Kommentarer gällande ponnyns dåliga hovar?! (bild)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Wishful
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 5 748
Sv: Kommentarer gällande ponnyns dåliga hovar?! (bild)

tätare hovslagar besök kanske ?

vilken intervall har ni nu ?

Jag tror att de under det närmaste året har blivit mer och mer att se ut sådär.. Nu har vi 5 veckors intervall.

Byt hovslagare, din hovis sätt att verka kanske inte passar din hästs hovar helt hundra. Även om alla hovslagare gått samma typ av utbildning har de olika specialiteter, samt olika svagheter.

Vad anser ni, vad skall man göra? Hovis har försökt förbättra redan fem månader men de blir inte bättre..
http://www.aijaa.com/v.php?i=1169313.jpg

Att ändra en hov helt kan ibland ta upp till ett år (dvs den tid det tar för att en helt ny hov ska växa ut uppifrån och ner)
5 månader är ju inte så många verkningsomgångar.

Vad är det som är problemen med hovarna?

Problemet är skidorna och den icke existerande hälen!

Flapskorna "äter "trakter i många fall så det är nog inget bra beslag till din häst.Varför har du dom? Ringsko med öppen tå och korta skointervaller kan vara ett alternativ.Har du en utbildad ,kunnig hovis så bör denne kunna hjälpa dej med problemet.Så länge tån drar iväg och blir lång kommer du inte att få tillbaks någon trakt.

detta ska en kunnig hovslagare kunna rätta till men det kan ta lång tid. gå igenom hästens foderstat ang vitaminer/mineraler osv så det är förebyggande mot horn kvaliteen.
Jag tycker det mest ser ut som hästen är felverkad under lång tid. hoppas ni får rätt på det.

Problemet är skidorna och den icke existerande hälen!

Jaha alltid lär man sig något nytt, jag har frågat vad som menas med häl och fick då till svar att det handlade om trakt. Nu dyker en ny term upp som aldrig funnits i min värld när det gäller hästens hovar, och det är skidor. Jag må ju vara korkad, med vad är skida? Jag avser hoven naturligtvis och inget annat, så var sitter skidan på en hästhov?

Boj bläddrar febrilt i en anatomibok, men hittar ingen skida på någon av uppvisade hovar med bilder och allt.

Om det är så att hovarna har dålig kvalite kan man ge kiselgur+stenkalksmjöl.Ett tips som jag fått av min hovslagare.

I mina ögon (OBS!!! inga expertögon) ser det ut som hästen har hålväggar som gör att hoven flyter ut nertill. Bärrandsröta?

/M - som inte heller vet vad en skida är

Boj bläddrar febrilt i en anatomibok, men hittar ingen skida på någon av uppvisade hovar med bilder och allt.

TS kanske menade att hovens extriör från sidan såg ut som en skidbacke och därför kallade det så ?????? Och du visste nog innan " du febrilt bläddrade i en anatomibok" att vare sig skida eller häl inte finns med.

Denna hästen hade fått enzion av mig

Jag hade också provat enzion. Utöver det kan det faktiskt fungera med Alfa- Lavals spenfett, obs burk med blått lock, ingen annan salva eller tub.
Förklaring jag fått? Den innehåller bakteriedöande ämne som om en hov är spröd kan ta död på de bakterier som ibland kan orsaka sprödheten i hoven. Jag har provat med bra resultat efter råd från utbildad hovslagare.

Jag har studerat bilden lite närmare nu, sen jag fick förklaringen på vad du inte gillade.
Man kan längst upp på hoven (om man tittar på linjen som är framsidan av hoven) se att den är lite böjd. Längst upp är den brantare än den nedre delen som flakar ut.
Min gissning är att din hovslagar börjat rätta till ett gammalt problem (låga trakter som ger utflutna hovar framåt) och börjat få resultat.
Om man ser den brantare delen upptil och tänker att om ca 9-10 månader så kommer hela linjen att se ut så och det innebär ju att tån inte längre flyter ut och hoven blir mer "uppstående" och då kommer trakten att höjas mer.
Usch vilken luddig förklaring det blev, hoppas du blev klokare!

Hur ska det rätta till den felaktiga vinkeln?:confused:

Jag tänkte också på det där, men den lilla delen högst upp på hoven som ser ut att sträva mer neråt än tidigare ser ut att vara rätt så ny... om hon haft samma hovslagare i fem månader och han rättat till det, borde inte den nya korrekta delen vara större än den är, den ser ut att bara vara en eller två centimeter? Möjligt att han provat att verka annorlunda den första gången och sedan börjat rätta till det dock. Äsch, jag tror jag sluddrar lika mycket som du:p

Hovväggen växer ned från kronranden, kronranden i sin tur får sitt stöd från hovbenet, här ser man att den översta delen av hovväggen har en helt annan och mkt "trevligare" vinkel än resten av hoven och det är ju den nya delen... Så det är på bättringsväg! :) Det tar mellan 9-15 mån för en hov att växa från kronrand till sula. Så fortsätt ge det tid!
Det finns inga tillskott el salvor som har ngn bevisat positiv effkt på hornkvaliten, så lider inte hästen av ngn brist som behöver åtgärdas så är det bara bortkastade pengar att köpa preparat!

Finns många olika beslag och vad som funkar beror ju inte bara på hoven utan även på underlaget och hästens rörelsemönster.
Be din hovis titta på ht i rörelse utan ryttare i minst både skritt och trav på rakt och böjt spår... Jättebra med de korta skointervallen!! :)

Min spontana tanke var att det såg ut som fånghovar... Har ht haft fång??

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 863
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 207
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka