Könsbestämma föl genom pendling

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bodil Åslund
  • Startdatum Startdatum
Sv: Könsbestämma föl genom pendling

Jag har pendlat båda mina ston...
Grandezza pendlat många gånger- visat hingst alla gånger fram till några veckor innan fölning, då visade den båda könen, gång på gång... blev en hingst.

Raksi, pendlad 3-4ggr, visat sto förutom sista gången, då gjorde den samma som på Grandezza... Är beräknad till 16 juni.

Mikn kompis pendlade sitt sto på 100d, visade sto, ut kom en hingst;)

Jag börjar bli osäker nu...

Har pendlat 4 ston. Det skulle bli ett sto och 3 hingstar. Ston brukar ju komma lite tidigare än beräknat och de brukar gå över tiden med hingstar vanligtvis...

Mitt sto som är pendlat sto har nu gått över tiden och sto nr 2 som skall ha hingst har en vecka kvar men verkar föla vilken sekund som helst... Håller er uppdaterade..

Sto1: Noblesse - pendlad sto (beräknad 20 april)

Sto2: Lina - pendlad hingst (beräknad 30 april)

Sto3: Snowbird - pendlad hingst (beräknad 7 maj)

Sto4: White Strings - till slut pendlad hingst. Hade svårt att bestämma sig,
skall göra om det. :) (beräknad 10 juni)

Jag - pendlad flicka (beräknad 1 oktober) *skratt* :D

Noblesse fölade 30 april - det blev en hingst

Snowbird fölade den 11 maj - det blev ett sto

Lina fölade den 12 maj - det blev en hingst

Då är det bara White Strings och jag kvar då...
:rofl:

Föl nr 3 har anlänt...
Ska försöka bringa ordning i mina ston så att det är lättare för er att hålla koll...
Lectric pendlad sto 2ggr - fick sto
Majesta pendlad sto 2ggr - fick hingst
Busan pendlad hingst 1:a ggn och sto 2:a ggn - fick hingst
Aimy pendlad hingst 2ggr - ej fölat än
Poco pendlad sto 2ggr - ej fölat än
China Girl pendlad hingst 2ggr - ej fölat än

Fyller på allt eftersom de anländer....

Får väl skylla på min sambo som inte har gett mig någon förlovningsring än ;) använde ju bara "en vanlig" ring....

Lycka till alla som är i väntans tider!!

Ja nu har föl nr 4 anlänt...
Måste säga att jag och min sambo nog är helt kassa på det här med pendling:D
Aimy som var pendlad hingst 2 ggr, fick i natt ett stoföl:love:

Ja, det var ju inte många rätt där :laugh:

KL

Jag provade att pendla mitt sto ett par gånger när hon var dräktig.
Första gången visade hon ingenting, senare i dräktigheten visade hon på hingst och ut kom ett sto givetvis! ;)
Så för mig visade pendeln fel iaf.

Jag har haft totalt fel i år, stoet som kastade pendlade hingst och ut kom sto, andra stoet pendlade det hingst på och ut kom lilla Saga i lördags.

Så än så länge har jag 100% fel i år ;)

Sista stoet skall föla 24juni och har också pendlat hingst. Min jobbarkompis har dock gissat sto på de två som blev ston och gissar hingst på den sista så han har hittills haft 100% rätt istället... :grin:

den 12 maj kom den första, pendlat hingst blev hingst :-D husse blev jätte glad.
Nästa är beräknad till 1 juni pendlad hingst hoppas på att det inte stämmer... vill ha ett sto denna gång.
Sista skall föla 17 juni pendlad sto.

Här pendlade hovslagaren och fick det till hingst. Han har aldrig haft fel någonsin enligt honom själv. I lördags kom den lille "hingsten" som visade sig sakna snopp och kissar där bak...:angel:

Föl nr 5 har anlänt...
Poco var pendlad sto 2 ggr och kors i taket... det blev ett stoföl:D
Årets tredje svarta föl...:laugh:

Bara en kvar nu...

kl

Hur är det man gör egentligen? Jag förstår verkligen inte? :confused:
Har läst på första sidan, ja.

Tar man ringen, trär igenom taglet och håller i båda ändarna? Då kan den ju inte snurra?

jag tycker detta var välldigt häftigt!!!
Jag och de flesta jag känner var nästan till 100% säker på att svala skulle få en liten hingst, men när jag pendlade henne visade det ett sto, och så blev det ett litet stoföl :D

menar ni på allvar att det fortfarande finns folk som TROR på sån här vidskeplighet:confused:
Nog för att det är ganska harmlöst, men kom igen!

/migo
rationalist

Du håller båda ändarna i en o samma hand, sen ska den börja pendla, för att visa könet på fölet i magen...

Tycker fok att det är kul att roa sig med det så låt dem göra det. Är du inte intresserad så behöver du ju inte läsa eller uttala dig om det... Det är väl deras ensak.

Jag tror helt fullt på detta nu jag har blivit överbevisad!!
Har pedlat kor och hästar bara för att se hur säkert det är endast några procent felade...

I år fick jag ett stoföl som pendlen sa men jag var misstänksam för efter några månader dräktighet så visade det både för hingst och sto beroende på vart jag höll pendlen.. Jag hade ju ultraljudat henne annars hade jag trott det var tvillingar... detta slutade dock efter ett tag... När fölet kom och jag undersökte moderkakan så fanns det en fosterblåsa med navelsträng ca 8cm i omkrets på den "stora" navelsträngen.. det hade inte synts på ultraljud om detta händer igen kommer jag åka och kolla upp det hela för nu är jag som sakt överbevisad!

Hej
Vet inte om jag tror på det men mitt sto blev pendlat ca en månad innan fölning och ett par dar innan och båda gångerna visade det hingst.
Ut kom en hingst:laugh:
Kram Suss

Hur tidigt kan man börja pendla ? Jag testade på 30-dgr nu.........vet kunde inte hålla mig:) . I början visade den ingenting, för att efter en stund snurra runt mycket långsamt, för att lika snabbt upphöra igen. Då jag flyttade position så började den snurra "lite" igen, för att åter stanna.Då räknar jag efter att ringen stått still en stund då man ställer sig över korset, är ju en viss fördröjning innan handens rörelse slutar ut i taglet med ringen.....................

Hmm jag pendlade alla mina hästar runt 100 dagars dräktigheten och nu har alla resultat kommit....
Hade rätt på en av fem, :crazy:
Cassie pendlade hingst = vart sto
Nouva pendlade sto = vart hingst
Classaja pendlade hingst = vart sto
Nannau pendlade sto = vart sto!!!!!!!
Suzy pendlade sto = vart hingst

inga bra resultat i år inte med pendeln...
Vi får se nästa :)

Jag pendlar mina första gången innan första ultraljudet för att se om dem är dräktiga.. Att se om det blir sto eller hingstföl tycker jag är lite tidigt men konstigt nog så har pendlen alltid hållt sig till sto om det visat på sto i början.. Sen pendlar jag då och då under dräktigheten..

Liknande trådar

Avel Igår hade jag min årliga test av de dräktiga stona. Enligt min förlovningsring så ska Jarrah och Pärla få hingstföl, medan Zoya får ett...
2
Svar
25
· Visningar
3 977
Senast: Dalatjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka