Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Läst men inte förstått" tror jag skulle vara en bra sammanfattning av din kommentar.Jag tycker det är motbjudande att du drar upp dina exempel som jämförelse med en abort. Inte bara motbjudande utan helt enkelt avskyvärt och rena hånet.
Nä, inte kan jag som städerska vägra städa toaletter men ändå kräva att jag ska ha arbete och lön? Man kan välja var och med vad man vill jobba med, vill man inte utföra aborter bör man då undvika det yrket en sådan sak ingår i.
Och tror du verkligen det bara är så lätt att arbetsgivaren ser till att rätt personer finns och kan utföra aborten om vägraren finns på arbetsplatsen? På buke gnälls det hur ofta som helst att det finns stora brister i sjukvården som det är i dag. Vad händer om det blir brister där också då? Om ledningen inte har kompetent personal att ta till? Vem drabbas?
Jag tycker inte att det spelar någon roll att man anser att en abort är att avsluta något. inom vården ska inte personliga åsikter, personlig tro och personliga värderingar finnas. Det ska inte påverka arbetet som ska utföras, man får hålla dem för sig själv medan man jobbar och lufta dem på sin fritid i så fall.Jag tycker inte det är jämförbart faktiskt. Abort är ändå som sagt att avsluta något. Jag personligen är inte emot aborter, jag har ju själv gjort en så vore ju konstigt annars. Och hade jag varit barnmorska hade jag inte haft några problem med att utföra det heller.
Men det finns ju en risk att det begränsar sjukvården rätt rejält?
Jag tycker även att det känns svårmotiverat ur ett etiskt perspektiv att ge högre betalt till de som då skulle utföra aborter (blodtransfusioner? organtransplantationer? etc.), den särbehandlingen känns inte ok. "Alla gillar cash" känns väldigt olämpligt uttryckt i det här sammanhanget faktiskt; är det meningen att vi ska muta sjukvårdspersonal att utföra vissa arbetsuppgifter?
En grupp högre betalda, etiskt ifrågasatta, barnmorskor och läkare som utför aborter låter typ som en skräckfilm för mig.
Abortkliniker, ytterligare en stigmatisering av kvinnor som av olika anledningar väljer att göra abort, med personal som enbart utför aborter?
Vad är problemet med att man får vägra vissa arbetsuppgifter? Det är fortfarande ledningen som har ansvar att rätt kompetens finns på arbetsplatsen. Självklart ska de som vägrar vissa arbetsuppgifter få lön/arbetsutbud därefter.
Ser faktiskt inte något konstigt i det. Benämn det som en specialitet då, det får man ju mer betalt för utan att det är konstigt. Barnmorska med abort som inriktning och därav högre lön. Tror inte alla är så ängsliga att de skulle tänka "åh nej herregud nu blir vi etiskt ifrågasatta här, hur ska jag kunna leva med det" de flesta är förhoppningsvis så trygga i sig och sitt yrke att de inte bryr sig ett skit om någon vill ha någon etisk synpunkt.
De som inte vill utföra abort gör nog det därför att de anser att det inte bara handlar om kvinnans kropp.
Finns det någonstans där en abortmotståndare barnmorska kan jobba utan att åsikten påverkar patienten på något plan? Tror du att alla människor är bra på att dölja hur de känner om en sådan stor grej som abort? Skulle åsikten inte smyga igenom när det diskuteras om preventivmedel? Skulle försök till övertalning att inte göra abort inte ske?Jag skrev ju att man ska få lön och arbetsutbud därefter. D.v.s att du borde få vägra städa toaletter om du vill, fast då får du räkna med att det kan bli konsekvenser (svårare att få arbete eller mindre lön t.ex).
Om det går att välja bort vissa arbetsuppgifter och man inte kan hitta någon som vill utföra en viss arbetsuppgift så hade man ju ändå inte gjort det om det var lag på att alla på inom viss befattning måste utföra den, eftersom de väljer andra jobb. Som du skrev: "vill man inte utföra aborter bör man då undvika det yrket".
Att inte låta folk välja bort vissa arbetsuppgifter är en ren kompetensförlust.
Det finns det väl redan?
Att se till att rätt kompetens finns på rätt plats vid rätt tidpunkt är ett pussel för många arbetsgivare, därav är det helt klart en fördel att arbetsvägran ger skäl till uppsägning.
Det jag vill ha sagt är att det i många branscher skulle bli otroligt svårt att administrera/planera rätt person på rätt plats vid rätt tidpunkt om man utöver kompetens även var tvungen att ta hänsyn till personalens ovilja att utföra vissa arbetsuppgifter.
Inte i Sverige mig veterligen. De utförs på gynavdelningar.
Det är bra att frågan lyfts. Jag tror att det är möjligt att reglera detta i anställningsavtal, d.v.s. att om det framgår av anställningsavtalet att det ingår att medverka vid aborter, måste det respekteras.
Samtidigt bör man möjliggöra för dem som inte vill medverka till abort att kunna arbeta ändå. Aborter kan planeras in, när någon som är beredd att utföra dem tjänstgör. Jag ser inget problem med detta.
Jag var inte på någon gynavdelning. Där jag var var det inriktat på aborter enbart.
Ser faktiskt inte något konstigt i det. Benämn det som en specialitet då, det får man ju mer betalt för utan att det är konstigt. Barnmorska med abort som inriktning och därav högre lön. Tror inte alla är så ängsliga att de skulle tänka "åh nej herregud nu blir vi etiskt ifrågasatta här, hur ska jag kunna leva med det" de flesta är förhoppningsvis så trygga i sig och sitt yrke att de inte bryr sig ett skit om någon vill ha någon etisk synpunkt.
Det finns det väl redan?
Om du är av uppfattningen att vårdpersonal som är trygg i sin yrkesroll inte lägger så stor vikt vid etik tror jag inte att vi kommer längre i den här diskussionen.
Inte i Sverige. Däremot i ex. USA.
De flesta jag har hört, som är mot aborter, accepterar det ändå, när kvinnans liv är i fara.Vad händer om ett akutfall kommer in då?! Oväntat risk för mammans liv så en akutabort behöver göras?
Ska då personal ha rätt att säga: "Nej, det här går jag inte med på att hjälpa till med, nu går jag hem" ?!
Det stupar på sin orimlighet.
Arbetsuppgifter bör fastställas vid anställning (så det blir ju inte en arbetsvägran). Om det uppstår otroliga svårigheter med administration/planering så kommer de som inte vill uppföra en viss arbetsuppgift inte att bli anställda helt enkelt. Om de trots det behövs så är det ju en win-win. Om de inte behövs så är det bara en förlust för de som vägrar att utföra vissa arbetsuppgifter.