Kommer jag någonsin bli gravid?

B

BillyBus

Alltså hur lång tid ska det gå innan man ska börja bli bekymmrad för om man kan bli gravid?

Jag och min sambo har försökt/ haft sex utan skydd ett bra tag.
2 år ca. Vi tänkte att blev det så blev det typ.
För 2 månader sedan blev jag gravid men det slutade med att jag fick missfall i v 9..
Naturligtvis så blev jag ju inställd och såg framemot på allt vad det innebär med att vara gravid och ha en lite bebis.

Efter missfallet så har tankarna börjat spinna iväg rejält om att jag ska behöva vänta så länge som 2 år eller mer innan det tar sig igen.

Just nu så avvaktar vi lite efter att vissa bekymmer har uppkommit i min och sambons förhållande. Vi vill naturligtvis reda ut våra problem innan vi sätter en liten till världen.

Så vad tror ni? hur länge ska man "försöka" innan man behöver kolla upp vad som kan vara fel?

Sv: Kommer jag någonsin bli gravid?

Jag har för mig att minst ett år vill de att man ska ha försökt innan man får hjälp.

En vän till mig sökte hjälp, och fick veta att när man är lite äldre (typ 35) kan man ibland sakna ett hormon som krävs för att allt ska klaffa. Efter att hon fick behandling med detta blev hon gravid i ett nafs.

Men det finns säkert de här inne som kan mycket mer om det hela än vad jag kan.

Jegra har rätt i att landstingen brukar vilja att man har försökt iallfall 1 år innan man söker hjälp. Men sen är det lite olika hur snabbt man får hjälp beroende på vilket landsting man tillhör. Vissa landsting har detta inom vårdgarantin (3 månader) medan andra har kö upp till 2 år.

Frågan är om man får hjälp om man lyckats bli gravid (men fått missfall). Jag tror att man då inte får tex genomgå IVF (på skattepengar), eftersom man KAN bli gravid själv. Iaf var det vad jag fick höra när vi sökte hjälp, men jag blev gravid innan vi hann få någon hjälp ... jag frågade om vi kunde komma tillbaka om det blev missfall, och då fick jag höra att då fick vi gå till privat klinik och betala själva, typ.

TS : Jag beklagar missfallet och hoppas ni snart lyckas igen (när ni börjar försöka). Kroppen har ju iallafall visat att den KAN bli gravid!!

Frågan är om man får hjälp om man lyckats bli gravid (men fått missfall). Jag tror att man då inte får tex genomgå IVF (på skattepengar), eftersom man KAN bli gravid själv. Iaf var det vad jag fick höra när vi sökte hjälp, men jag blev gravid innan vi hann få någon hjälp ... jag frågade om vi kunde komma tillbaka om det blev missfall, och då fick jag höra att då fick vi gå till privat klinik och betala själva, typ.

TS : Jag beklagar missfallet och hoppas ni snart lyckas igen (när ni börjar försöka). Kroppen har ju iallafall visat att den KAN bli gravid!!
Men med tanke på att det tagit 2år att bli gravid överhuvudtaget så tror jag att det finns chans till hjälp ändå.
En utredning kan ju behövas för att det fastställa varför det tar så lång tid att bli gravid. Det är ju mycket möjligt att det inte behövs IVF utan det är tex en hormonstörning som kan avhjälpas med medicinering.

Fast vi hade försökt i över tre år innan vi blev gravida alls. Men jag vet inte, vi kan ju ha råkat ut för en tjurig person att prata med (?). Jag oroade mig ju så mycket för missfall just eftersom hon tagit 3 år att tillverka :crazy: så jag ville veta om vi skulle få fortsätta isåfall. Men då fick jag som sagt ett nej till svar. Och det rörde inte ens IVF; utan bara själva utredningen OM och isåfall VAD som var fel.

Oj, jag då blev du verkligen tufft behandlad! Det där lät verkligen helt fel för 3 år är en lång tid.
Var du ung? För jag gissar att de är mer petiga om man är säg 23 år än om man är 33 år och har försökt i 3 år och fått ett missfall.
Skönt att det löste sig för er till slut iallafall :)

Jag är 31 :) När vi sökte hjälp var jag alltså 30, och hade försökt i tre år. Vi tog de inledande blodproven, och skulle komma tillbaka i nästa cykel - och då var jag gravid! I v 6-7 fick jag se litet hjärta picka på VUL, och då fick jag gå vidrae till vanliga MVC. Jag undrade vad jag skulle göra om vi fick ett missfall. Och det var då jag fick veta att nu har ju kroppen visat att den kan bli gravid, då får man ingen mer skattefinansierad hjälp, typ.

Nej det stämmer inte, ett MF betyder inte att man inte skulle få hjälp.

Då har de sagt fel till dig för det stämmer inte. Bara för att man blir gravid betyder inte det att det slutar i barn. Det finns många orsaker till MF

Efter 3st MF så får man hjälp tex och även om det inte tar sig efter MF utan det går lång tid så får man även hjälp

Senast ändrad:

Det var skönt att höra tycker jag :)
Att man får hjälp efter 3 MF vet jag ju, men det är ju en annan typ av utredning. Men att man fick hjälp om det tog för lång tid att bli gravid 'andra gången', det var det jag fick höra nej på. Men det är fel, då, hoppas jag!

Har ni försökt i två år så är det dax att söka hjälp, oavsett hur ung/gammal du är. För att genomgå en utredning skall man ha försökt i ett år (ev kan det vara två år om man är ung - yngre än 23/24). Är man äldre (över 34-35) bör man söka hjälp redan efter ett halvår.

Kl

Tack för era svar allihop. Ni har gett mig lite och tänka på.

Nu är det ju så att vi har ju inte försökt så jätteseriöst. Dvs med att pricka in ägglossningar osv.
Utan vi har tänkt lite som så att blir jag/vi gravid så blir jag/vi. Men nu efter missfallet så vill jag/vi verkligen ha barn, å det snart. Därför börjar man ju fundera.

Jag är 26 år så jag är ju inte lastgammal direkt och när jag var på undersökning efter MF så sa läkaren: "Ja nu vet du ju att du kan bli gravid i alla fall."
Men jag kan inte låta bli att tänka att det kanske var rena turen att det tog sig till att börja med, sen att det gick som det gick kanske beror på att det är ngt som är fel på mig..

Om man nu vill kolla upp sig är det till mödravården jag/vi ska vända oss eller till vårdcentralen?

Jag gick till en gynekolog, barnmorskan på mödravården sa vart jag skulle vända mig. Gynekologen gjorde en utredning och skickade sedan en remiss om IVF-behandling.

Det finns också privatkliniker som gör IVF-behandlingar där kan man också gå på utredning, jag tror inte att det kostar mer än att göra en utredning på ett landstingssjukhus. Annars är det väl närmsta sjukhus du får vända dig till.

Om ni tänkter fortsätta försöka så kolla någon månad med ägglossningsstickor och försök pricka ägglossningen. Det kan ta någon månad att få tid till undersökning så det är nog lika bra att ringa så snart som möjligt samtidig som du kollar med ägglossningsstickor, någon gång under dessa år borde ni ju prickat ägglossningen så lite svårt verkar det ju vara. Det kan ju bero på väldigt mycket, mannens spermier kanske inte är tiptop, något hormonfel osv. Men du kan ju bli gravid så skulle det bli IVF-behandling så är nog chansen ganska stor att det lyckas.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30