Kommentera videoklipp

Sv: Kommentera videoklipp

tack! hon är en galen ponny som älskar att tävla. :)

Vad tycker ni om hans hoppteknik? En film när jag löshoppar. Tyvär filmad framifrån/snett, men man ser ju ganska bra ändå! Här hoppade han 1 m, men i onsdags hoppade han en oxer på 115. Skulle filmat det, men hade tyvär ingen kamera då.

Titta och kommentera!:D
http://www.youtube.com/watch?v=s8Xp6dWE4xc

Vilken härlig häst! Jag ser inget fel på hästens teknik, hade velat se en video när han blir hoppad med ryttare. :)

Nämen, finns det verkligen ingenting att säga om min video...?

Det såg bra ut! Lugnt och metodiskt. Om jag ska ge dig något tips så skulle det vara att tänka på att inte "flaxa ut" med armbågarna. Så gör jag nog också ibland.

Usch vet inte om jag ens våga lägga upp dessa videoklippen :p Det är rätt dålig kvalite på filmerna och så hoppar vi bara ett hinder. Men någon kanske ser och vill kommentera? Filmerna är gamla, från mars i år. Tänkte se om man kan göra nya filmer nu när han kommit hem från betet igen. Jag är inte så duktig inom hoppning, dressyr är mer min grej. Men tycker hoppning är kul ^^

Han låg på bettet rätt mycket den dagen och jag vet att han hamnar i korsgalopp efter. Någon som kanske kan tipsa om hur man kan fixa till det?? Började bli bättre när vi kom till ridskolan och hoppade mera.

Höjden ligger på 80 cm
http://www.youtube.com/watch?v=gqBpBYit8Zg
http://www.youtube.com/watch?v=36aohQze-GY&feature=related

Jättesöt häst! :)
Det var somsagt lite svårt att se eftersom filmen var lite ryckig men det såg ut som att du kom i jämnt och bra tempo mot hindrena. Du skulle kunna följa lite mer med händerna, behövs visserligen inte på de lägre höjderna men när du hoppar högre så är det en nödvändighet. :)

Finns mycket att jobba på men ni ser ut att trivas tillsammans iaf!

Ta hjälp av en tränare, gärna en som har erfarenhet av ridtravare.
Tänk på att inte stressa utan att ta det lugnt.
För att slippa korsgaloppen efter hindret så finns det massor av olika övningar du kan göra hemma. Träna fattningar, galoppbommar och var supernoggrann med vägen efter hindret.

Lycka till :laugh:

Här kommer en liten film från mig och min nya medryttarponny Ella! Hon är en 18årig korsning som stått på ridskola innan och tydligen varit lite av en "värsting" då hon har bockat och rusat iväg osv.

Som privatägd är hon en tjej med en del vilja och massor av spring i benen, börjar trava eller ökar tempot när hon inte förstår/orkar/vill. Att ta förhållningar är inte helt lätt och jag försöker vara mjuk men bestämd och ge efter vid minsta eftergift. Hon går inte så bra på bett, suger fast i det som i förhållningarna, går gärna framför eller bakom lodplan och sladdar runt. Men samtidigt är hon så himla känslig och härlig att rida, i dagens tempoväxlingar kunde jag gunga igång traven enbart med sätet.

Min strategi på ridbanan är att hela tiden hålla henne fokuserad med nya vägar, böjningar, tempoväxlingar, halter och övergångar. Försöker vara konsekvent med förhållningar och väntar med att sätta igång traven tills hon går lugnt i skritten och väntar på mig.

På filmsnutten övar vi på just övergångar mellan skritt och trav. Tanken är att komma igång på mitt kommando, trava ett fåtal steg och direkt sakta av när hon vill börja rinna iväg för mig - vilket händer efter ca 2-3 travsteg :)

Titta och kom gärna med tips på övningar och sånt jag ska tänka på. Hon rids varierat i alla gångarter ute i skogen och klättras, men på banan har jag tänkt börja från noll med att ha kontroll i skritt och trav.

http://www.youtube.com/watch?v=TnqhNTdry2I

Ska försöka få mamma att filma mig imorgon på ridlektionen, men jag kan varna för att jag inte är lika bra som er, inte alls ^^ skänkeln fladdrar och jag har svårt att få ned sätet ordentligt, speciellt om hästen är lite snabb. :o

Finns mycket att jobba på men ni ser ut att trivas tillsammans iaf!

Ta hjälp av en tränare, gärna en som har erfarenhet av ridtravare.
Tänk på att inte stressa utan att ta det lugnt.
För att slippa korsgaloppen efter hindret så finns det massor av olika övningar du kan göra hemma. Träna fattningar, galoppbommar och var supernoggrann med vägen efter hindret.

Lycka till :laugh:

Ja vi trivs super ihop :D

Hade jag haft pengar så hade jag haft privatträningar men som sagt pengarna räcker inte :( Så jag får göra allt själv. Det har jag i och för sig gjort hela tiden enda sen jag fick honom. Jag är väldigt van vid ridtravare då jag bara ägt sånna ^^ Tränat upp dem och så själv.
Bra tips där med korsgaloppen:laugh: Det ska jag tänka på. Han gör jättefina fattningar. Men galoppbommar kan jag prova :D Tack:bow:

Varsågod!
Det är sånt som har fungerat på våra ridtravare. Spec bommar och även små hinder på volt.
Att man är noggrann med sin egen kropp och talar om vart man ska. Rid igenom landningen och stegen efter hindret med.

Hehe glömde visst denna tråden helt :p Vadå, är inte flaxande armbågar en framåtdrivande hjälp? :angel:

Klippet är från i våras, men det är iaf det senaste jag har så då kanske det passar att lägga in det här? :angel:

En vanlig lektion på ridskolan, men min favorithäst där. Mr XL, valack f -90, 175+ och en fd dressyrtävlingshäst.

Jag kan ju skriva dem problem jag vet om i min ridning - mina skuldror måste mer bakåt, mina händer har en tendens att guppa, jag har jättesvårt att hitta sadlar jag sitter bra i pga att min rygg är jättekänslig och jag får lätt ont. På ridskolan får man ju tyvärr acceptera den sadeln som hästen har och då blir sitsen därefter. Men Mr XLs sadel får jag inte ont av vilket är underbart, jag hamnar dock i stolsits emellanåt som ni ser ... :o

Om ni undrar vad det är som hänger framför halsen på honom är det en tidemanstygel som inte är inspänd alls. Brukar oftast ta av den men ja. Och nej, filmen innehåller inte endast voltarbete vilket man kan tro i början ;)

Haha, du vill inte veta hur många gånger ridläraren sa det till mig ;) Jag är helt omöjlig - släpper alltid (omedvetet) på tyglarna!! Men efter att ha tänkt på det tillräckligt många gånger så sätter det sig nog...!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 605
Senast: Sasse
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama