komma upp i formen?

M

mysis

Tävlade igår för första gången. Det gick bättre än jag väntat mig, allt flöt bra och jag var jätteglad. Jag missade rätt mycket i vägarna och t ex mellantrav osv. så det blev en 10 plats av 16 st... Nåväl revanchsugen!
Men till mitt stora problem. Min häst är mjuk och fin att rida ställa osv men behöver komma upp i formen. Inte bara nacken utan även tyngden måste från framdelen. Jag har en duktig tränare så vi jobbar på det, men jag skulle vilja få råd och tips från Er om hur Ni har lyckats. Ibland känns det som det kanske är omöjligt.:confused: Hästen är inte överbyggd men har lite lång och lågt ansatt hals.

Sv: komma upp i formen?

jobba med mycket övergångar, och tempoväxlingar - tänk samla-läng-samla och kräv inte mer än vad hästen orkar så kommer formen att komma uppåt när hästen är stark nog :)

Nån mer som har likande problem och som lyckats??

Min D ponny var enormt tung ibörjan när jag fick henne - Jag var så liten och tunn ;) men jag började rida ut mycket mer och galoppera henne ordentligt så att hon skulle få mer energi och så jobbade jag mycket med övergångar och tempoväxlingar, precis som Prince Fair säger :) och nu är hon som en helt annan häst, sätter sig på bakdelen och arbetar riktigt bra! Det är väldigt lite man har att hålla i handen - så länge man använder sätet och vi har tom kunnat få henne att trampa utan större ansträning :D

Vad roligt det låter! Ja, jag får kämpa på. Jag har aldrig haft en häst som är lite tung förut, så ärligt talat tycker jag det är lite jobbigt, för jag vet inte hur jag ska göra egentligen. Jag ska diskutera en strategi med min tränare, för ibland känner jag att han har olika teorier vid olika pass. Ibland tycker han det är ok att hon går lågt, bara bakbenen är med, men sist tyckte han jag skulle försöka ta upp henne med tygeln osv. Det gjorde jag och min förra tränare mycket, men då funkade det inte så bra tyckte jag för jag hade inget tag i henne. Nu skulle det nog funka bättre. Hon är åtta år och har ridits en del dressyr så hon borde vara stark nog kan jag tycka. Börja jobbar mer och mer iallafall borde hon klara fast det är nya muskler jag kräver jobb av..

tänker följa den här tråden.
Rider en liten häst, bara 155 cm, men fasiken vad mycket häst det är.
Hon är envis, och typen som faller framåt och springer utav heeeelvete. Hennes ägare är betydligt större än mig o har mer vikt o rida med än mig. När man väl får upp framdelen på henne och hon hamnar i en trevlig form är hon verkligen suupertrevlig att rida, men faasiken vad jobbigt det är att få henne dit. o missar man sen ett stegs ridning är det bara o börja om från början. Tålamodskrävande.

Först försökte min häst också springa iväg från mig, men det har jag fått rätt på nu så hon tar halvhalter och är uppmärksam. Unden den tid jag fick jobba med detta kunde jag inte samtidigt jobba upp formen, utan det ska jag börja med nu tänkte jag. Får se vad min tränare säger på onsdag om vidare strategi.

Lycka till iallafall!
Nu har du ju ett mål med din träning! Ska bli kul att höra hur det går för er i kommande dressyrtävlingar! :)

Vilken klass tävlade ni i?

Louise skrev:
Lycka till iallafall!
Nu har du ju ett mål med din träning! Ska bli kul att höra hur det går för er i kommande dressyrtävlingar! :)

Vilken klass tävlade ni i?

Vi tävlade en lc:2. jag ville börja med bara en klass... Den 10 juni ska jag tävla lb:0, finns tyvärr inga lätt c förrän augusti så det fick bli lb redan...Men i augusti ska jag tävla både lc:2 och lb:1 samma dag tänkte jag. I förrgår när jag red hade jag en lång dressyrpisk som jag petade henne i rumpan med lite och jag drev fram-och fångade upp med ganska höga händer upp. Hon gick rätt bra och blev inte lika låg av vad jag kunde uppfatta själv uppifrån... Vill ha en filmkamera!!

Är det i Åsbygden du ska tävla den 10onde? :angel:

mysis skrev:
Tävlade igår för första gången. Det gick bättre än jag väntat mig, allt flöt bra och jag var jätteglad. Jag missade rätt mycket i vägarna och t ex mellantrav osv. så det blev en 10 plats av 16 st... Nåväl revanchsugen!
10e av 16 är väl BRA på första tävlingen! Grattis!!!!:bow:

Börja med att höja hande en decimeter och inte låta hästen dyka ner med huvudet... har precis samma problem med min medryttarhäst. Och henne måste man rida loss i lite högre form. Annars tycker jag om att använda mig av förvända öppnor för att få hästen mer "på baken". Men som sagt, höj handen och rid i lite extra vid varannan bokstav, kommer inte vara populärt i början så man får ta lite ett steg i taget.

Japp, höja handen har jag gjort, och det funkade bra, kanske pga jag i vanliga fall har väldigt låg hand, den brukar vila på manken typ :o.... En duktig ryttare som rider GP sa att "hästens huvud skall följa handen" dvs höjer jag handen så ska han söka kontakt där den finns sas, och det funkade bra.

Har även börjat rida i hop honom mer, samla ordentligt i några steg och sen fram. Tyckte han gick riktigt bra i dag faktisk. :)

Tycker absolut att du ska fortsätta precis så som du gör... att samla lite högre och sedan länga lite. Rid gärna lätt imellanåt för att avlasta ryggen lite. Jag upplever att om hästen får komma ner i en lite lägre längre form efter en stunds samling blir den mycket mer samarbetsvillig och jag kan köra "ett pass till" alltså samla i en högre form. Just förvänd öppna tycker jag att du ska prova! Funkar jättefint för mig iaf... jag gör så att jag rider någon meter innanför väggen och gör den förvända öppnan (tänk dig att du ska lägga en volt in i väggen) väggen kommer att hjälpa dig att bromsa och samla. Börja på långsidorna, när du fattat grejen själv gör du det även på kortsidan och i hörnen. När det känns bra kan du prova att rida ett varv på mittvolten. Fortfarande i förvänd sluta... kommer hjälpa dig att få bakbenen ännu mer inunder hästen och sätta den lite på baken :bump:

bubbel skrev:
Tycker absolut att du ska fortsätta precis så som du gör... att samla lite högre och sedan länga lite. Rid gärna lätt imellanåt för att avlasta ryggen lite. Jag upplever att om hästen får komma ner i en lite lägre längre form efter en stunds samling blir den mycket mer samarbetsvillig och jag kan köra "ett pass till" alltså samla i en högre form. Just förvänd öppna tycker jag att du ska prova! Funkar jättefint för mig iaf... jag gör så att jag rider någon meter innanför väggen och gör den förvända öppnan (tänk dig att du ska lägga en volt in i väggen) väggen kommer att hjälpa dig att bromsa och samla. Börja på långsidorna, när du fattat grejen själv gör du det även på kortsidan och i hörnen. När det känns bra kan du prova att rida ett varv på mittvolten. Fortfarande i förvänd sluta... kommer hjälpa dig att få bakbenen ännu mer inunder hästen och sätta den lite på baken :bump:

Det ska jag testa! :idea:

nope... med det är i skåne

Senast ändrad av en moderator:

Centaur skrev:
Japp, höja handen har jag gjort, och det funkade bra, kanske pga jag i vanliga fall har väldigt låg hand, den brukar vila på manken typ :o.... En duktig ryttare som rider GP sa att "hästens huvud skall följa handen" dvs höjer jag handen så ska han söka kontakt där den finns sas, och det funkade bra.

Har även börjat rida i hop honom mer, samla ordentligt i några steg och sen fram. Tyckte han gick riktigt bra i dag faktisk. :)

Hade träning igår. Diskuterade lite strategi och övade baken in huvet upp... Men att höja händerna är enligt min tränare fel. Man kan istället göra ledande tygeltag då och då uppåt men bara med innerhanden. Han menar att om man höjer handen vill hästen sänka huvet mer. Han säger att ibland måste man tänka tvärt om än det känns logiskt med hästar. Sen sa han också att jag ska hålla ihop händerna ordentligt, hålla stenhårt i tyglarna (inte i kontakten med munnen. såklart..) och se till att inte glappa . Om man håller ihop händerna ordenligt och inte leder ut dem får bakbenen rörelsefrihet och om man håller dem brett förhindrar man rörelsen i bak. Men igår fick jag kommentaren riktigt hyfsat och rid så så du kan visa den fina traven, och det är mycket bra beröm av min tränare kan jag säga...:angel: Jag ska rida in på tävlingen i ordentligt tempo och satsa... Hoppas jag gör det också.. Är lite rädd att jag inte kan stanna då...
Öppna är en bra övning år då övar man ett bakben i taget och de kan inte fuska.

Alltså, om du läste mitt inlägg ordentligt så borde du sett att jag skrev att jag vanligtvis rider med Väldigt låg hand, liggande på manken. Så om jag höjer mina händer 10cm så skulle ingen ens få för sig att säga att jag rider med hög hand!!!
;)

Och nej, min häst blir inte lägre om jag höjer handen, tvärtom...

Liknande trådar

Dressyr Jag har en häst som jag haft drygt 6 mån och nu behöver jag lite tips på hur jag kan lösa det problem vi har. Han vill gärna hänga i...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 607
Senast: Görel
·
Ridning Ja, mitt självförtroende när det kommer till ridningen är riktigt dåligt. Egentligen borde det inte vara så dåligt när det egentligen...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 829
Senast: Magiana
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
A
Hästvård Rider en häst som i somras hade stått ett antal veckor och är nu fullt igång. Hästen har en aning dålig extriör, överbyggd, lång rygg...
Svar
13
· Visningar
1 745
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur