Könsbestämma föl genom pendling

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bodil Åslund
  • Startdatum Startdatum
Sv: Könsbestämma föl genom pendling

Valacken som står här är dräktig :eek: klapphingst kanske ;),så jag bestämde mig för att inte fortsätta med stona :D dom är i alla fall kollade dräktiga så resten får nog vara en överraskning.

PS valacken ska få ett stoföl!!:d

Han kanske är lite feminin av sig???

Vi har pendlat mina dräktiga ston. 2007 blev det 2 stoföl precis som pendeln sa. 2008 visade pendeln ena klockrent sto och den andra både snurrade och pendlade fram och tillbaka fram till i februari, då visade den på stoföl. Och 2 små tjejer blev det också...

En kul grej var när jag väntade mitt första barn fast ingen annan visste nåt eftersom det precis var konstaterat av läkare. Jag var rädd att det skulle gå snett så vi hade bestämt att hålla tyst tills det började synas. Vi var på ridkurs och jag höll i kompisens sto när tjejen vi var hos fick för sig att hon skulle pendla alla stona. (Några hade varit hos hennes hingst så hon var nyfiken...)Hon pendlade stoet jag höll i och jag ifrågasatte att det skulle funka. Då höll hon det över min mage på skoj och höll på att trilla baklänges när det tydligt visade på en pojke :D. Och nog blev det en kille men det var inte så hemligt efter det :o

Väcker liv i min gamla tråd.

Har ni pendlat fler gånger?

Vore kul om ni som pendlat kunde skriva här sedan när fölet är fött och berätta om det stämde.

Ska pendla idag för första gången. Spännande. :)

Frågan är om man ska pendla rätt sent i dräktigheten eller inte?

Jag pendlade hingst i höstas. Har inte pendlat om än, men ska göra det.

Jag pendlade mitt sto flera gånger, både tidigt och sent och det visade hingst och det blev det också.

Jag fick själv en dotter för 3 år sedan. Då cirklade ringen när en annan gjorde det på mig, men den pendlade om jag gjorde det på mig själv.

Hittills har alla mina pendlingar på människor stämt utom en gång. Den gången var jag så övertygad om att det var en flicka i den magen så jag tror att jag påverkade pendlingen på något sätt.

Även om man har 50% chans att pendla "rätt" så är det jättehäftigt att det händer något med ringen.

Ja, det är jättespännande

Jag pendlade efter att ha läst den här tråden! Resultatet blev att ringen rörde sig kraftigt fram och tillbaka, vilket väl motsvarar en hingstunge?! Kunde inte låta bli att prova på min andra häst men där stod den helt stilla. Så det kanske stämmer ändå ;)
Åkte in o kollade med ultraljud ungefär 3 veckor senare och hon var dräktig. Om det nu är en liten hingst eller inte återstår att se! :bump:

Vi hade två ston förra året som vi pendlade. Dock inte jag själv. Ägarinnan till det ena stoet har fått bara hingstar de senaste åren och ville gärna ha ett sto då mamman börjar bli gammal så vi gjorde en deal att jag som alltid förr fick stoföl betäckte henne och blev det en hingst så tog jag den och om det blev ett sto så skulle ägarinnan lösa ut henne för kostnaderna. Vi pendlade och på detta stoet visade de ett stoföl och vi pendlade flera gånger och fick samma resultat. Någon gång visade den hingst men det var kanske en av ca 15ggr. Det andra stoet som jag betäckt och skulle behålla visade på hingst men samma här att det någon gång var tveksamt. Mittt sto skulle föla den 6 maj och vi vakade och vakade och juvret blev gigantiskt. Det andra stoet var beräknat till ca 1 juni och har alltid varit punktlig med hingstarna och visat tydliga tecken och man har vetat exakt när det varit dags. När vi då vakar på min den 20 maj vid 2-tiden på natten och bara skulle kolla till det andra stoet som inte sett färdig ut på långa vägar så ligger det ett kolsvart stoföl som PRECIS kommit ut! Vi tänkte att nu sjutton måste det ju sätta fart på den andra och de gick separerade under dagen (de var bästisar i hagen så min blev orolig). Mjölken sprutade som den gjort de sista dagarna och på kvällen började vi vaka så smått i skift igen och vid tio så var han nästan helt ute! Så det stämde med pendlingarna och min kompis fick sitt älskade sto och dessutom var drömmen att få en skimmel fast stoet bara lämnat bruna med bläs tidigare men tro det eller ej så var hon stickelhårig från början och blir det mer och mer! Ibland ska man ha tur!
Men jag skulle nog pendla flera gånger för att se om det blir samma de flesta gångerna!
Ja ni fick en extra lång historia här!

KL av mig själv.

Det hände inget när jag pendlade. :( Men jag är ganska säker på att det är en liten fölis därinne för jag kan se och känna hur det rör sig i magen. :)

Alla mina damer pendlar på hingstar... :crazy:
Det har stämt hittils för mig alla ggr jag pendlat förutom ett sto förra året som var lite knepig, hon pendlade hingst alla ggr utom sista gången som gjordes 1-1½ månad innan hon fölade och då visade det sto vilket det också blev.

