komma upp i formen?

Sv: komma upp i formen?

bubbel skrev:
Börja med att höja hande en decimeter och inte låta hästen dyka ner med huvudet...

... och vips du har du hängt upp hästen med handen, den använder sin hand som ett extra stöd och du får bära den runt... :crazy: Inget att rekommendera...

Hästen kommer upp sig i formen när den har styrkan i bakkärran. Du kan inte korrigera den framifrån utan måste jobba på bakifrån. Det kan ta tid att bygga upp styrkan.

Nirak

Många på denna tråden har pratat om att höja huvud och hals..... Det är bakdelen som ska sänkas i och med det att baken sänks bli ju hästen lättare fram och kommer upp i formen.

Höjer man bara fram är det bara huvud och hals som höjs och hästen kommer inte att lägga mer vikt på bakbenen för att man drar och försöker lyfta fram. Får du inte med bakbenen då om du försöker höja fram så kommer ryggen att sänkas. Tänk på att det ska vara mjkt att sitta på annars spänner hästen ryggen.

Öppna och sluta är bra övningar men se till att du har tillräckligt mycket böjning och att hästen är mjukt.

Glöm inte: Det ska vara roligt att rida:D

mysis skrev:
Sen sa han också att jag ska hålla ihop händerna ordentligt, hålla stenhårt i tyglarna (inte i kontakten med munnen. såklart..) och se till att inte glappa .

hur lyckas du mad att hålla stenhårt i tyglarna utan att hästen känner det i sin mun???
... e inte detta väldigt ologiskt?:angel:
fast läste nu att din tränare sagt det.. att du skulle tänka logiskt fast tvärt om:confused: känns inte det väldigt konstigt?? logist ska man väll tänka, men man kanske måste försöka göratvärtom än hur man exempelvis reagerar...
vi har juh griprelexen, då hästen darar iväg vill man juh gärna dra tillbaks.. kan man försökta tänka tvärtom o släppa....
men hur saker fungerar rent tekniskt så ska man nog försökä hålla sig till det logiska....:smirk: *obs endast min åsikt*

Senast ändrad av en moderator:

Sen sa han också att jag ska hålla ihop händerna ordentligt, hålla stenhårt i tyglarna (inte i kontakten med munnen. såklart..) och se till att inte glappa .

Om man håller ihop händerna ordenligt och inte leder ut dem får bakbenen rörelsefrihet och om man håller dem brett förhindrar man rörelsen i bak.

Jag undrar hur du kan hålla stenhårt i tyglarna utan att glappa OCH inte ha kontakt i munnen?:confused: Det låter mycket ologsikt i mina öron. I mina öron låter det enbart som en hård hand som inte kan anpassa sig till hästen.
Du kan ju inte ha tyglarna i bettringarna o du ska lyckas med det...:crazy: Men vem vet du kanske rider bettlöst:smirk:

Jag antar att du menar att man ska rama in hästen.... Här på skolan har vi utbildning och inridning at unghästar.....Vi får lära oss att vi ska ha händerna brett isär så att de ska kunna balansera upp sig....det vore ju ologiskt om vi lär dom att man inte ska ta i med bakbenen då....dvs om din tränare har rätt.
På en äldre häst ska man inte ha händerna brett så att man ramar in bogen och självklart rakriktningen.... allt beror på vad du vill utföra.

Om du ska hålla hårt i tyglarna utan att glappa hur kan du då få med bakdelen?

OBS!Detta är ju endast det som jag anser riktigt och jag accepterar att du och jag tycker olika....men jag undrar bara hur det går ihop...förstår dig inte riktigt.

mysis skrev:
Tävlade igår för första gången. Det gick bättre än jag väntat mig, allt flöt bra och jag var jätteglad. Jag missade rätt mycket i vägarna och t ex mellantrav osv. så det blev en 10 plats av 16 st... Nåväl revanchsugen!
Men till mitt stora problem. Min häst är mjuk och fin att rida ställa osv men behöver komma upp i formen. Inte bara nacken utan även tyngden måste från framdelen. Jag har en duktig tränare så vi jobbar på det, men jag skulle vilja få råd och tips från Er om hur Ni har lyckats. Ibland känns det som det kanske är omöjligt.:confused: Hästen är inte överbyggd men har lite lång och lågt ansatt hals.

Träna på att länga - samla - länga. Jag tycker det är lättast i galopp för då får man framåtbjudning gratis. Se till att hästen går framför lod både när du länger och samlar, annars är det lätt att den hamnar på framdelen. Var noga med att ha en följsam hand och inte låsa hästens huvud nånstans. Samla några steg, dvs, "sitt till" med magen, dyker hästen ner med huvudet kan du göra försiktiga halvhalter med tyglarna och samtidigt lyfta lite i dem. Men utan att låsa händerna i den positionen utan hela tiden jobba med att ge å ta. Håller du kvar för länge bromsar handen bakbenens arbete. Läng sedan formen så hästen tar nosen framåt nedåt och låt den öka tempot lite. Sen kan du samla några steg igen osv..
så försöker jag göra iaf.:)

det här med att höja handen, vad jag har fått lära mej det är att man höjer handen rejält, tänker handen mot öronen att hästen ska komma över tygel och när hästen har höjt huvudet lättar man och driver. min ponny har gått från att ha huvudet mellan frambenen nere i marken till att gå normalt, problemet är i princip borta och det har tagit mindre än en månad.. så för mej har detta fungerat toppen! :bump:

VA bra att det funkat;) :)

men frågan är-- vad är det som blivit bättre? vart hästen håller sitt huvud... har hela kroppen följt med?

alltså, jag måste hålla ett stenhårt grepp i tyglarna sen vara mjuk i armarna. När det är inte lätt för det känns justare att hålla ett mjuk litet grepp, men då säger han att det rycker i munnen på hästen och DET är inte skönt för den. Tävlade i lördags igen. red på som hundan fick lite sjuor när jag lyckades inte lika mycket kritik för formen för bakbenen kommer med mer när jag rider på. men det är så svårt att rida på och samtidigt kunna stanna och stoppa upp på ett mjukt sätt. Mest i slutet av träningspassen som det lyckas. Sen fick jag lite fyror och en trea också för höger galopp blev vänster två försök och sen fick jag inte stopp på henne vid rätt bokstav efter mellangaloppen... Men satsade gjorde jag!!:smirk: När jag får igång henne slutar jag driva också utn bara stoppar upp och då blir det inte heller bra.. Måste öva alltså. Och som shameless skrev- det mste komma via baken och inte via huvet. Men lite måste just jag hjälpa huvet annars kommer det nog inte att gå att få in baken :crazy:

Jag låser händerna! håller fast istället för att ge och ta. Helt fel jag vet..Måste öva!! Nör hon blir stark blir jag stark och stum i armar oh händer och när jag blir det blir hon det också. Stackars häst...

eeral skrev:
Träna på att länga - samla - länga. Jag tycker det är lättast i galopp för då får man framåtbjudning gratis. Se till att hästen går framför lod både när du länger och samlar, annars är det lätt att den hamnar på framdelen. Var noga med att ha en följsam hand och inte låsa hästens huvud nånstans. Samla några steg, dvs, "sitt till" med magen, dyker hästen ner med huvudet kan du göra försiktiga halvhalter med tyglarna och samtidigt lyfta lite i dem. Men utan att låsa händerna i den positionen utan hela tiden jobba med att ge å ta. Håller du kvar för länge bromsar handen bakbenens arbete. Läng sedan formen så hästen tar nosen framåt nedåt och låt den öka tempot lite. Sen kan du samla några steg igen osv..
så försöker jag göra iaf.:)
Detta låter mycket sunt.

ok... va roligt att du vågade satsa:) det kan juh inte gå hela vägen aslla gånger;)

Jo, ja tror ja förstår hur du menar, men om du tänker på pållen mun, känsligaste stället på kroppen, så borde den väll känna att du håller stenhårt runt tyglöarna oxå, även om du inte menar att det ska kännas i munnen...eller?
vill du sitta och driva hela tiden? eller är det så att din pålle tappar energin? varför tappar pållen energin?vill du inte egentligen bara vilja kunna äsga- trav o pållen travar med mycket energi utan att du behöver göra något?
*OBS menar inte att kritisera, vara tyken eller nått sånt, vill bara få igång en frågeställning*

Det är ganska typiskt att man får komentarerna om att hästen går i en för låg form! MEN jag tycker´att du ska ta det lungt, har själv haft samma problem, men hästen måste i lungn o ro få stärka sig eftersom det du begär är att hästen ska lägga över mer vikt på bakbenen, måste det komma när den är redo o stark nog! Jag skulle tipsa om att tävla mot dig själv! Koncentrera dig på att föbättra lite itaget samtidigt som din häst stärks o tids nog orkar bära sig mer på bakbenen!! dressyr är träning, träning, träning och tålamod, men det lönar sig!! Lycka till!

kskemilie skrev:
Det är ganska typiskt att man får komentarerna om att hästen går i en för låg form! MEN jag tycker´att du ska ta det lungt, har själv haft samma problem, men hästen måste i lungn o ro få stärka sig eftersom det du begär är att hästen ska lägga över mer vikt på bakbenen, måste det komma när den är redo o stark nog! Jag skulle tipsa om att tävla mot dig själv! Koncentrera dig på att föbättra lite itaget samtidigt som din häst stärks o tids nog orkar bära sig mer på bakbenen!! dressyr är träning, träning, träning och tålamod, men det lönar sig!! Lycka till!

tack, tack

Jag behöver inte driva egentligen, utan hon har en bra framåtbjudning. Men saken är den att om hon springer på så slutar jag driva och stoppar bara upp. Det blir ju fel.

han har kommit upp i formen, tagit bettet längre fram och slutat släppa det. han känns lättare i handen och han går mer i "uppförsbacke" :bump:

Var det i trolleholm? Isåfall var mina kompisar där och tävlade. Eller vart var du?

Senast ändrad:

Övergångar och halvhalter! Det är framdelen som ska bli lättare, inte huvudet som ska bli högre. Du kommer att komma till en högre och lättare form när hästen trampar under sig mer och tar mer vikt på bakbenen! Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Jag har en häst som jag haft drygt 6 mån och nu behöver jag lite tips på hur jag kan lösa det problem vi har. Han vill gärna hänga i...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 607
Senast: Görel
·
Ridning Ja, mitt självförtroende när det kommer till ridningen är riktigt dåligt. Egentligen borde det inte vara så dåligt när det egentligen...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 829
Senast: Magiana
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
A
Hästvård Rider en häst som i somras hade stått ett antal veckor och är nu fullt igång. Hästen har en aning dålig extriör, överbyggd, lång rygg...
Svar
13
· Visningar
1 745
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur