Jo, vi handläggare kollar ju alltid på ärendet, men det är admin som gör rättidsprövningen och skickar vidare till ärendet. Vi meddelar bara admin att ärendet är ok. Ärendet ska dock alltid skickas vidare även i de fall vi ändrar beslutet, så deras handläggning blir ju i det fallet inte annorlunda.När jag jobbade i kommun ingick det också att titta på den klagandes argument (om den hade lämnat in sådana då). Om det var vettiga poänger får ju myndigheten ändra sitt beslut istället för att skicka det vidare för överprövan. Det gör inte ni alltså?
Förvaltningslagen:
När en myndighet ska ändra ett beslut
38 § En myndighet ska ändra ett beslut som den har meddelat som första instans om
1. den anser att beslutet är uppenbart felaktigt i något väsentligt hänseende på grund av att det har tillkommit nya omständigheter eller av någon annan anledning, och
2. beslutet kan ändras snabbt och enkelt och utan att det blir till nackdel för någon enskild part.
När en myndighet får ändra ett beslut som har överklagats
39 § Ett beslut som har överklagats får ändras av den myndighet som har meddelat det som första instans enbart i sådana fall som avses i 38 § och bara om överklagandet och övriga handlingar i ärendet ännu inte har överlämnats till den högre instans som ska pröva överklagandet.