Kommentarer gällande ponnyns dåliga hovar?! (bild)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Wishful
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 5 748
Sv: Kommentarer gällande ponnyns dåliga hovar?! (bild)

Här kommer mitt stalltips som jag använt mest på min pålle med urkass hovkvalitet, de är som gips och vi har testat med konstens alla regler ända sedan han kom i mn ägo -99. De bästa för oss var att smörja kronranden och någon cm ovanför med ett riktigt bra liniment varje dag (om man har ett jättestarkt kan man smörja varannan dag eller så för att undvika blisterskador på huden) Detta gör att blodcirkulationen ökar och främjar tillväxten av nu friska hov.
Sen får man ju naturligtvis se till att hålla hovarna rena och sköta om dem även på utsidan.
Såg att du hade Flapskor oxå, jag körde på sådana varannan skoning eftersom min pålle var och är expert på att trampa av sig skorna, men kunde inte ha dem i för långa perioder då brytpunkten mellan metallen och gummit skadade hoven på lång sikt, därför varierade vi mellan vanliga skor och Flap...
Hoppas att du får ordning på din pålles hovar!

Du kan pröva med att pensla på fodertran på ponnyns hovar. Det kan hjälpa hoven att växa och samtidigt få bättre kvalitet.
(Säger inte att det är en lösning, men i alla fall en början)

Hur ska det rätta till den felaktiga vinkeln?:confused:

inte vinkeln i sej för det är hovslagarens jobb. Men ja personligen tyckte hoven såg trasig ut eller såg jag fel?

Men med enzion kan man oxå få hoven att växa lite snabbare än vanligt och då även försöka korrigera problemet fortare oxå,

Vad anser ni, vad skall man göra? Hovis har försökt förbättra redan fem månader men de blir inte bättre..
http://www.aijaa.com/v.php?i=1169313.jpg

Kan du berätta lite om hästens närmiljö och din dagliga hovvård???

Berätta gärna om den går på ständig utedrift eller är installad på nätterna. Står den i box eller spilta, vad har den för strö och hur utförs mockningen,. Hur är hagens beskaffning avseende underlag och väta. Går den själv i egen hage och i så fall hur stor är den, går den i hage med flera andra hästar och i så fall hur stor är den hagen och hur många hästar går det i den.

Angående skidor och hälar så vet jag att SAHNCP ägnar sig åt något de kallar för att "putsa stänkskärmen"...!? Kanske Emindy har någon teori vad skidor är!?? Jag har inte en aning.

Jaha alltid lär man sig något nytt, jag har frågat vad som menas med häl och fick då till svar att det handlade om trakt. Nu dyker en ny term upp som aldrig funnits i min värld när det gäller hästens hovar, och det är skidor. Jag må ju vara korkad, med vad är skida? Jag avser hoven naturligtvis och inget annat, så var sitter skidan på en hästhov?

Boj bläddrar febrilt i en anatomibok, men hittar ingen skida på någon av uppvisade hovar med bilder och allt.

Senskidan kanske? Jag har inte en blekaste om vad hxn menar. Det är så kul när lekmän ska försöka sig på att komma med något smart inför ossyrkesmän. Jag begriper inte ett jota av skidor och hälar. Min hälsena fick sig en känga en gång när jag åkte längdskidor, kanske det.......eller?

Ang det här med hälar. TS länkar till en finsk sida så det kan ju vara så att hon bara översatt den finska termen till svenska? Är inte helt hemma på finska hovtermer men tror nog att det kan vara så. Vad gäller skidor så kanske det skulle stå sidor?

Jag tror att de under det närmaste året har blivit mer och mer att se ut sådär.. Nu har vi 5 veckors intervall.
Låter som om det snarare blivit värre än bättre då, i dina ögon. Som det ser ut på bilden verkar det som den har röta eller något sådant.. (OBS det är bara så som JAG ser det utifrån fotot, säger inte att det är så). Har du någon möjlighet att ta ett par foton nästa gång hovis är där och plåta då både så man ser undersidan på hoven och framifrån o från sidan UTAN skor på? Har du annars möjlighet att låta någon annan hovis titta på den så vore det nog inte helt fel.

Min häst har jätte dåliga hovar han oxå, han hade små och trasiga hovar när vi köpte honom, han väger ca 700kg och har liksa stora hovar som en D-ponny.

Min hovslagare tipsade mig om ngt som heter steel-joint och är ett tilskott som förbättar hovkvalitén och är även bra mot leder m.m

Självklart kommer inte detta att lösa dina problem men det kommer nog att hjälpa dig en bit på vägen, då flera av mina vänner har haft stor hjälp utav den...

Gå in på hemsidan och titta om det skulle vara något för dig :)

Lycka till!

Ponnyn är inne på nätterna, ca 12h, står på halm. Hagen är stor, par hektar, med gräs, berg osv. Hon går med 4st andra.

Är finlandssvensk, därav mina fina termer "skidor" o "hälar" :)

Min häst såg ut så där i fötterna när jag köpte henne för 6 månader sedan. Långa tår och långa understuckna trakter. Men då var hennes hovar en halvdeci längre och hon hade gått barfota på lösdrift ett år. Hämtade henne hos en fodervärd som uppgav att hon verkats av en barfotaverkare. :crazy:

Förra verkningen fick vi bort det sista av de utflytna hovväggarna och trakterna har långsamt börjat att bli kortare/mindre understuckna. Hon går fortfarande barfota och hon har verkats med mycket korta intervaller. 2-4 veckor. Det vi gjort är att korta av tån (på längden från sidan sett) så mycket som bara går vid varje verkning och verkat av det långa i trakterna lite mer försiktigt.

Nu har ju damen i fråga mycket god hovkvalité så det har nog underlättat "rehabliteringen" av hennes hovar.

Jag har sett två hästar med dålig hovkvalite, speciellt i trakterna, som blivit mycket bättre efter att ha gått med bakåtvänd sko med hel sula.

Massera in cornucresin i kronranden kan skynda på hovväxten. Men det är ett jäkla kletande och det måste göras varje dag.

Bäst är nog att prata med din hovslagare eftersom h*n sett hästen live. Och som sagts tidigare så tar det lång tid så man får ha tålamod.

Jaha alltid lär man sig något nytt, jag har frågat vad som menas med häl och fick då till svar att det handlade om trakt. Nu dyker en ny term upp som aldrig funnits i min värld när det gäller hästens hovar, och det är skidor. Jag må ju vara korkad, med vad är skida? Jag avser hoven naturligtvis och inget annat, så var sitter skidan på en hästhov?

Boj bläddrar febrilt i en anatomibok, men hittar ingen skida på någon av uppvisade hovar med bilder och allt.

Haha, underbart skrivet! Dagens stora flin!! Aldrig hört talas om hästfötter, jesusgaloscher, strykjärn, skidbacke, bananer o stekpannor o massa mer...:angel: finns många fina oproffsiga ord som förklarar en hovs utseende rätt så bra:rofl:

jag kan rekomendera kil sula och ev ring sko. min häst hade så dåliga trakten att hon blev hlt å fick ont i höfterna. nu har hon ring skor bak för att stabilicera upp de å innan dage hon även kil sulor för att höja trakten sen verkade han inget i trakten alls på henne utan bara tån. nu är hon super i hovarna men det har tagit 5 år också.. hennes hovar såg för jävliga ut innan.

Jag tänkte också på det där, men den lilla delen högst upp på hoven som ser ut att sträva mer neråt än tidigare ser ut att vara rätt så ny... om hon haft samma hovslagare i fem månader och han rättat till det, borde inte den nya korrekta delen vara större än den är, den ser ut att bara vara en eller två centimeter? Möjligt att han provat att verka annorlunda den första gången och sedan börjat rätta till det dock. Äsch, jag tror jag sluddrar lika mycket som du:p

Jag uppskattade den till 3-4cm.. Och om hovis började rätta till för 5mån sedan så verkar det rätt bra. Lite långsam tillväxt, men rätt ok ändå. Den översta biten innan böjen ser bra ut, så jag tycker du ska avvakta några skoningar till innan du byter. Ta kort varannan vecka i samma vinkel så du kan se förändringarna!

Om flappskor "äter " trakter kan du väl be att få vanliga skor nästa gång?

Varför ringsko som någon föreslog?Verkar onödigt, så illa ser det väl inte ut?

Kan du berätta lite om hästens närmiljö och din dagliga hovvård???

Berätta gärna om den går på ständig utedrift eller är installad på nätterna. Står den i box eller spilta, vad har den för strö och hur utförs mockningen,. Hur är hagens beskaffning avseende underlag och väta. Går den själv i egen hage och i så fall hur stor är den, går den i hage med flera andra hästar och i så fall hur stor är den hagen och hur många hästar går det i den.

Det här var intressant! Hur påverkar dessa saker hovkvalite och vinklar?
HUR mockningen utförs
storlek på hage
Om den går ensam eller busar kan jag förstå kan påverka, men antalet hästar om flera, hur påverkar det?

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 863
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 207
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka