katie

Trådstartare
Jag pratade med en kompis i telefon och mitt i vårat samtal utbryter hon; "Herregud, vad många kommandon du har till dina hundar!?! Behövs det så många?"

Jag kom av mig alldeles och undrade vad hon menade. Jo, under samtalets gång så hade jag tydligen gett hundarna kommandon om än det ena än det andra. Jag var visserligen utomhus och jobbade med djuren men jag hade inte ens tänkt på att jag sagt något till hundarna. Det gick per automatik.

När jag kom in och fick satt mig en stund började jag fundera på vad hon sagt.

Jo, jag har nog en väldig massa kommandon till mina pälsklingar.
Det är olika kommandon när de jobbar, när de är inne, på promenad, på eftersök mm mm. Jag använder aldrig samma kommandon när de jobbar som när de är lediga.

Vissa av mina kommandon kan vara samma ord men beroende på hur jag säger det så betyder det olika saker.

Har du väldigt många kommandon till din/a hund/ar? Nyanserar du dina kommandon?

Sv: Kommandon

Jag skulle nog önska att jag var mer avskalad och tydlig med mina kommandon. Tyvärr är jag överlag en babblig och rätt omständig person, så det smittar liksom av sig på mitt sätt att kommunicera med mina hundar. Jag inbillar mig att dom förstår mig rätt bra ändå, för dom tittar oftare på mitt kroppsspråk än lyssnar på det jag säger... Om detta är bra eller dåligt är ju svårt att säga ;)

T.ex. hade jag gärna haft det så här på promenaderna:
kom = kom hela vägen fram till mig och vänta på frikommando för att gå igen
häråt = kom närmare
gå här = gå vid sidan tills jag säger något annat

Men det blir ofta "här går vi", "kom häråt", "här" eller varför inte klassikern "nu går vi". Otroligt tydligt..... :angel: Förmodligen hade man väl haft "lydigare" hundar om man själv var mer tydlig..

Oj. Intressant!
Jag har nog massor av kommandon till mina hundar som jag inte tänker på att jag har.

Jag har först och främst helt egna kommandon till tricks och lydnadsmoment och de används enbart till det, för att de inte ska börja ha sådant som "slarviga vardagsmoment".

Under promenader har jag en mängd olika kommandon. "Vänta" kan betyda antingen att de ska stå helt still eller att jag stannar och de ska hålla sig runt mig utan att dra i kopplet men i övrigt får göra vad de vill. Där varierar jag bara hur jag säger ordet.
Jag har öht en mängd olika kommandon för hur de ska gå, och är de lösa så har jag ett kommando för att bara hålla sig nära och ett för att komma fram till mig ordentligt.

Sedan har jag en del kommandon här hemma. "Gå och lägg dig" är flitigt använt :angel:. Resten har jag knappt koll på.

Ja, det blir nog en hel del olika kommandon beroende på vad man gör. Det gäller att vara påhittig så att de förstår vad man menar.

"Hit" t ex på inkallning på lydnadsträning, "kom" när man vill att de ska komma närmre eller "kom igen" när de ska hänga med. Tre olika kommandon som betyder ungefär samma sak.

Har också en del del kommandon egentligen...
"Här ska vi"/"Här"/"Här ska vi gå" när han är lös och tex viker av på en stig. "Här använder jag ofta när han är kopplad för att säga att vi ska svänga eller fortsätta rakt fram.
"Kom"/"Kom här"/"Kom då". Kom använder jag både när han är lös och kopplad. "Kom" när han är kopplad är det väl lite mer att nu går vi när han stnnat och nosar. När han är lös är det väl lite mer att han ska komma närmare. "Kom här" används nog mest när han är kopplad och vill fram ill person eller hundoch jag vill gå vidare/inte vill att han ska fram.
Ibland när han är lös visslar jag en gång, vill då bara att han ska stanna upp för att han är ganska långt borta eller för att jag helt enkelt vill att han ska stanna upp, vänta lite och se var jag är. Ibland säger jag också "Vänta".
Jag använder också både "Nej" och "Näe" och han verkar i alla fall förstå båda. "Näe" används väl mer som ett mildare nej, tex aatt han inte ska ta godispapperet som ligger på marken.
Det blir nog en hel del kommandon egentligen. Förmodligen användre man egentligen alldeles för många.... Men så länge hunden föstår vad man menar....

Det är lite spännande det där med hur man vränger och vrider på kommandona.

Tex.
När jag jobbar med tiken på fåren så kan ett högerkommando te sig olika.
Höger UUUT = Gå ut långt åt höger och kom upp bakom djuren
Höger = Gå ut och kom upp bakom
Kom Hö = Förflytta dig åt höger men håll dig på denna sidan
= Ett par steg åt höger.

LIGG = (sagt bestämt) Lägg dig och det NU
Ligg = Stanna upp (det gör inget om du står bara du stannat)
Ligg ligg ligg = (sagt mjukt, lugnt & tyst) stanna kvar, stanna kvar
Liiigg = (lite som en halvhalt) stilla nu, lugn & fin

Dessa kommandona använder jag bara när vi jobbar.
När jag vill att hundarna ska lägga sig inne så är det andra som gäller.
Lägg dig
Korgen
eller latmansvarianten;):
Öhh

Mina kommandon är inlärda per automatik. Om jag ropar "nu springer du för långt" till vovvan när hon är lös så stannar hon eller vänder, vi har aldrig tränat in det kommandot. Både hon och jag trivs bäst med röstkommunikation så när jag glömmer av mig på koppelpromenader och går tyst är hon inte alls lika uppmärksam. Jag har många olika men vovvan förstår dom utan problem så det gör väl inget :D

Jag babblar på och kryddar gärna med några; "Har du problem med svenska språket?" om det blir fel, så jag kanske inte är övertydlig i alla lägen. Tror dock som de flesta säger att hundarna greppar rätt bra.

Till vardags har jag lite ev varje.

"Kom", betyder att de ska inte min vänstra sida och gå "fot" men utan krav på kontakt och precision. De ska helt enkelt hålla sig vid sidan. (fast ibland råkar jag säga kom när de ska kallas in också...:angel: )

"Lägg" Om de ska ligga och vänta på att en hund ska få gå förbi

"Gå gå " Fria att göra vad de vill/lämna min sida

"Här" Kom närmre

Inomhus används "gå å lägg dig" flitigt, funkar sådär :o

oj, kom på o tänka hur många jag egentligen har men han lyssnar på alla typ ;)
Men jag skulle skoja med min lilla syster och ropade på hunden, Frasse kom vi sticker ! Med lustig skoj röst , som han lyssnar på , när han ska komma upp med mig för trappan o in på mitt rum, Frasse Kom, när han är lös, och ska komma lite i sin takt, bara han är på G , och Hit , (med bestämd ton) om han verkligen måste komma riktigt fort, om det skulle vara något akut så måste han verkligen rusa ;)

Jag har försökt tänka på att tänka på hur jag använder kommandon ända sedan hunden var liten eftersom det poängterades mycket på den första kursen vi var på.

Vissa kommandon är olika kommandon för vardagslydnad och tävlingslydnad, exempelvis använder jag "sidan" i vardagen och "hit" eller "fot" vid träning/tävling. I vardagen behöver hon ju inte sitta perfekt vid sidan med ögonkontakt, bara hon kommer när jag ropar.

Ofta när jag vill att hon ska avbryta det hon gör räcker det att använda ett visst röstläge, det spelar mindre roll om jag säge "nej" eller "nu räcker det" eller "apapap".

Ja, jag pratar ganska mycket med Camaro. Och ibland använder jag nog samma kommando men för lite olika saker. Och i kombination med andra ord. Inte så smart egentligen.. Men på något konstigt sätt fattar hon oftast ändå.

Dock har det gjort att vissa kommandon, som jag egentligen vill ha bättre reaktion på (när vi tränar tävlingslydnad) inte är så klockrena som man kunde önska. Ska byta ut vissa ord som bara ska användas när det precision som gäller.

Jag är en sådan här person:
"Gå och lägg dig."
Hunden står kvar.
"Men gå här ifrån då!"
Hunden backar några steg.
"Men vad sa jag då?"
Hunden kollar förvånat på mig och säger "Inte fan vet jag!"
"BORT!"
Hunden går.

Matte tänker till och inser att 'ja just det, valpen har ett annat kommando än dom vuxna hundarna'. Smart! :p

Min blandrastik hade jag från början: hit, kom, sitt, ligg, nej, varsågod, hopp, skall och stanna (säkert ngt mer jag inte kommer på nu). Numer använder jag sällan kommando alls på henne, hon läser mina tankar och gör vad jag vill att hon ska göra innan jag hinner be henne om det.

Leonbergern är en omplasering jag haft i två år nu och till honom är det: kom, sitt, ligg, stanna och varsågod. Han har cement i öronen och sirap i hjärnan så där behövs övertydliga kommandon.:D

"Gå till filten" används också till båda. Då går dom till sina bäddar.

eller latmansvarianten;):
Öhh

Hahah jag höll på att skratta ihjäl mig när jag läste det där, var till och med tvungen att testa om det är så jag gör också, och mycket riktigt!! säger jag "gå och lägg dig" till hunden och han inte lyssnar, är jag VÄLDIGT snabb med just "öhh" hahahah

Jag är en sådan här person:
"Gå och lägg dig."
Hunden står kvar.
"Men gå här ifrån då!"
Hunden backar några steg.
"Men vad sa jag då?"
Hunden kollar förvånat på mig och säger "Inte fan vet jag!"
"BORT!"
Hunden går.

Matte tänker till och inser att 'ja just det, valpen har ett annat kommando än dom vuxna hundarna'. Smart! :p

:rofl::rofl: jösses! Kan inte annat än asgarva. Det var definitivt kvällens roligaste!

Tiken har, som jag skrev tidigare, svenska kommandon.

Hanen har engelska.
Här är några av hans arbetskommandon:

Come bye = vänster
BYYEE = (uttalas baajj) vidga utgången åt vänster
Bye bye = snabba på
Wsch = fort som :devil: nu
come = kort åt vänster (några steg)

Keep Away = Höger
Waayy = Vidga utgången åt höger
Way way = snabba på
keep = kort åt höger (några steg)

Walk up = gå rakt mot fåren
Up up = snabbare

HÖR DU DÅLIGT!!!! = Ja, de har ju en tendens att helt plötsligt bli en smula döva.:grin:
AAARRRGGGHHHH!!!!!!!!!!!! = :devil: förb....de hund som inte lyssnar

RIDÅ!!!Matte går iväg för att andas och pussla över sina kala fläckar på hjässan efter slitande av hår.

Märker jag att hundarna helt plötsligt är på G att utveckla en temporär dövhet så bryter jag till 99% alltid och går in på närarbete istället. Då använder jag kroppen och rörelser till att ge kommandon med. Då gör det inget om de är döva. De är ju i alla fall inte blinda.;)

Det är ganska kul att fundera på vilkakommandon man har och hur & när man använder dem.

Inkallning när de är ute och pinkar eller leker är inte alltid lätt. De har så roligt att de inte alls vill komma in.
Då använder jag, som sista utväg innan de får flytta ut i lagårn, dessa:

ÅKA BIL= herrejösses om de skulle missa en biltur.:eek:
Psspsspss = Jäklar!:eek: Fort in så inte katten får nåt utan att vi ska få först!

Det har funkat än så länge men börjar de strula.... Då får de flytta ut i lagårn.;)

Jag har några kommandon, som verkligen har en enskild betydelse och måste följas. I vallningen ffa, där saker kan gå åt fanders om de inte lyssnar.

Likaså finns det några vardagskommandon som är viktiga, "akta dig", stanna, kom hit, gå ut (ur hagen) och försiktigt.

Sen har jag en hel massa verbal kommunikation som inte är direkta order, utan mer just kommunikation. Pratar med hundarna hela tiden, ställer frågor och fjantar med dem. De förstår det allra mesta och blir nog mycket fundersamma om jag skulle sluta med det.

Märker en enorm skillnad på mina kommunikativa och alerta BCs jämfört med en mellanschnauzer som jag är hundvakt åt nu. Mellisen är inte alls så intresserad av "vardagspratet" och har långt ifrån den ordförståelsen och abstrakta tänkandet som vallhundarna visar hela tiden.

Hur kan man ha nått annat än vallhund?:o:love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 816
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 384
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka