Könsbestämma föl genom pendling

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bodil Åslund
  • Startdatum Startdatum
Sv: Könsbestämma föl genom pendling

vet ej om hon är pendlad med de tidigare fölen :confused: tror inte det dock... första gången jag pendlade C (precis när hon hade blivit dräktig typ) så visade det dock sto har jag för mig.. men alla gånger efter har visat hingst!

Spännande!!
Det har ju hittils stämt alla ggr för mig bortsett från Olga så som lurades förra året alla ggr utom sista. Så det blir ju kul om det blir 3 hingstföl.. Åtminstone för dom, värsta grabbgänget :-) Stackars Edith dock som kommer få vara lek-tant åt dom..

Har ni gjort det? Och i så fall, stämde pendlingen med vad det slutligen blev?

Jag pendlade mitt sto häromdagen. Hon är dräktig ca 100 dygn nu. Pendlingen visade att det ska bli ett hingstföl. Ska bli spännande att se om det stämmer.

Pendling= ta tagel från hästen och trä genom en (vigsel/ förlovnings)ring. Håll taglet stilla med ringen dinglande ovanför hästens kors. Om ringen pendlar fram och tillbaka så blir det hingst. Om ringen däremot rör sig i cirkel så blir det stoföl. Pendlar det ingenting alls så finns inget föl.

Ska ut och testa mina ston nu! har pendlat förrut och då stämde det, men ska faktiskt kolla mina ston i år det är alltid lite kul:)

Nu har jag pendlat mina 3!! Ha ha det ska bliu intressant att se vad det blir, men nu visade det 1 sto och två hingstar, men jag vet inte riktigt om man skall göra det så här tidigt?? Ena stoet ska ju ha i slutet av mars så där tror jag det är lungt det bored bli en heartbreakerhingst..men men vi får väl se, kommer jag ihåg skall jag rapportera

kl

Det stämde inte på min Gråa i år, visade hingstföl, det var ett sto föl :cry:

kl

Det stämde inte på min Gråa i år, visade hingstföl, det var ett sto föl :cry:

Usch, lider med dig , var med om samma förra året stoföl e.Argentinus
Håller tummarna för dig med resten!:cry:

jag pendla mitt sto för några dagar sen, hon är runt 185 dygn nu o de visa ett sto så jag får se om de stämmer senare i år:D

Har ni gjort det? Och i så fall, stämde pendlingen med vad det slutligen blev?

Jag pendlade mitt sto häromdagen. Hon är dräktig ca 100 dygn nu. Pendlingen visade att det ska bli ett hingstföl. Ska bli spännande att se om det stämmer.

Pendling= ta tagel från hästen och trä genom en (vigsel/ förlovnings)ring. Håll taglet stilla med ringen dinglande ovanför hästens kors. Om ringen pendlar fram och tillbaka så blir det hingst. Om ringen däremot rör sig i cirkel så blir det stoföl. Pendlar det ingenting alls så finns inget föl.

Nu när fölningsäsongen har börjat så väcker jag liv i min gamla tråd.
Hur har det gått? Har ni pendlat och stämmer det med vad som kommit ut i år?

Jag har pendlat mitt sto 3 gånger under dräktigheten. Nu senast vid dygn 260. Alla 3 gångerna har visat hingst. Ska bli spännande att se om det stämmer.

Kul att du väckt upp denna tråd! :bump: Jag läste den i början för jag var osäker på hur pendling fungerade. Nu har jag pendlat mitt sto flera ggr efter det och det har visat på hingst varje gång.
Hon är nu på 339:e dygnet, ska kolla henne idag så det inte har ändrat sig som jag läst att det gjort för några. Återkommer när den kommit och rapporterar om det stämmde!

Ja, gör det. Spännande att höra om det stämmer.

Måste taglet vara från de aktuella stoet? Måste rycka från alla?
Hur långt från korset skall man hålla?

Ja, taglet ska vara från aktuellt sto. Jag håller pendeln precis över "högsta punkten" på baken, kanske en decimeter ovanför. Lycka till!

Nu har jag läst igenom hela tråden och jag tycker det är sååå häftigt!!
Måste ut och prova på min som är förstagångsfölerska och gått i 284 dygn. Har aldrig gjort detta innan, så bara måste prova! :D

Någon av er som pendlat som blivit "med föl" än? :)

Puttar upp tråden lite, då jag är nyfiken att höra hur det går för er!:angel:

jag pendlade mitt sto häromdagen och det visade hingst... resultatet får vi förhoppningsvis se om 4 dagar då hon är beräknad till fredag :love:

Hihi.. =)

Lycka till. Spännande att se om det stämmer.

Nu har det kommit föl.. men pendlingen stämmde inte... :p
Det visade hingst men det kom ett sto.. ;)

Jag pendlade igen häromdagen. Det är ju långt kvar än då Carisma beräknas föla 1 juli....
Men det visar en hingst väldigt tydligt fortfarande, det har det gjort under alla gånger jag pendlat.

Men för min del får pendeln gärna ha fel, jag skulle gärna vilja ha ett stoföl ;)

Liknande trådar

Avel Igår hade jag min årliga test av de dräktiga stona. Enligt min förlovningsring så ska Jarrah och Pärla få hingstföl, medan Zoya får ett...
2
Svar
25
· Visningar
3 978
Senast: Dalatjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025