Kompletterande olycksfallsförsäkring?

Hepzheba

Trådstartare
Blev för någon vecka sedan uppringd av någon som ville sälja olycksfallsförsäkring och detta skulle då vara en kompletterande försäkring till den man redan hade (har från facket redan). Ska man verkligen behöva ha en kompletterande olycksfallsförsäkring? Jag tycker det låter väldigt konstigt. Om den kompletterande försäkringen är så mycket bättre, borde det inte räcka med den då? Blir väldigt förvirrad över detta och undrar om det är någon här som har koll på läget? Hur har ni? Har ni flera olycksfallsförsäkringar? :confused:

Det är ju svårt att veta hur mycket "bättre" den försäkringen du blivit erbjuden är. Be att få hem skriftligt hur det ser ut. Jag har själv blivit uppring av någon som ville sälja försäkringar och det var ren bluff i alla fall. Däremot så kan man ( i alla fall mitt förbund, skulle tro det gäller alla LO-föbund) för runt en tjuga i månaden höja ersättningen på fackets olycksförsäkring. Nu minns jag inte säkert med hur mycket, men har en aning om att det var runt 10ggr mer! Så det är en bra investering.

Blev för någon vecka sedan uppringd av någon som ville sälja olycksfallsförsäkring och detta skulle då vara en kompletterande försäkring till den man redan hade (har från facket redan). Ska man verkligen behöva ha en kompletterande olycksfallsförsäkring? Jag tycker det låter väldigt konstigt. Om den kompletterande försäkringen är så mycket bättre, borde det inte räcka med den då? Blir väldigt förvirrad över detta och undrar om det är någon här som har koll på läget? Hur har ni? Har ni flera olycksfallsförsäkringar? :confused:

Det man ska kolla upp är om fackets försäkring gäller utanför arbetet och vilken ersättning som utgår. Ofta är den väldigt låg. Många väljer då att ha en olycksfallsförsäkring privat eftersom den oftast inte kostar särskilt mycket men täcker så mycket mer och man kan välja rejält ersättningsbelopp. Så det är absolut värt att kolla upp!
Och man kan ha hur många olycksfallförsäkringar man vill, de tar inte ut varandra vid skada.

Något att tänka på för alla som håller på med hästar är att ha skydd som täcker tandskador. Sådana ingår ofta inte i vanliga olycksfallsförsäkringar. Dock bör hästmänniskor löpa ökad risk för att skada tänder.

En väninna blev sparkad av sin häst. Diverse operationer som naturligtvis ingick i den vanliga sjukvården. De tänder hon blev av med gjorde det inte, trots käkfraktur och ingen av hennes olycksfallsförsäkringar tog det!

Som tur var hade hästen en incident-försäkring. Annars hade det blivit att betala själv (över 100000), vara tandlös eller skaffa löständer i 45-årsåldern.

Det man ska kolla upp är om fackets försäkring gäller utanför arbetet och vilken ersättning som utgår. Ofta är den väldigt låg. Många väljer då att ha en olycksfallsförsäkring privat eftersom den oftast inte kostar särskilt mycket men täcker så mycket mer och man kan välja rejält ersättningsbelopp. Så det är absolut värt att kolla upp!
Och man kan ha hur många olycksfallförsäkringar man vill, de tar inte ut varandra vid skada.
Nu tänker du helt fel. Det är väl klart att fackets olycksfalls försäkring gäller på fritiden. Dock inte på arbetet, då gäller arbetsgivarens försäkring.

Vad det gäller arbetsgivarens försäkring så förutsätter det att det finns kollektivavtal. Gör det inte det är det bäst att kolla upp med din arbetsgivare att denne betalar in för försäkring på jobbet. Nöj dig inte med ett mutligt svar där. Begär det skriftligt och med täta intervall.

Jag tror du blandar ihop två saker. Det ena är försäkring för arbetet vilket finns om arbetsgivaren har kollektivavtal eller om arbetsgivaren ändå skaffar detta.
Det andra är privata försäkringar för fritid. Detta kan man ändå ibland teckna via sitt fackförbund då dessa ibland förhandlar fram bättre vilkor med bolag. Jag tror det är den sistnämnda som TS menar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 221
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
  • Omröstning Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 317
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar