en hingstkompis att härja med. :cool:

Min flicka ska få en hingst enl. pendeln...har pendlat 3 ggr. och alla gånger har det visat hingst .
Det får bli sto el. hingst bara bäbben är frisk...hon är nu på dygn 336.

Men jag är sååå lycklig min hingst ska få föl:angel:...ett sto...undrar när det ska bli, han är lite rund om magen;)...o vi ska inte tala om vilket underligt juver han har:rofl:

Men jag är sååå lycklig min hingst ska få föl...ett sto...undrar när det ska bli, han är lite rund om magen...o vi ska inte tala om vilket underligt juver han har

Ja, det låter verkligen spännande;)

kl

På häst använder jag en ståltråd (ex stängseltråd) som jag gör en ögla på längst ut på. Ca 10 cm i diameter och en halv meter lång. Sedan "frågar" jag först vilket kön det är på en annan häst som inte är betäckt. Därefter kollar jag stoet. Har aldrig slagit fel. Jag kollade henne 14 -16 dagen när hon var betäckt, innan ultraljud, och hon var både dräktig och det var ett sto. Kollade en gång till strax innan förlossning, fortfarande sto.

Det blev ett sto.

Jag kan hitta vatten både med grenklyka och ståltråd, även få fram hur långt ner i marken vattnet finns.
Varit med och tagit ut till ny brunn.

Föl nr 3 har anlänt...
Ska försöka bringa ordning i mina ston så att det är lättare för er att hålla koll...
Lectric pendlad sto 2ggr - fick sto
Majesta pendlad sto 2ggr - fick hingst
Busan pendlad hingst 1:a ggn och sto 2:a ggn - fick hingst
Aimy pendlad hingst 2ggr - ej fölat än
Poco pendlad sto 2ggr - ej fölat än
China Girl pendlad hingst 2ggr - ej fölat än

Fyller på allt eftersom de anländer....

Får väl skylla på min sambo som inte har gett mig någon förlovningsring än ;) använde ju bara "en vanlig" ring....

Lycka till alla som är i väntans tider!!

Jag pendlade mitt sto 4 ggr, alla visade på hingst och den 6/5 kom det en liten hingst så här stämmde det. :p

Min flicka har äntligen fölat å inte blev det någon hingst inte...ha ha det blev en tjeja:love:...dumma ring;)

Har ni gjort det? Och i så fall, stämde pendlingen med vad det slutligen blev?

Jag pendlade mitt sto häromdagen. Hon är dräktig ca 100 dygn nu. Pendlingen visade att det ska bli ett hingstföl. Ska bli spännande att se om det stämmer.

Pendling= ta tagel från hästen och trä genom en (vigsel/ förlovnings)ring. Håll taglet stilla med ringen dinglande ovanför hästens kors. Om ringen pendlar fram och tillbaka så blir det hingst. Om ringen däremot rör sig i cirkel så blir det stoföl. Pendlar det ingenting alls så finns inget föl.

Pendlar alltid mina ston, har dock märkt att det inte funkar riktigt om jag inte tar min gamla mormors 24 karats guldring, dock har det hittintills stämt varje gång tom ifjol på de stoet som resorberade först sto sen nada...iår så visade den på 2 stoföl och 2 stoföl blev de :D

så man ska faktiskt tro på den men man ska vara noga när man gör det.

Liknande trådar

Avel Igår hade jag min årliga test av de dräktiga stona. Enligt min förlovningsring så ska Jarrah och Pärla få hingstföl, medan Zoya får ett...
2
Svar
25
· Visningar
3 977
Senast: Dalatjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka