Könsbestämma föl genom pendling

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bodil Åslund
  • Startdatum Startdatum
Sv: Könsbestämma föl genom pendling

Stoet är pendlat om du tittar några svar längre upp, dock känns det som en lite osäker metod när det handlar om att betala pengar för dräktigheten :idea:

Det instämmer jag på, för 90 dygns koller där man ska betala avgift så tror jag nog jag tar ut vetten, men det hade ju onekligen varit roligt att ringa till hingsthållaren och säga att stoet är tomt så jag tänker inte betala för pendlen rörde sig inte :rofl:

Ett annat sto jag hade hade jag en mycket säker metod för att kolla dräktigheten på, Gick hon inte att lasta så var hon dräktig...
Började redan inför 16-21 dygns kollen, stämde varje gång! :banana:

Det har stämt i 75% av fallen när jag pendlat.
Mitt sto pendlade jag hingst - hon fick hingstföl i år.
Tre andra dräktiga ston i stallet pendlades hingst, hingst, stoföl.
Det blev 3 hingstföl. Det föl som pendeln visade fel på dog innan/vid födseln:(.

Så av 3 levande föl blev det rätt på alla.

Sorry, såg inte det.

Jovisst är det en alltför osäker metod att lita på när det gäller dräktighetskontroll. Men lite kul är det tycker jag. :bump:

Jag pendlade två ston förra året.

Sto 1 slog för hingstföl till halva dräktigheten och sedan slog den för stoföl. resultatet blev ett sto.
Sto 2 slog hela dräktigheten för stoföl och resultatet blev ett stoföl.

Jaså du har också seminerat med Niveau. Vad har du för sto. Mitt är efter Tabac-Marino. Ganska högställd. Hon har mycket motor och är tyvärr rätt spänd av sig. Niveau ska ju ha ett gott temperament och bra ridbarhet, därför valde jag honom. Hoppas det blir bra.
Pendeln visar stoföl........

Vi får hoppas att du har rätt, har inte kollat mina ston (alltså dr.status) på ganska länge och är lite orolig då vi haft sjukdom i stallet.
Men enligt pendeln så är de dräktiga i alla fall.

Trodde faktiskt själv på två hingstar om jag utgår från deras "sätt" dock säger pendeln att jag får problem nästa år för ett av varje visar det tyvärr.

Hingst (precis som jag tror snacka om knäppmärr, går numera ensam i hagen efter att muckat gräl med alla, helt tvärtemot hur hon var förra dräktigheten när hon fick sto) på stoet som är dräktig med vår egen hingst.

Sto (tyvärr på den har jag en spekulant som är väldigt intresserad av ett hingstföl) på 4 åringen som är dräktig med Niveau.

Förra dräktigheten pendlade jag mina också.

Sto 1 pendlades till sto och fick stoföl.

Sto 2 var hel skarry att pendla visade gång på gång först en tydlig cirkel för att sedan stanna stå still och gick sedan igång och visade en tydlig hingst. Med tanke på att stoet är mkt svår att se fosterna på på ul pga djup livmoder och endast kollad med ul 16 + 30 därefter med blodprov på 125 och svaret kom definitivt dräktig med höga värden.
Att sedan stoet var stor som en val gjorde ju att det blev en mkt nervös väntan på om hon väntade tvillingar. När sedan fölningen inte kom igång som den skulle (fick kraftiga värkar utan att vattnet gått) så blev jag riktigt nervös och det kändes väldigt skönt att ringa ut veterinären som var med under hela fölningen. Det blev "bara" ett sto, som dock till sättet är en riktig hingstunge (inte konstigt om hon lurade pendeln :angel:)

Nu har jag tänkt två kvällar i rad att imorgon ska jag komma ihåg att ta med mig en ring så att jag ska kolla men givetvis har jag glömt det båda gångerna. Måste komma ihåg imorgon! Rör den inte på sig vet jag inte vad jag gör :O

Hmm jag pendlade mitt sto idag, visade att det skulle bli ett stoföl:D
Var ju även tvungen att pendla fullblodsmärren som visade hingstföl:confused:
hon ska ju enl vet.vara tom:confused:
Provade även på valackerna ringen stod helt stilla på båda;)

Skulle det nu vara så att det funkar med ringen, så måste ju vet. ha missat fölisen på fbl.
Hur hade ni gjort i ett sådant läge?

Skulle det nu vara så att det funkar med ringen, så måste ju vet. ha missat fölisen på fbl.

Hur långt gången skulle hon vara i så fall? Har det gått mer än 120 dagar så kan du ju ta ett blodprov på henne, östronsulfatprov.
Jag skulle nog bli osäker i alla fall om hon nu visar utslag med ringen. Men det beror ju på hur mycket man tror på detta med pendling förstås

Hallå alla glada! Så spännande det här lät. Nu ska jag göra detta imorgon, så får man se ad det kan tänkas bli...... Mitt sto efter Master-Stanford nu ska ara dräktig med Last Liberty. Tog hela sommaren innan det tog sig, så nu hoppas man för fullt på ett stoföl i början på juli!

Hon skulle isf. vara i dygn 68 idag, så det är ju ett veckor kvar tills jag kan testa med det provet.

pendlade mitt sto många gånger med olika ringar och olika långt tagel men det visade alltid sto, och ut kom ett sto.... har även stämt på mej då jag väntade barn :)

Hmm jag pendlade mitt sto idag, visade att det skulle bli ett stoföl:D
Var ju även tvungen att pendla fullblodsmärren som visade hingstföl:confused:
hon ska ju enl vet.vara tom:confused:
Provade även på valackerna ringen stod helt stilla på båda;)

Har hon druckit vatten precis så kan den slå för det.

Pendlade mina två töser igårkväll samt kompisens isis. Min kompis ska få testa idag så får vi se om hon får samma resultat.. ;)
Har aldrig gjort detta förut så det ska bli hemskt intressant att se ifall det stämmer. Var jättekoncentrerad på att försöka hålla handen så still som möjligt, och det var ju skitsvårt!

Resultatet då; blev vad jag önskade på mina..! Och också de namnförslag på kön på varje häst som jag kom fram till först.

Penny pendlade sto, den var lite tveksam först. Hon har fått 5 hingstföl hittills så jag hoppas verkligen på att det stämmer. Isåfall lutar det åt att behålla...

Kitty pendlade klockrent hingst. På henne spelar det absolut ingen roll vad det blir för något, den ska säljas oavsett.

Kompisens Ronja pendlade också sto, och inte alls lika tveksamt. Ägaren hoppas på en hingst.

Min pappa testan Wilma dagen innan vetten kom ut och skulle dräktighetskontrollera henne.

Hon är 4 och dräktig för förstas gången. Pendeln visade klockret för hingst. Dagen efteråt kom vetten och kontaterade henne dräktig! :banana: Detta var på 42 dygn.

Andra kollen med vetten och hon var fortfarade dräktig på 90 dygn.

Nu har hon gått 113 dagar och jag tänkte se vad pendeln säger nu! Skall hem och be om en ring av någon i stallet och sedan kolla henne i kväll!

Spännande att det verkar stämma för många av er!

Detta är min första egna avkomma. Wilma är dräktig med Cairo 869.

Håller tummarna för att dettta går bra hela vägen......

Valacken som står här är dräktig :eek: klapphingst kanske ;),så jag bestämde mig för att inte fortsätta med stona :D dom är i alla fall kollade dräktiga så resten får nog vara en överraskning.

PS valacken ska få ett stoföl!!:d

Hmmm...

Hade det visat på hingst så hade man ju kunnat skylla på att han själv gav utslag...

Han kanske är en sån där.. hmm... vad heter det, hermafrodit?

:rol:

Lille "Stellan" då, men jag hade ju inte tackat nej till ett föl efter honom, speciellt inte ett stoföl :P

Haha måste var du som önsketänkte och överförde det till pendlen!!

Jag pendlade mitt då dräktiga sto förra året och det visade på hingst, blev en hingst.
Pendlade också ett annat sto och det visade jättestarkt på hingst, men det blev ett sto!

I år har jag pedlat mitt sto (inte samma som förra året) och det visar på sto! :D *Hoppas hoppas*

Jag pendlade mitt sto vid ett tillfälle under hennes förra dräktighet och det visade då att det var en hingst och visst blev det även en hingst. Hon är nu dräktig igen och denna gången visar pendeln och även min intuation att det blir ett sto. Jag litar på min intuation och pendeln tror jag inte heller ljuger. Det kommer alldeles säkert ut ett litet stoföl till våren! :)

Nu har jag oxå pendlat vårat sto.
2 gånger gjorde jag det själv.
3:e gången fick en helt oförstående, tjej i stallet göra det.
Det visade alla gångerna, att det skull bli ett sto.
Ska bli spännande att se, hurvida det stämmer eller inte.

Vi får väcka liv i tråden till våren och checka av hur det stämmer.:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Igår hade jag min årliga test av de dräktiga stona. Enligt min förlovningsring så ska Jarrah och Pärla få hingstföl, medan Zoya får ett...
2
Svar
25
· Visningar
3 978
Senast: Dalatjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka