katie

Trådstartare
Jag pratade med en kompis i telefon och mitt i vårat samtal utbryter hon; "Herregud, vad många kommandon du har till dina hundar!?! Behövs det så många?"

Jag kom av mig alldeles och undrade vad hon menade. Jo, under samtalets gång så hade jag tydligen gett hundarna kommandon om än det ena än det andra. Jag var visserligen utomhus och jobbade med djuren men jag hade inte ens tänkt på att jag sagt något till hundarna. Det gick per automatik.

När jag kom in och fick satt mig en stund började jag fundera på vad hon sagt.

Jo, jag har nog en väldig massa kommandon till mina pälsklingar.
Det är olika kommandon när de jobbar, när de är inne, på promenad, på eftersök mm mm. Jag använder aldrig samma kommandon när de jobbar som när de är lediga.

Vissa av mina kommandon kan vara samma ord men beroende på hur jag säger det så betyder det olika saker.

Har du väldigt många kommandon till din/a hund/ar? Nyanserar du dina kommandon?

Sv: Kommandon

Jag skulle nog önska att jag var mer avskalad och tydlig med mina kommandon. Tyvärr är jag överlag en babblig och rätt omständig person, så det smittar liksom av sig på mitt sätt att kommunicera med mina hundar. Jag inbillar mig att dom förstår mig rätt bra ändå, för dom tittar oftare på mitt kroppsspråk än lyssnar på det jag säger... Om detta är bra eller dåligt är ju svårt att säga ;)

T.ex. hade jag gärna haft det så här på promenaderna:
kom = kom hela vägen fram till mig och vänta på frikommando för att gå igen
häråt = kom närmare
gå här = gå vid sidan tills jag säger något annat

Men det blir ofta "här går vi", "kom häråt", "här" eller varför inte klassikern "nu går vi". Otroligt tydligt..... :angel: Förmodligen hade man väl haft "lydigare" hundar om man själv var mer tydlig..

Oj. Intressant!
Jag har nog massor av kommandon till mina hundar som jag inte tänker på att jag har.