Jag håller helt med, förutom en sak. Varför skriva "rak", när man verkligen menar " De som har växt upp med manligt könshormon, och har manliga könsdelar som ska få plats i byxorna".
För mig så är inte en "rak" byxmodell samma sak som byxmodell med extra plats för manskön. Att man vrider och vänder på sig för att bortskriva det uppenbara- här finns det plats för pungen.
Även om jag som tjej som är tunn och lång (har varit det en gång i tiden också! 175/60) så behöver jag verkligen inte den där extra platsen i grenen. Men männen gör. Inte ens som lång och tunn så passade en "rak" mansmodell på jeans, det glappade alltid bak i ryggen på mansmodellerna. Männens höfter är mer rakt riktade, så de har en mindre sväng i svanken. Inte heller var frampåsen så tjusig.
Eller att man för den delen ska skriva " Kurvig". Det är då verkligen skillnad på en kurvig manskropp och en kurvig kvinnokropp i proportionerna. Större arbetskläder för män ex.vis blir bredare i axlarna och har betydligt större midjeomfång. Men fortfarande ingen nämnvärd plats för tuttar. Tro mig, jag vet, som har provat!
På min tid som verkstadsarbetare så fanns det bara de minsta storlekarna tillgängliga som "damstorlekar", resten fick herrmodell. Min jacka skulle kunna inhysa mig + två stora kuddar vid magen.
Jag tror man gör kvinnor en rejäl björntjänst med att försöka lingvistiskt arbeta bort kvinnliga könsattribut. Det är som att sopa under mattan att det faktiskt finns generella könskillnader i kroppsform, även om det finns varationer däribland, och däremellan.
Att segregera materialval, kvalite och pris mellan samma produkt och tillverkare för modeller riktade till olika kroppsliga attribut, det borde kunna anmälas för diskriminering, tycker jag.