Kommando för kontakt/inkallning

I

Isis

Vad har ni för ljud som betyder att er hund ska ta kontakt med er och sen komma till er?
Min gamla hund lyssnade först på namnet och sedan "kom hit". En hund jag hade på prov kom som en raket när man sa bopbop :)

Nu sitter jag och funderar på vad man ska lära nya hunden för ljud och om man ska ha olika ljud för olika tillfällen. Vet att visselpipa/busvissling kan fungera bra när hunden är lös i skogen men kanske inte inomhus.
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

jag använde en vissling på min gamla hund. var det allvar så va det ett skarpt "hit".

inomhus räckte namnet, fanns ingen anledning att hålla på med en massa olika kommandon på honom inne då han visste att där tar man det lugnt och är det nej så är det nej.
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

På min förra hund använde jag hennes smeknamn jämt, inne som ute. Ibland även hennes riktiga namn, och ibland kom, eller en speciell vissling, oftast om vi var ute i skogen/i stallet och hon var för långt bort.

På valpen använder jag hennes namn, kom och ibland visslingar.
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

Det är väl så jag har tänkt. Att skilja på tävlingskommando och vardagskommando. Men vissa säger att det bara är onödigt för att man ska lära hunden att "hit" är hit i alla lägen.
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

hit är inte bara inkallningen. det är intagandet av utgångsställning också. kom är bara inkallning.
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

På min egna busa blir det rätt och slätt "DORIIIIIS!" i en högljudd skrikaktig ton efter att ha försökt få in henne ungefär 5 gånger utan att hon lyssnar... :angel: :o :D

Skämtåsido, pointern som är den enda vi tränar kallas in på ett "hit" eller genom visselpipa. Dock så är han jakthund och inte lydnadshund.
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

Namnet och här eller häråt till vardags.Hit för mig är ett lydnadskommando som för all del kan användas till vardags om det behövs.Nu är Neo så liten än men det är så jag har haft på mina andra hundar och det blir väl lika nu misstänker jag.
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

Alla mina hundar kommer om man trutar lite med läpparna och drar in luft..*hmmm...Knepig förklaring* Det blir som ett lågt pipande "pussljud" i alla fall :o Funkar bra på både jakthundar och övriga :D

Dock ska nästa Jämtvalp ha inkallning med vallhundspipan och signalen för "vänster". Den hörs ju bättre i skogen..
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

Vill jag bara att min hund ska komma till mig "hursomhelst" så ropar jag "Beeeeeeeeeeatnik" och sen " ja, kom då"! Då kan han springa och flänga runt lite och sen komma hoppandes i sidleds om han så vill.

Vill jag ha ett tävlingsmässigt inkallande med rätt ingång och ett sittande som avslut ropar jag "Beatnik, hit!" Då kommer han springande direkt fram, svänger runt bakdelen och sätter sig direkt.

Så det beror på om vi ska vara seriösa eller bara lattjar lite :D !!
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

Så gör jag med! väldigt användbart :D
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

Jag tror inte riktigt på 38 olika kommandon beroende på när, var och hur man är. Använder "hit" när jag vill att hunden genast ska sluta med det den gör och komma till mig. "Kom" är mer ett namn på att jag går vidare och han ska hänga på, och "här" sägs väl lite för att han ska vara nära mamma.

Använder även "hit" på tävling, men det fattar han mycket väl var det betyder. Situationsbundet ord ;)
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

Det använder jag när min slyngel helt plötsligt bara smiter iväg från "fot" eller om han börjar dra i kopplet.. eller om jag bara vill ha hans uppmärksamhet lite grand. Funkar alltid.

Som inkallning använder jag "hit" när han ska komma direkt, och sätta sig på min vänstra sida. "Hääääär" använder jag när jag vill att han ska komma till mig men det är lite friare var han placerar sig.

Jag har också två visselljud som jag använder när jag springer med honom eller där han har lite större avstånd (vid svampplockning till exempel). Den ena betyder "hit" och den andra betyder "du går åt fel håll, följ efter mig... häråt".
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

Ute kör jag med vallhundspipan som inkallning.
*här* betyder håll dig nära
*hit* betyder sätt dig i position

Det funkar för mig.
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

*nyfiken fråga*

Fungerar det på yrvädret Nova? Eller har hon lugnat ner sig? *tvivlar*
 
Sv: Kommando för kontakt/inkallning

Lugnat ner sig? LUgn, går det att äta:confused: :p :rofl:

Jodå, inkallningen sitter som smäck med visslan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 634
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 019
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 186
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp