Guldringsknepet för att avgöra kön på blivande föl

Sv: Guldringsknepet för att avgöra kön på blivande föl

Förra året stämde det inte. Har inte testat på stona i år men får väl ta och göra det ;)

Lånar knapp

Testade kompisens sto som skall föla vilken dag som helst. Det visade starkt på hingst. Vilket vi gissat på hela tiden. Återstår att se nu om det blir det. Förra året fick hon ett sto som tyvärr dog.

Jag var tvungen att kolla idag igen på stoet som inte ska vara dräktigt. Samma resultat. Tydligt roterande ring och lika mycket ödem framför juvret... :confused:
Hon är inte jättetjock, men lite väl bukig och ser ut i formen ungefär som vårt 4-årssto som ska föla om ca 4 veckor.
Jag som hade tänkt att åka med henne om ett par veckor och kolla om det var läge att seminera. Hur orutinerat skulle det se ut om jag kommer med ett sto för seminering som är i sista dräktighetsmånaden. :D
OM hon är dräktig så återstår frågan, vem är fadern??
Vi ska ha ut en veterinär under nästa vecka i ett annat ärende, så han får väl känna på henne. Hon kanske bara är skendräktig, men då borde väl inte ringen ge utslag?

Det tycker jag den inte borde, fast det är klart hjärnan kan spela spratt med handen. Hoppas för din skull att hon inte är dräcktig. Kan ju vara vilken hingst som helst som är pappa i sådana fall. Kanske grannens russ typ.

Pendlade mitt kallblodstravarsto, som enligt ringen skulle få ett sto. Det blev en hingst!

Har även pendlar mitt arabsto. Ska enligt en kraftigt pendlande ring få ett hingstföl. Hon ska föla om ca två veckor. Så det återstår att se! :)

Dalatjej skrev:
Jag har pendlat ett av mina ston & stämmer det ska hon få stoföl. Hon är beräknad till den 15/4, så förhoppningsvis kommer facit snart!

I natt kom facit - jag hade fel & det blev en hingst... Men man är alltid lika glad så länge det kommer ut en frisk fölunge (även om jag hade hoppats på sto).

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka