T
Tvistjarna
Är de någon som kan ge några bra tips hur man kan träna hästen så den får bra kondition?? Hur gör ni hur ofta tränar ni kondition? Alla tips man kan få
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
chrysler skrev:Galopp intervaller är super effektivt.
Tex galopp 3 min, skritt 3 min galopp 3 min osv, sedan ökar man eftersom, uppåt 5 min intervaller.
Galopp är det som får bort en ev. bukmage oxå.
Sedan är det bra att ibland bara sticka ut å skritta i 2 timmar ngn gång, dock inte på en helt otränad häst.Men vanligtvis blir det kondition minst 1 gång/vecka, gångartsridn 2 ggr, dressyr/hoppning1-2 ggr samt ngn dag longering.
Mest effektiva för muskeluppbygnad som jag tränar efter är varannan dags träning, rider intensivt varannan dag å låter hästen gå lättare(kanske skritt eller longering) eller få vila varannan dag.Det är ju när musklerna vilar som de byggs upp efter att de aktiverats.Jag rider dock HÖGST 5 dagar/vecka för att inte hästen ska bli leds men för det mesta blir det 4 dagar i veckan.
chrysler skrev:Då kan du ju trösta dig med att de i ditt stall har fel.Muskler byggs när de vilar efter att ha aktiverats, inte medan de aktiveras.
Ser ofta exempel på hästar med bra uträknade å exakta foderstater å som tränas 7 dagar/vecka efter mkt välplanerade scheman, ändå är ägarna förbryllade över att de inte bygger muskler utan snarare får mindre muskler.Varför?Jo, musklerna får ju inte en chans att utveckla sig å växa när de måste jobba jämt.
Men det funkar såklart inte att enbart vila hästen för då har man ju inte aktiverat dess muskler.Jag har sett att varannan dags principen funkat bäst på de hästar jag sett å ridit, man kan även rida 2 dagar, vila en osv, eller rida 2 dagar å vila 2, allt som fungerar är ju bra!
Även om mina hästar säkert skulle klara att träna 6-7 dagar i veckan så skulle deras vilja å glädje säkerligen gå förlorad.
Islandshäst ryttare brukar vara lite mer sparsamma med att rida varje dag i veckan medan det är vanligt bland storhästryttare, även om jag nu ser mer å mer tävlingsryttare(hopp/dressyr) som börjar övergå till varannan dags träningen istället.
Så jag tycker inte du ska ha dåligt samvete, speciellt inte när du, som du skriver, ser de andras hästar "falla ur" efter en tid.
Har du frågat dem vad de tror det hela beror på förresten?Had evarit intressant att höra om de nu har räknat bra foderstat efter alla konster som går å tränar hästen rätt å det ändå inte funkar.
Låter inte som konditionsträning i mina öron. Möjligen styrketräning. Och nedbrytande.chokladmonster =) skrev:MARKARBETE... :smirk:
De hjälper väldigt långsiktit...mycket bra!
hoppa studs...
en bra övning:
ställ upp 1-4 hinder på en volt och hoppa dem i ca:30-60 min
(beror på vad hästen orkar)
de låter kanske lätt men de e svårare än vad man tror...
testa!
lycka till!
chokladmonster =) skrev:MARKARBETE... :smirk:
De hjälper väldigt långsiktit...mycket bra!
hoppa studs...
en bra övning:
testa!
lycka till!
chokladmonster =) skrev:hoppa studs...
en bra övning:
testa!
lycka till!