Varför inte skriva på lappen/produktinfo att "den här sovsäcken brukar passa bra för kvinnor" istället för att kalla det för en "sovsäck för kvinnor" rakt av? Det första är inkluderande och ger utrymme för personlig variation samtidigt som det vägleder, det andra är exkluderande och ger underförstått betydelsen att varan är bara för kvinnor.Fast jag vet ju inte att jag behöver en varm säck iom att jag jämför med Lisa, Stina, Anna och Maria när jag funderar på den saken. Vi har alla ungefär samma konfortzon så jag skulle få gissa= troligen köer jag fel säck iom att någon av dem kanske är mer frusen än jag så jag tror att jag behöver den kallare säcken.
För mig blir det där att ta bort kvinna/man i situationer där det är en tydlig skillnad mellan könen på en generell nivå att krångla till livet för massor av människor helt i onödan
Jag tror på att få bort massor av könsstereotyper men det behov som idag finns av att säga att det inte finns några skillnader alls mellan könen på generellnivå tror jag kommer slå tillbaka. Det är i min värld bättre att tala om att det är just en generell nivå vi talar om och att det finns massor av individuella skillnader inom denna nivå istället för att kasta ut alla i en totalförvirrad värld där man måste bli expert på detaljer inom allt för att kunna hanka sig fram.
Alla tolkar vi vad andra skriver på forumet. Du tolkar mig och jag tolkar dig. Det är en del i det hela. Som sagt går det ju ypperligt att förklara om det blir missuppfattningar, förstår inte riktigt varför det är så fruktansvärt för dig.Jag har inte varit i diskussion om begreppet "könsstereotyp design" i argumentation, jag sa att efterfrågan styr tillgång gällande färgvariation på herrjackor, där anser du, som uppenbarligen har ett mycket större intresse i sakfrågan, att jag förenklade det hela så förklarade du mekanismer som är ganska självklara och jag har inte sagt emot dig i sakfrågan. Vad jag tycker, om könsstereotyp design har jag vad jag vet inte sagt något om. Det här käbblet är ganska ointressant för alla att läsa, och jag är ganska ointresserad av att delta i ditt käbbel som grundar sig i att du t o l k a r något jag inte argumenterat om.
Och nej, de mekanismerna är inte så självklara för alla. Och att du utelämnade dem tyckte jag var en stor miss.
Jag förstår att många tycker det, men mig gör det inget att det är uppdelat. Färgindelning skulle möjligtvis vara bra. Däremot skulle jag bli irriterad om jag letar efter en mörkblå tröja till en pojke och måste gå igenom mörkblåa tröjor med puffärm, volanger i sömmarna mm. Om alla kläder vore i samma snitt spelar det ju ingen roll. Däremot tycker jag att olika tryck eller motiv bör finnas till både tjejer och killar, det är ofta hopplöst att hitta "pojkkläder" med hästar på utan att dom är rosa, eller "flickkläder" med traktor eller grävmaskin på.
Hej där föräldrar! När jag var liten ville jag hemskt gärna ha puffärm och kjol och glitter. Det fanns dock inte på pojkavdelningen så det var ingen som köpte det till mig, trots att jag sa till flera gånger. Det var också väldigt jobbigt när mina lärare, fritidsledare, och vänners föräldrar talade illa om mig inför mina vänner och skällde ut mig och kallade mig skällsord för att jag lånade mina tjejkompisars kläder. Så kanske är det bättre om allt får lov att vara blandat, och affärerna kan filtrera på egenskap istället för påhittade könsstereotyper till barn som faktiskt bara vill vara sig självaJag är mamma till två killar och undviker att nätshoppa på sidor som INTE har avdelningar uppdelat på kille/tjej. Varför ska jag behöva sitta och scrolla igenom 368 glittriga toppar och tröjor med puffärmar när jag inte är ute efter det?