På de två stona jag haft sen innan ser jag stor skillnad i beteende jämnför med förra året då båda fick ston.. Sista stoet har fått 4 hingstar på raken så det vore ju dags med ett stoföl där egentligen men vi får se i maj om pendlen har rätt!

Jag har aldrig provat detta, men nu har jag nyss gått ut och pendlat mitt dräktiga sto. Det visade stoföl, så vi får se.
Fölungen väntas i slutet på april. :p

jag har oxå pendlat C... det visade på hingst oxå...

mina ston ska enligt pendeln få en av varje, K ska få ett sto och C ska få en hingst... det är väl egentligen det jag hoppas på oxå så vem vet - det kanske är jag som har påverkat resultatet! får se när de har fölat om pendeln visade rätt! ;)

Intressant!
Vet du om hon är pendlad på nåt av sina tidigare föl och har det isf stämt?

Shibalina;
Det är mest smågrejer men det märks tydligt nu när man känner dom väl, Grå har blivit en riktig huggorm, förra året var hon lika mild som alltid, flyttade sig för alla, var super kelig etc och nu är hon rätt bitsk, vaktar speciellt sin box mer än innan och är mer i sin egen värld, man får pula med henne men bara en stund sen är hon trött på en.
Sen är magen annorlunda också, tycker hon är mer klotrund nu än förra året då hon var mer hmm avlång? :D Magen är dessutom väldigt lugn jämnfört med förra året, Edith gjorde inget annat än att kicka, stackars Grå fick knappt aldrig vara i fred.

Olga däremot har hittills varit en redig bitch, hon kör stuket "titta inte på mig för då får du spö", det gjorde hon även förra året men är mkt värre i år, nu har hon dock börjat bli underlägsen dock helt plötsligt vilket är nytt.
På henne ser magen likadan ut men hej och hå vilket liv det är på bebisen, en fotbollsspelare där inne?

Intressant!
Grå har blivit en riktig huggorm, förra året var hon lika mild som alltid, flyttade sig för alla, var super kelig etc och nu är hon rätt bitsk, vaktar speciellt sin box mer än innan och är mer i sin egen värld, man får pula henne men bara en stund sen är hon trött på en.

Jag som är norsk skrattar varje gång jag ser detta ordet.
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Hmm jag pendlade mitt sto idag, visade att det skulle bli ett stoföl:D
Var ju även tvungen att pendla fullblodsmärren som visade hingstföl:confused:
hon ska ju enl vet.vara tom:confused:
Provade även på valackerna ringen stod helt stilla på båda;)

Skulle det nu vara så att det funkar med ringen, så måste ju vet. ha missat fölisen på fbl.
Hur hade ni gjort i ett sådant läge?

Har ett quartersto som jag köpte efter att hon hade gått tillsammans med en hingst. Ville inte ultra henne utan väntade tills det gick att ta blodprov. Blodprovet visade att hon var tom. Tiden gick och hon började lägga ut, bli rund om magen, så jag ringde veterinären och frågade om blodprovet kunde visa fel. Fick till svar att det kunde det inte åt det hållet, men om provet var positivt från början så kunde det vara fel, alltså tom. Blev nog lite rörigt här nu....
positivt blodprov = dräktig
negativt blodprov = tom
Min skulle enligt provet vara tom men ingen regel utan undantag....:p
I maj kom det en liten hingst:rofl:

Måste nu iaf komma ihåg att ta med en ring ut till stallet och kolla mina ston. Har sex stycken som ska föla i vår:D

Kan man använda samma tagel till alla stona eller ska det vara deras egna:confused:

kl

I dag har jag pendlat om mitt sto. Pendlade i höstas och det visade hingst. Det gjorde det denna gång också.
Ska bli så spännande att se om det stämmer.

Intressant, det där med att de är olika. Och ja, när man känner dem väl så ser man varje liten nyans. Bebben i mitt stos mage går också an som värsta huliganen. Hon har haft två föl tidigare (dock inte i min ägo), båda hingstar. Jag har pendlat x flera (även min man o dotter iaf jag nu skulle ha, i rena viljan, vinklat till det på något sätt) och det visar sto varje gång. Jag har också beställt ett sto:angel:. Humörmässigt så verkar hon lite som din Grå fast det har varierat lite under tiden. Ska nog prova pendla en gång till..
//Irja

Åh, du har redan kommit dig för med det du.. Och samma resultat som sist:). Jag drar lite på det där för jag vill gärna att det ska vara ett sto och har hittills pendlat sto. Är lite skraj att det kanske har ändrats nu:crazy:. En av QuickStars bytte någon månad före fölning och det var så det också blev. Så vill inte jag ha det:angel:

Liknande trådar

Avel Igår hade jag min årliga test av de dräktiga stona. Enligt min förlovningsring så ska Jarrah och Pärla få hingstföl, medan Zoya får ett...
2
Svar
25
· Visningar
3 978
Senast: Dalatjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka