Kommer sjukvårdspersonal ha rätt att säga nej till abort?

Finns det någonstans där en abortmotståndare barnmorska kan jobba utan att åsikten påverkar patienten på något plan? Tror du att alla människor är bra på att dölja hur de känner om en sådan stor grej som abort? Skulle åsikten inte smyga igenom när det diskuteras om preventivmedel? Skulle försök till övertalning att inte göra abort inte ske?

Om en person inte kan sköta sina arbetsuppgifter så kan man ge personen sparken. Om det föreligger en stor risk innan anställning att personen inte kommer att sköta sina arbetsuppgifter så behöver man inte anställa personen. Problemet löst.

De flesta jag har hört, som är mot aborter, accepterar det ändå, när kvinnans liv är i fara.

Ja och sedan behöver den anställde både sjukskrivas och få terapi för att ha "tvingats" utföra arbetsuppgifter som går emot den personliga livsåskådningen.
Nu är förvisso norrmännen i egen liga när det gäller att bete sig ynkligt och praktisera sjukskrivning i överkant men ändå.

Varningsflagg.

Om en person inte kan sköta sina arbetsuppgifter så kan man ge personen sparken. Om det föreligger en stor risk innan anställning att personen inte kommer att sköta sina arbetsuppgifter så behöver man inte anställa personen. Problemet löst.

Problemet är inte löst.
Utbildningen är skattefinansierad, tjänsten är skattefinansierad, det handlar om personalbrist och kompetensbrist - det vore dåraktigt att släppa igenom en sådan ide´.

Bortsett från att du inte har råd att sparka folk till höger och vänster så innebär varje situation som går emot regelverket så pass att du måste vidta avsked att något allvarligt hänt. Att något allvarligt händer är aldrig önskvärt, antagligen lite mindre önskvärt i vården.

Jag menar just det, att undantag generellt inte praktiseras som här föreslås just för att det ger en mer oflexibel och svårplanerad organisation.

Jag är övertygad om att det kan finnas en risk i att släppa fram tänket - att det är ok att ställa sig utanför den egentliga befattningsbeskrivningen. Idag vet alla vad som gäller, bit ihop och gör arbetet. Vårda hela människan eller vårda inte alls.

Släpp fram möjligheterna att vägra vissa arbetsuppgifter och det kan komma att påverka dig i skarpt läge.
Jag tror man ökar risken att personal i skarpt läge sviker och man står där med en arbetsvägran och ingen ersättare. Jag tror man ökar risken för oprofessionellt agerande gentemot patienter som triggar personalens etiska dilemman.

Jag vet alltså inte men jag får helt klart dåliga vibbar.

Men varför skulle professionella arbetsgivare vara sämre än dig på att bedöma den saken på sin egen arbetsplats? Om de ser samma risk som du gör så kan de välja att bara anställda folk som utför alla de arbetsuppgifter som krävs idag.

Fast i Sverige finns det ju rena abort-avdelningar iaf. På större sjukhus åtminstone. Fast förstår inte vad det spelar för roll, vill man ha det gjort har det ju ingen betydelse om det är ren abortklinik eller på gyn-avdelning. Eller är man rädd att folk ska se en gå in och förstå vad man ska göra? Det gör de iaf, vi sa till taxichauffören vilken utgång han skulle stanna vid inget mer. Hans svar, jasså ska ni till abort-avdelningen, kul kul.

Ang etik och yrkesroll, det är väl lite samma som polis och militär som tränas att döda. Inget man vill göra men kommer det ett läge där man måste så är (bör man iaf vara) man trygg i sin yrkesroll och gör det ändå.

Enligt min erfarenhet finns det abortmottagningar som en del av gynekologiska avdelningar. Men jag har endast sett en väldigt liten del av Sveriges alla sjukhus så jag kan absolut ha fel. Jag har dock svårt att tro att det finns rena "abortion clinics", frikopplade från sjukhus, så som det finns i Staterna.
För övrigt, vilken jävla idiot till taxichaufför.

Jag förstår inte riktigt din koppling till etik och yrkesroll inom det polisiära/militära med samvetsklausul tyvärr. Dels för att jag inte tycker att det är riktigt jämförbart (när man väljer att skjuta som polis/militär kan man ju naturligtvis avstå, detta innebär ju dock livsfara), dels för att träna för att döda har noll och inget med särbehandling och dess konsekvenser att göra.

Men varför skulle professionella arbetsgivare vara sämre än dig på att bedöma den saken på sin egen arbetsplats? Om de ser samma risk som du gör så kan de välja att bara anställda folk som utför alla de arbetsuppgifter som krävs idag.

Om vi utgår från de arbetsgivare/chefer som är bra rekryterare gäller följande:
För att de har svårt att få tag på personal och kommer bli tvungna att anställa vare sig de vill eller inte. När situationen ser ut som sådan är det definitivt inte läge att börja tumma på arbetsbeskrivningarna.

I de fall där arbetsgivarna/cheferna är dåliga rekryterare (sådana existerar i allra högsta grad) blir givetvis risken högre.

Men på tal om att vägra arbetsuppgifter, en veterinär kan ju tex avsäga sig att behandla ormar?

Där är det inte snack om uppsägning, istället ser man till att den veterinären tar emot andra djur istället.

Liksom att en förskollärare med ryggproblem kan undanbe sig att jobba på småbarnsavdelning.

Det finns ju fler arbetsuppgifter så att säga, precis som i fallet med barnmorskan.

Men bara för att det handlar om aborter och kvinnors rätt blir det så oerhört uppförstorat, den här tråden är ett utmärkt exempel på det.

Senast ändrad:
Om vi utgår från de arbetsgivare/chefer som är bra rekryterare gäller följande:
För att de har svårt att få tag på personal och kommer bli tvungna att anställa vare sig de vill eller inte. När situationen ser ut som sådan är det definitivt inte läge att börja tumma på arbetsbeskrivningarna.

I de fall där arbetsgivarna/cheferna är dåliga rekryterare (sådana existerar i allra högsta grad) blir givetvis risken högre.

Och i det läget är det bättre att inte kunna anställa någon istället för att anställa någon som kan göra alla arbetsuppgifter förutom en menar du?

Och i det läget är det bättre att inte kunna anställa någon istället för att anställa någon som kan göra alla arbetsuppgifter förutom en menar du?

Det är inte ett problem att människor väljer bort vårdyrkena pga att risken att behöva delta vid en abort, personalbristen beror på arbetsmiljö och lön.
Det enda vi kommer skapa genom att gå med på att undanta vissa arbetsuppgifter är problem av olika art - problem som inte finns idag.
Pandoras ask.

Men på tal om att vägra arbetsuppgifter, en veterinär kan ju tex avsäga sig att behandla ormar?

Där är det inte snack om uppsägning, istället ser man till att den veterinären tar emot andra djur istället.

Liksom att en förskollärare med ryggproblem kan undanbe sig att jobba på småbarnsavdelning.

Det finns ju fler arbetsuppgifter så att säga, precis som i fallet med barnmorskan.

Men bara för att det handlar om aborter och kvinnors rätt blir det så oerhört uppförstorat, den här tråden är ett utmärkt exempel på det.

Jag är inte heller riktigt säker på att jag förstår problemet, men det har nog med att jag inte vet vad "samvetsfrihet" innebär. Hur funkar det i en persons jobb?

Jag tänker att det är ju inga problem som det fungerar som Thera skriver i sin post, man vet vilka som inte vill utföra abort o vilka som är ok med det. Då ser man ju till o ha folk som kan utföra aborter helt enkelt. Eller så avskedar man de som inte vill pga arbetsvägran.

Finns det egentligen någon gång man får vägra utföra arbetsuppgifter man är anställd för om arbetsgivaren skött sin del (säkerthet mm)?

En veterinär behandlar inte alla djur övht. En läkare behandlar alla människor.
En människa med sliten kropp kan få anpassade arbetsuppgifter OM verksamheten tillåter det. Det handlar dock inte om attityd och inställning vilket jag anser utgör en stor skillnad.

Det handlar väl inte om att det är just kvinnor och aborter, det hade lika gärna kunnat handla om att inte vilja behandla feta människor eller människor som nästan ruttnat bort pga dåligt skött hygien. Jag har träffat flera inom vården som har sina spöken att hantera men de gör jobbet för alternativen lyser med sin frånvaro. Jag vill påstå att det är tur och bör så förbli.

Påstående:
Samvetsklausul drabbar patienterna:

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2014/03/Samvetsklausul-i-varden-drabbar-patienterna/

Utveckling i förlängningen:
Norska läkare protesterar mot indragen samvetsklausul
Den norska regeringen fråntar husläkare möjlighet till samvetsvägran, så att alla måste remittera kvinnor som så önskar till abort. Husläkarna svarar nu med uppror mot att bli berövade det de kallar en mänsklig rättighet.

http://www.respektlivet.nu/nyheter/...akare_protesterar_mot_indragen_samvetsklausul

• Gilla
Reactions: Sol
Låt säga att förslaget om att barnmorskor får vägra aborter går igenom. Visst visst, man ska ju inte tvinga någon att göra något man inte vill, eller hur?

Låt säga att därefter går SDs sänkning om abortgränsen från vecka 18 som det är i dag till veka 12 som är deras förslag igenom. Visst visst, man kan ju om man vill, tro att man kan rädd foster mellan veka 12 och 18, det är ju ett liv.

Låt säga att en kvinna upptäcker graviditeten relativt sent och alldeles för nära vecka 12.

Låt säga att två städer slår ihop sina mottagningar under sommaren eftersom ju även barnmorskor har rätt till semester.

Låt säga att det endast arbetar två barnmorsor på det här området och den ena vägrar utföra aborter medan den andra inte har några problem.

Låt säga att den som inte vägrar är sjuk medan den som vägrar är kvar. Fan liksom. Inte hinner man sätta in en annan på dagen exakt och det är då en patient kommer och ska göra en abort.

Då blir kvinnan vidareskickad till annat ställe. Barnmorskan som vägrar utföra aborten skriver en remiss, som ska skickas inom 4 dagar efter besöket. Eftersom de bara är två barnmorskor och en av dem är sjuk hinner han eller hon inte riktigt med allt och remissen kommer i väg i senaste laget inom det här spannet. Remissen ska tas emot av berörd mottagare som i sin tur är stressad, du vet semestertider och så kan det ju vara endast en person som bedömer remisserna. Då kan det ligga en dag extra innan den kommer till sekreterarens hand. Sekreteraren har ju fler patienter och det är lite bråttom. Det rör sig om bara någon vecka kvar innan aborten inte får utföras längre. Sekreteraren har 15 patienter att boka in, som MÅSTE bokas in, men bara 10 tider.

Oups. Efter vecka 12=kört för att få igenom en abort.

Tror du inte detta kan ske?
Detta FÅR inte ske. Men det lär ju ske, mycket annat inom vården som absolut inte får ske sker ju i alla fall, vi är inte mer än människor väl? Varför i all sin dar införa något som ytterligare riskerar att försämra för patienterna bara för att människor som valt ett yrke inte VILL utföra en viktig del av det yrket? Borde man inte då istället värna om kvinnans rätt till fri abort och att vårdpersonal gör alla arbetsuppgifterna för yrket på en arbetsplats där alla arbetsuppgifter utförs? Varför riskera att ställa till det så här?

Ni som anser att de som gör aborter ska få högre lön och att man kan omorganisera. Hur tänker ni i mindre kommuner och man saknar barnmorskor. Det är ju inte säkert att man har massa att välja på och i så fall så kanske man tvingas att anställa abortvägrare.

Ni som anser att de som gör aborter ska få högre lön och att man kan omorganisera. Hur tänker ni i mindre kommuner och man saknar barnmorskor. Det är ju inte säkert att man har massa att välja på och i så fall så kanske man tvingas att anställa abortvägrare.

Jag är inte alls insatt i vården men jag tänker att den här "samvetsfriheten" (som jag inte vet hur den fungerar på jobbet som jag skrev ovan) borde väl rimligtvis hänga med i anställningskontraktet, dvs ag vet vid anställning om en person kan tänka sig/inte kan tänka sig att göra aborter. Alltså är det "bara" för ag att välja vem hen vill anställa.

Att man tvingas anställa abortmotståndare ser jag som ett icke problem. Skulle det finnas ännu färre hade man inte haft någon alls att anställa menar du? Typ som att mitt jobb skulle anställa en civilekonom bara för att det var brist på civilingenjörer, så går det ju inte till? Eller jag kanske inte riktigt fattade :p

Jag är inte alls insatt i vården men jag tänker att den här "samvetsfriheten" (som jag inte vet hur den fungerar på jobbet som jag skrev ovan) borde väl rimligtvis hänga med i anställningskontraktet, dvs ag vet vid anställning om en person kan tänka sig/inte kan tänka sig att göra aborter. Alltså är det "bara" för ag att välja vem hen vill anställa.

Att man tvingas anställa abortmotståndare ser jag som ett icke problem. Skulle det finnas ännu färre hade man inte haft någon alls att anställa menar du? Typ som att mitt jobb skulle anställa en civilekonom bara för att det var brist på civilingenjörer, så går det ju inte till? Eller jag kanske inte riktigt fattade :p
Fast så som du tänker fungerat det ju idag. Det finns en arbetsbeskrivning och i den står det att abort ingår. Väljer arbetstagaren att ta jobbet så ingår abort.

Problemet är som jag förstått det att man vill ha möjlighet att vägra uppgifter efter att man blivit anställd utan att arbetsgivaren ska kunna sparka en..

I teorin kan alltså alla nu anställda bm plötsligt vägra abort och vad gör vi då?

Påstående:
Samvetsklausul drabbar patienterna:

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2014/03/Samvetsklausul-i-varden-drabbar-patienterna/

Utveckling i förlängningen:
Norska läkare protesterar mot indragen samvetsklausul
Den norska regeringen fråntar husläkare möjlighet till samvetsvägran, så att alla måste remittera kvinnor som så önskar till abort. Husläkarna svarar nu med uppror mot att bli berövade det de kallar en mänsklig rättighet.

http://www.respektlivet.nu/nyheter/...akare_protesterar_mot_indragen_samvetsklausul

En av husläkarna här i byn (Norge) vägrade remittera patienter till abort... eller spriral-insättning :eek::confused::wtf:?!

Välkommen till forntiden liksom.

För mig som sjuksköterska är det självklart att patientens rätt till vård går före min etiska övertygelse.
Det finns så många delar i mitt arbete som påverkar mig negativt, som innebär en etisk stress. Att jag skulle få vägra att delta i dessa sammanhang är absurt.
Att jobba inom intensivvård så som jag gör innebär att jag får rädda liv, jag får vara med om att min insats ger dig livet åter och det är underbart

Men jag är också den som stänger av din medicin och på så sätt tillåter att ditt hjärta slutar slå, jag stänger av respiratorn och tröstar de anhöriga. .Det är inte lätt, ibland tvivlar jag på att vi verkligen gjort "allt".
Men så är arbetet. Man måste ta alla delar.

Vidare så diskuterar vi bara barnmorskans "rätt" till Samvetsklausul. Men gynekologen, narkosläkaren, narkossköterskan, undersköterskan, operationssköterskan...De deltar i och genomför aborter. .Var ska gränsen dras? Ska man på uppvaket få vägra att ta hand om kvinnan?

Nä. Vi har redan samvetsfrihet- låt bli att ta ett arbete där du förväntas utföra handlingar som strider mot din övertygelse.

Som att öppna Pandoras ask.
Jag är också skeptisk till hur ett sådant beslut skulle kunna smitta av sig på andra frågor och andra branscher.
Precis. Låt oss inte öppna den asken.

en tidigare riksdagsledamot berättade om tiden när varje dag innebar bilder på aborterade foster i postkorgen. Om ständiga uppvaktningar och propaganda.

Vi vill inte hamna där igen. Så vid alla makter, öppna inte den asken!

Aborträtten är viktig och måste finnas kvar. Sverige ska inte tillbaka i mörker och illegala aborter, och roulettspel med kvinnors liv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka