Fast det är ingen i tråden som talat om att saker ska vara könsneutrala "one size fits all" eller ens något i närheten. Vi pratar i princip om att samma utbud ska finnas men inte könas.Fram till dess håller jag hellre till godo med saker som passar, än könsneutrala, ickepassande dito.
jag trivs bäst i kläder som är på lagom avstånd från huden, varken för tight men inte heller så det hänger. Det kommer jag aldrig att få med könsneutrala kläder. Man kan skippa kön som märkning, men då får man lista kroppsdelar som plagget är anpassat för.
Om man tycker det är obekvämt att be få se kläder på damavdelningen, hur bekvämt blir det att få frågan om man vill ha byxor med plats för eller utan?
Det är inte obekvämt att be att få se kläder på damavdelningen, och jag vill inte heller att andra män ska tycka det. Däremot är det omständigt och onödigt att behöva övertala personalen. Och jag personligen hade tyckt det var helt okej att få frågan "ska det vara rymligt skrev eller går det bra med tight?" när jag letar.
Som med allt annat här i livet är det ju så att efterfrågan=tillgång.
Detta är extremt förenklande. Klädindustrin är den absolut största faktorn i vad som efterfrågas; de skapar efterfrågan genom marknadsföring, trendspaning, etc. Efterfrågan poppar inte upp i folks huvuden i ett vakuum, och detta är klädindustrin mycket väl medveten om. De spär gärna på könsstereotyper och idéer om att "kvinnorkroppar är si och manskroppar är så" eftersom det gör det lättare för dem att tjäna pengar.Ja, klädindustrin dikterar ju utbudet om inte folk talar om vad man vill ha.
Gick igenom citykärnan nu i rusningstid. Alla 20-åringar ser identiska ut. Eller, alla 20åriga tjejer ser likadana ut, och alla 20åriga killar ser likadana ut. Tjejerna har typ samma frisyr, tajta byxoor, ofta höga i midjan och korta jackor, långa klor och en handväska på axeln. Killarna går i, om inte adidasbyxor, trasiga jeans, nån top och en hoodie och jacka ovanpå. Det är som två homogena armér. Individualistiska tider - not so much.
Sen finns det definitivt många som vill bryta detta, och pushar för det, och efterfrågar (och finner!) mer individuellt anpassat mode. Men det är skillnad på vad som syns på modeveckorna och i modeintresserades kretsar, och vad som pungas ut från H&M.