Konditions träning!

T

Tvistjarna

Är de någon som kan ge några bra tips hur man kan träna hästen så den får bra kondition?? Hur gör ni hur ofta tränar ni kondition? Alla tips man kan få :) :) :D :D

Sv: Konditions träning!

hejsan
jag själv rider mycket i våran grusgrop (alltså i backar) upp och ned i skritt givetvis de både stärker hästen och ger den bra kondition ..
en annan sak är om man har möjligheten att köra in hästen /köra hästen de e väldigt bra konditionsträning
lycka till :)
mvh /Annakarin

Galopp i friska tempon och gärna i lite backar, det stärker hästen och ger kondition.

intervallträning!
Klättring (mera styrka än kondis, men de hänger ihop)
långa galopper

/Malin

Galopp intervaller är super effektivt.
Tex galopp 3 min, skritt 3 min galopp 3 min osv, sedan ökar man eftersom, uppåt 5 min intervaller.
Galopp är det som får bort en ev. bukmage oxå.
Sedan är det bra att ibland bara sticka ut å skritta i 2 timmar ngn gång, dock inte på en helt otränad häst.Men vanligtvis blir det kondition minst 1 gång/vecka, gångartsridn 2 ggr, dressyr/hoppning1-2 ggr samt ngn dag longering.

Mest effektiva för muskeluppbygnad som jag tränar efter är varannan dags träning, rider intensivt varannan dag å låter hästen gå lättare(kanske skritt eller longering) eller få vila varannan dag.Det är ju när musklerna vilar som de byggs upp efter att de aktiverats.Jag rider dock HÖGST 5 dagar/vecka för att inte hästen ska bli leds men för det mesta blir det 4 dagar i veckan.

Senast ändrad av en moderator:

Utnyttja snön!!

Det är perfekt med snön, min lilla raring som både är åt det makliga och rultiga hållet är jättefin nu!!

Vi har ridit mycket framåt, fort fort :smirk: (beror på hur man ser det) vilket har gett resultat!!

Förutom att hon nu har bra kondis har gångarterna blivit mkt bättre (hennes trav var väldigt fyrtaktig tidigare)

Hennes galopp är inte så stabil att man kan intervallträna henne på ett effektivt sätt, den håller helt enkelt inte så länge, så jag passar på att styrka henne nu!

Tänk bara på att det är tungt för dem i snön, att man inte kan rida som man brukar (säger sig självt eg.)!

chrysler skrev:
Galopp intervaller är super effektivt.
Tex galopp 3 min, skritt 3 min galopp 3 min osv, sedan ökar man eftersom, uppåt 5 min intervaller.
Galopp är det som får bort en ev. bukmage oxå.
Sedan är det bra att ibland bara sticka ut å skritta i 2 timmar ngn gång, dock inte på en helt otränad häst.Men vanligtvis blir det kondition minst 1 gång/vecka, gångartsridn 2 ggr, dressyr/hoppning1-2 ggr samt ngn dag longering.

Mest effektiva för muskeluppbygnad som jag tränar efter är varannan dags träning, rider intensivt varannan dag å låter hästen gå lättare(kanske skritt eller longering) eller få vila varannan dag.Det är ju när musklerna vilar som de byggs upp efter att de aktiverats.Jag rider dock HÖGST 5 dagar/vecka för att inte hästen ska bli leds men för det mesta blir det 4 dagar i veckan.

Vad glad jag blir när jag läser det här! Jag kör själv för tillfället (p.g.a tidsbrist när jag har två hästar o skolan) "varannan-dags-principen och den funkar bra. Glada hästar som tycker det är kul att jobba istället för två halvdöda saker som bara suckar när man ska göra något. Nu till saken! Det som känns tråkigt är att i mitt stall finns en två människor som anser att det är "dödssynd" på att inte rida sina hästar 7 dagar i veckan minst en timme..o att säga att musklerna snarare bryts ner istället för att byggas går in genom ena örat o ut genom andra. Jag vet inte va jag ska säga för att om ska lyssna :crazy: det känns så tråkigt o stämmningen i stallet blir tråkig..samtidigt som deras hästar faller ur mer o mer..

Då kan du ju trösta dig med att de i ditt stall har fel.Muskler byggs när de vilar efter att ha aktiverats, inte medan de aktiveras.

Ser ofta exempel på hästar med bra uträknade å exakta foderstater å som tränas 7 dagar/vecka efter mkt välplanerade scheman, ändå är ägarna förbryllade över att de inte bygger muskler utan snarare får mindre muskler.Varför?Jo, musklerna får ju inte en chans att utveckla sig å växa när de måste jobba jämt.

Men det funkar såklart inte att enbart vila hästen för då har man ju inte aktiverat dess muskler.Jag har sett att varannan dags principen funkat bäst på de hästar jag sett å ridit, man kan även rida 2 dagar, vila en osv, eller rida 2 dagar å vila 2, allt som fungerar är ju bra! :)

Även om mina hästar säkert skulle klara att träna 6-7 dagar i veckan så skulle deras vilja å glädje säkerligen gå förlorad.
Islandshäst ryttare brukar vara lite mer sparsamma med att rida varje dag i veckan medan det är vanligt bland storhästryttare, även om jag nu ser mer å mer tävlingsryttare(hopp/dressyr) som börjar övergå till varannan dags träningen istället.

Så jag tycker inte du ska ha dåligt samvete, speciellt inte när du, som du skriver, ser de andras hästar "falla ur" efter en tid.
Har du frågat dem vad de tror det hela beror på förresten?Had evarit intressant att höra om de nu har räknat bra foderstat efter alla konster som går å tränar hästen rätt å det ändå inte funkar. ;)

chrysler skrev:
Då kan du ju trösta dig med att de i ditt stall har fel.Muskler byggs när de vilar efter att ha aktiverats, inte medan de aktiveras.

Ser ofta exempel på hästar med bra uträknade å exakta foderstater å som tränas 7 dagar/vecka efter mkt välplanerade scheman, ändå är ägarna förbryllade över att de inte bygger muskler utan snarare får mindre muskler.Varför?Jo, musklerna får ju inte en chans att utveckla sig å växa när de måste jobba jämt.

Men det funkar såklart inte att enbart vila hästen för då har man ju inte aktiverat dess muskler.Jag har sett att varannan dags principen funkat bäst på de hästar jag sett å ridit, man kan även rida 2 dagar, vila en osv, eller rida 2 dagar å vila 2, allt som fungerar är ju bra! :)

Även om mina hästar säkert skulle klara att träna 6-7 dagar i veckan så skulle deras vilja å glädje säkerligen gå förlorad.
Islandshäst ryttare brukar vara lite mer sparsamma med att rida varje dag i veckan medan det är vanligt bland storhästryttare, även om jag nu ser mer å mer tävlingsryttare(hopp/dressyr) som börjar övergå till varannan dags träningen istället.

Så jag tycker inte du ska ha dåligt samvete, speciellt inte när du, som du skriver, ser de andras hästar "falla ur" efter en tid.
Har du frågat dem vad de tror det hela beror på förresten?Had evarit intressant att höra om de nu har räknat bra foderstat efter alla konster som går å tränar hästen rätt å det ändå inte funkar. ;)

Jo jag har aldrig haft så glada hästar som är villiga att arbeta! Men dom hästarna i vårat stall då...dom får ordentligt med mat och ryttarna borstar dom MINST en halvtimme innan dom ger sig ut o allt sånt. Ändå ser ena hästen "tuffsig" o glanslös ut i pälsen så på henne syns det mest eftersom hennes ryttare ställer såna krav då dom ska tävla nu i vår. Jag red med henne en gång och det gick i 200km/tim hela vägen för dom o jag skrittade på bakom istället.

Nu har som tur är hovaslagaren sagt åt dom att ena hästen ser väldigt smal och omusklad ut vilket hon tyckte va konstigt eftersom dom ändå reds rätt mkt och då lyssnade dom lite..men det va nog första gången! Sen är dom skitsura om min häst har stått i princip 3-4 dagar innan en kurs (det var när han vaccinerades) o det gick verkligen jättebra för oss på den kursen! Det gick inte ihop med deras "rida alla dagar och ha en superhäst-teori" :D det var lite roligt..

Det finns jättemånga duktiga ryttare som inte tränar sina hästar mer än 4 gånger i veckan. Det är ju bara sunt förnuft, tycker jag... Synd att de blev sura över att det gick bra för dig istället för att tänka till lite.

Nämen inte ska du behöva tänka på konditions träning! Rid bara som ni brukar, min stackars häst är ju helt död när vi har varit ute med er en hel helg :o. Eller så får ni ju komma bort till mig ;)

MARKARBETE... :smirk:
De hjälper väldigt långsiktit...mycket bra!
hoppa studs...
en bra övning:
ställ upp 1-4 hinder på en volt och hoppa dem i ca:30-60 min
(beror på vad hästen orkar)
de låter kanske lätt men de e svårare än vad man tror... :cool:
testa!
lycka till!

chokladmonster =) skrev:
hoppa studs...
en bra övning:
testa!
lycka till!
Låter inte som konditionsträning i mina öron. Möjligen styrketräning. Och nedbrytande.

chokladmonster =) skrev:
hoppa studs...
en bra övning:
testa!
lycka till!

60 minuters longering över hinder :eek:. Är det inte lite väl påfrestande på benen? Förutom att det verkar väldigt tråkigt för hästen och skaderisk om hästen ska få jobba sig trött över hinder.

chokladmonster =) skrev:
hoppa studs...
en bra övning:

testa!
lycka till!

detta är inte konditionsträning pch tiden är lite uppåt väggarna. Tänk dej sedan en lite stel femgångare så är skaderisken rätt hög.

Denna övning kan ju däremot modifieras efter häst, och jag är för hoppning av gångartshästar (på rätt nivå - allt efter hästens kapacitet och utbildningsgrad), men är och förblir inte konditionsträning.

/Malin

Longering, arbete på volt är väldigt påfrestande å sliter mkt på benen, därför rekommenderas aldrig longering längre än högst 25-30 min.Själv skulle jag aldrig longera mina hästar mer än 15 min.Men volt arbete är bra i måttlig mängd för att värma/mjuka upp hästen å lösgöra den mer.

jag tror också (som andra redan skrivit)att varannandagsprincipen är bra, men visst händer det att jag rider två dagar i sträck (speciellt på vintern när det är ljust på helgerna och jag gärna vill rida då)men då får man ju anpassa träningspassen. Varannadagsprincipen behöver ju inte innebära att hästen inte rids alls,man kan ju dagen efter ett tuffare träningspass bara skritta eller jogga hästen lite. Om hästen tränats hårt och blivit trött i muskler eller hjärna, så kan det ju vara bra att skaka loss lite dagen efter=aktiv vila.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 560
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka