Kommentera videoklipp

Sv: Kommentera videoklipp

Ja sitsen påverkar ju alltid såklart. Dumt uttryckt av mig. Det jag menar är att jag inte tror att hennes lättridning stör honom så nämnvärt.

Som sagt, vi verkar inte helt överens annars. För mig är målet att sitta på rumpan. Med det menar jag inte att man ska sitta i bakvikt. Att sträva efter att "stå" i stigbyglarna för att aktivera ryggen känns som att börja i fel ände för mig.
Men alla tycker vi olika, så det är nog lika bra att vi enas om det! :D

Förresten! Har du ingen film där du själv rider i avlastningssits? Vore jättekul att se! :laugh: Ur ren studiesynpunkt alltså, du behöver inte "bevisa nåt"! :)

Helt underbart vacker häst du har!

Din pappa har samma lätta steg som din häst :D

Helt underbart vacker häst du har!

Din pappa har samma lätta steg som din häst :D

jag börja gapskratta när jag såg det klippet. :o
en sån spänt i steget och vilken kroppshållning! på gubben då alltså. helt underbart att se. :angel:
syns att hästen följer väl och lyssnar på sin förare, jättefint!!!

andra klippet på kalle och hans lilla 15-åring såg ju betydligt trevligare ut! där har har kommit upp ur tripptrappen och har en helt annan rytm i steget! ser betydligt mer avslappnat ut, både hos ryttare och häst.

måste man inte vara väldigt införstådd i sin egens kropps påverkan på hästen för att till fulla kunna använda avlastninssitsen effektivt i ridningen? känns som att man stör mer än hjälper om man inte har kontroll på vad man gör.... (jag skulle iallafall göra det om jag försökte mig på nått sånt, det är jag helt säker på!)

Tyvärr har jag inga filmer alls på mig när jag rider, och inga bilder när jag sitter i avlastningssits. Och ingen tillgång till häst så jag kan inte fixa fram någon film heller. Annars hade jag gärna lagt ut!

tycker det ser väldigt jämt och rymtiskt ut, väldigt trevlig runda!
du rider bra, men jag skulle önska att du inte lutar dig fram riktigt så mycket.

försök träna lite mer på effektivitet i din ridning istället för att rappa till hästen för en vägran som ganska uppenbart beror på dig.

slutar du att rida, så slutar hästen att hoppa och fram till det hindret åkte du bara.

annars ser det jättefint ut, lugnt och snyggt.
kanske önskvärt med lite mer effekt mellan hindrena, lite rundning i galoppen, så blir det kanon.

Jag tycker du borde lägga fram handen lite, det blir lite "låst" och det ser ut som du blir lite dragande i hästen. Räta upp dig och andas! :)

okej, tack! detta var en pay 'n jump & 2 veckor innan hade han stannat ut sig på ettan pga. att han testar konstant såfort jag inte ligger på han exakt hela tiden. på en lokal tävling vågar jag inte rapa till han sådära & då sluta de med uteslutning så nu när de va pay 'n jump så passa jag på för att han verkligen skulle veta att stopp är fel. haha.. kan tillägga att han la sig ner på framridningen (för att jäklas) "han o hans idéer" jag kom under han o låg där ett tag innan nån kom o hjälpte mig.. :) han är en speciell häst DVS.

försök träna lite mer på effektivitet i din ridning istället för att rappa till hästen för en vägran som ganska uppenbart beror på dig.

slutar du att rida, så slutar hästen att hoppa och fram till det hindret åkte du bara.

annars ser det jättefint ut, lugnt och snyggt.
kanske önskvärt med lite mer effekt mellan hindrena, lite rundning i galoppen, så blir det kanon.

:bump: exakt vad jag också tyckte, med så stora ytor tyckte jag du kunde komma upp lite mer i lätt sits också, om du är mer aktiv i ridningen ex varierar sits kommer hästen märka att du är aktiv och också bli mer aktiv! men i slutet och efter stoppet kom ni igång mer o hästen hoppar fint på de sista hindren :bump:

fin runda! :) jämn rytm runt hela banan och du störde inte hästen över hindrena. Kanske skulle man önska lite mer eftergift i handen över hindrena, men det spelar inte så stor roll när det är så pass låga hinder. jättefin häst för övrigt! :) :love:

tack så mkt, ja jag funderade med lite på min hand, men kollade sen på när vi hoppat lite högre och då är den med fram, så antar att känslan är att det inte behövs mer : ) men ska fundera på det.
tack igen :)

precis :) då är du på rätt väg. på filmen så är du ju fortfarande mjuk i handen, så jag tycker det ser jättebra ut.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 605
Senast: Sasse
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur