Kompisar och aktiviteter - hur mycket...?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roheryn

Trådstartare
Funderade lite över hur andra föräldrar tänker vad gäller hur ofta barnen är hos kompisar / har kompisar hemma och hur många aktiviteter barnen regelbundet är med på....? Jag har en sexårig dotter som går i förskoleklass. Hon rider en gång i veckan, och har simskola en gång i veckan. Utöver det vill hon väldigt gärna antingen följa med kompisar hem efter fritids, eller ha med sig en kompis hem till oss. Och gärna leka med kompisar på helgerna också. Nu blir det ju inte så alltid - ibland har vi annat för oss, och ibland tycker jag att vi som familj skall vara tillsammans lite också, och än så länge har vi väl lyckats hålla en rätt bra balans på det hela. Fler aktiviteter än hon har just nu, har hon inte efterfrågat, och jag tycker nog inte att det skall vara fler aktiviteter än så heller. Men jag ser ju kompisars barn som precis jämt blir skjutsade till enn uppsjö olika aktiviteter eller kompisar, alternativt har kompisar hemma, och tycker att det verkar lite stressigt.... Hur tänker ni andra?
 
Sv: Kompisar och aktiviteter - hur mycket...?

Jag är av den åsikten att barn måste få va barn, inget stressande hit å dit osv, men det är ju svårt när barnen själva vill...

Min dotter som börjar förskoleklass till hösten går på gympa 1 gång/ vecka och brukar va me till stallet när det passar att hon får rida (inga lektioner altså)
Vad det gäller kompisar så leker hon me "barna på gatan" altså inget skjutsande än så länge.

Jag tror det kan va nyttigt för barn att prova olika sporter för att kunna bestämma sej för vad dom vill hålla på med, men vi deras ålder får det aldrig bli tvång från föräldrarna "nu har ju vi betalat en massa" osv, det dödar nog bara intresset...
 
Sv: Kompisar och aktiviteter - hur mycket...?

Elin blir fem i sommar. Hon har Vattenskola 30 min på tisdagar, men då brukar hon och jag bada tillsammans kanske 40 min innan, det är liksom våran aktivitet, under tiden hon har vattenskolan så simmar jag i stora bassängen och får dessutom lite motion. Sen har vi kyrkis på torsdagar, både jag, Elin och Fredrik, det är 1,5 timme, med sångsamling, pyssel, lite fri lek och mellanmål och sedan lite mera lek innan avslutningen. Den uppskattar vi allihopa! Sen är det även gympa på torsdag kväll, en timme för Elin. Hon tycker att det är jättekul och vill absolut inte missa den...
Sen leker hon kanske med någon kompis någon gång ibland, men på helgerna handlar det oftast om att vi hela familjen åker och träffar vänner som har barn.
Sen räknar jag kallt med att vi kommer att få skjutsa en hel del, det finns inga barn på gång avstånd, så alltså måste vi skjutsa!

Men det kanske bör tilläggas, de går på dagis, tis, ons och tors, mellan 9 och 14 så det är ju inte slut efter en hel lång dagis dag/skoldag. Kompisens dotter som går längre dagar på dagis orkar inte alltid med kyrkis och gympa, men då är det så helt enkelt.
 
Sv: Kompisar och aktiviteter - hur mycket...?

Våra busar 6 o 8 leker med kompis någon gång i veckan max. Vi är sällan hos andra barnfamiljer. Åttaåringen spelar fotboll 1 gång/vecka några månader om året. Han testade scouterna en termin men hans bästis slutade så han ville inte fortsätta - vi får se till hösten igen - han gillade aktiviteterna.
Vår lilleman avskyr fotboll och har inget som måste passas.
Dom går i skolan bägge två och är på fritis 3 em i veckan med där tillhörande lek o kompisar. Jag är inte så förtjust i att dom leker m kompis efter skolan men ibland så funkar det.
 
Sv: Kompisar och aktiviteter - hur mycket...?

Så känner jag ju också litegrann - har dottern varit på fritids till klockan fyra så är det ju liksom inte nödvändigt med kompis efteråt också.... Men hon VILL så gärna, och ibland så får hon ju det då. På något sätt känner jag också att jag ju vill att hon ska ha kompisar, och då kanske jag får acceptera att hon leker med dem på tider som kanske inte alltid passar mig.... Det är lite av en balansgång, tycker jag, för jag vill ju att hon och jag + resten av familjen skall hinna umgås lite också.
 
Sv: Kompisar och aktiviteter - hur mycket...?

Oj, min 6 åriga dotter har exakt samma liv som din(inkl.samma aktiviteter) :) Tycker det fungerar bra men har oxå ibland funderat på om man är för lat på aktivitetssidan....endel klasskamrater har 3-4 aktiviteter i veckan.... Å andra sidan har sag en svårstressad unge som ställer upp på mig så jag slipper offra mig helt på att dela hennes liv utan kan ha henne med på mina grejer oxå utöver det vi gör som familj. Lät lite flummigt, vad jag menar är tex. att hon ställer upp och sitter på läktaren utan att knorra om jag åker iväg på en träning/tävling och inte har barnvakt. Sen gör vi ju enhel del tillsammans som familj (picknick, utflykter,museer, skidor,skridskor,cykla etc)i aktivitetsväg så jag tycker vi har det bra:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 685
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 428
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 073
Senast: Mois
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 088
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp