Komma överrens med en åtta månader hingst

Jo det med vänja honom är ganska enkelt.
Vi säger att du kan klia honom under magen upp till navel sträng (the belly button). Du vet att han inte reagera före denna gräns (eller en liknande stället). klia/rubba i en cirkelrund moment succesivt förbi den "säkerhets gränsen" och mot skapet men vända dig tillbaks direkt. Fram och tillbaks. I börja vill du bara gå ett par cm i taget. Sen klia honom över allt ryggen axlar osv. Sen tillbaks mot skapet. fram och tillbaks.
Om han rör sig, reagera, sparka osv fortsätt klia/rubba (i säkerhetzonen) SLUTA INTE. om du sluta så får han en belöning ändå. Det är inte om skapet det är han leta inte på dig helt...än. Du ska tänka "ahhh uushh vad damig du är, jag måste får bort detta smuts" Om du skulle bortsa en häst så stanna du inte i samma stället hela tiden du rör dig runt hans kropp. Och har det i hjärna det är inte om skapet.
Lite in i den "farliga" zonen och tillbaks till säkerhet. när han står helt still (även om du har inte kommet hela vägen till skapet) eller är avkopplat så kan du också står still en stund och vända bort från han (att göra så så tar man bort allt tryck om det finns från dig). Sen börja om igen. Om du är försiktig och vet att det är bättre att gå ut den farligzonen innan han reagera så belöna du att han står still istället för att han sparkar.

Du får säkert ganska fort kommer till skapet på första försök men det ska trännas varje dag du är med han. om han står still lite längre så sluta INNAN han reagera. Viktigast är inte var för snäll så så du sluta totalt när han reagera, och inte vara för girig att du gå för fort/långt att du får han att reagera. Lagom. Det får du en känning om när du leka med han. Hör av dig om du fundera över nåt av min dåliga skrivning.:o :angel:

Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

dåliga skrivning, nej - ja sa ju tidigare att du e grymt bra på att förklara! Jo - ja ska nog testa idag, så ska vi se hur långt jag kommer. Tänkte väl nästan att de va så man kunde göra som du förklarade men var bra att få de bekräftat så ja int gör nå dumt så allt bara blir värre. TACK!

Jag vill bara säga att jag håller med dej ang hingstbete.
Den bästa hingstfostraren jag träffat var en mycket ranghög valack som vi hade. Han kunde leka och busa så det räckte men han höll dem väluppfostrade samtidigt:D
Jag tror en blandning är bra, med äldre och yngre, inte bara en massa unga hingstar som slåss om rangen och blir kaxiga. Men självklart är det bra att ha en eller fler jämnåriga att busa med, men inte enbart. Äldre hästar talar om för de yngre var skåpet ska stå och det behöver de precis som unga människor behöver vuxna som förebilder och auktoriteter.

Och inte bara det. Om du har en ganske lung häst/ubghäst och kasta in den i en paddock med en osäkert nervous häst chansen att den lung häst också blir osäkert med. Vet inte hur många gånger jag har hört. Min häst var lätt att att hämta från hagen förut, men nu efter jag flyttade till nya ställen så kommer han inte alls. Va konstig. Att kasta en ut med 10 stycken som inte vill blir fångat. Det är en lärt beteende från andra hästar.
Därför jag valde ut de valacker jag gjorde att uppfostra honom. Att han ska lära att har samma uppfattning om oss (mm.)som de gör. Lung o fin...

okey, låter logiskt. Men idag hände något som aldrig hänt förut, ja skulle ge hästarna mat så var lillen bakom och jag räknade ju med som alltid att han skulle ha respekt för mej, men icke, han flög in i mig! :eek: Så jag markerade och visade mitt misstycke men då vände han arslet mot mej och kaxa upp sig. :eek: Men jag shasade iväg honom men snart var han där igen, dock hotade han inte eller så igen men alltså att han ens gjorde så!? Å de va mörkt oh jag såg inte riktigt bra... kan man ta med sig ett grimskaft bara för att kunna förstärka signalen? Så han vet att NEJ! håll dej undan tills jag säger något annat! ??? han har aldrig gjort så annars, har accepterat min frizon. Visst att ja kommer där med en massa mat men det ger inte honom rätt att flyga in i mig?

En grej som var svårt mig att lära var att inte straffa/vissa sin missnöja med ung hästar som vi kan gör med äldra hästar. Men det har jag märkt att om man får de att göra saker istället.

t ex när min skulle göra samma sak så putta jag på rumpan, en arm under halsen och dra huvud mot mig så vända vi runt ett par varv i en cirkel. Han skulle göra samma sak direkt, så gjorde vi samma dans igen. Lungt. Jag har inte straffat honom så vårt "förhållande" är hel och det ger de andra saker att tänka på. Samma med hästar som biter. Många vill slå de, för att markera att det är fel men med vissa hästar kan det progress till ett lek och de biter mer. I annat ord att får bort problemet nu så gör nåt tvärt om än vad vi brukar göra.

Han gör det för att testa/busa/markera. Att ser vart han har dig. Du kanske kan lära honom att alla måste vänta tills maten är klart innan de äter. Det jobba på med mina sen de får allt foder ute. Och lil manen vill stoppa in huvud i krubban när jag går och ston vill springa runt och vakta sin mat. Ston är matat först (alfa, dvs ingen stör henne som hon tror de ska göra men hon är bered:eek: ), hon måste står stilla en bit bort från mig med fölet innan jag släppa krubban. Jag bara vaktar MIN krubbba och min "frizone". Så fort hon är stilla så går jag. 3 dag hon har gjort ett stort ändring, nu ta det kanske 30 sec. istället för de 2 min. som på första dag.

Okey, igen har jag lite svårt att förstå :angel: dumma jag ;)
Skall man markera eller ej? nu senare ikväll tog jag med ett grimskaft och bara vävde det lite långsamt för at förstärka signalen att "håll er borta tills jag låter er komma fram" och det funkade väldigt bra, dom höll sig på avstånd, inte så att dom var rädd utan man såg att dom respekterade mig och min fria cirkel som jag kallar den. Så la jag ner maten i högar i lugn och ro och kunde lugnt och stilla gå därifrån - inget bråk. Men jag vill inte behöva ta med mig ett grimskaft i hagen för att förstärka, vill kunna vara oberoende av det - som innan. De andra två - stona, dom vet precis vad som gäller. Men den här lille verkar testa för att se var han har mig nånstans.
Skall man markera eller ej? jag försöker bara bete mig som hästarna, vissa vaktar också på sin mat och det är så jag ser det, jag vaktar min mat och låter ingen annan smaka om inte jag tillåter det. Tänkte att eftersom hästarna gör så mot varandra borde det väl även funka för mig?
Jag vill ju inte skrämma honom heller utan bara få honom att respektera mig som innan. Jag vill kunna lita på att inte bli påsprungen. Visst att han kan flyga in i mamma sto någon gång, han är lite småklumpig men hon tolrerar det inte, hon säger ifrån.

Jo det som du skrev ovan fungera för att vakta din mat. Vad jag pratade om var när han har "gjort" nåt t ex naffsa eller hota med bakända osv. Han är så pass gammal nu att du ska börjar leka t ex de 7 games. så kan du establera dig bättre och inte bara i sköttsel.

Sv: Re: Komma överrens med en åtta månader hingst

Jo det som du skrev ovan fungera för att vakta din mat. Vad jag pratade om var när han har "gjort" nåt t ex naffsa eller hota med bakända osv. Han är så pass gammal nu att du ska börjar leka t ex de 7 games. så kan du establera dig bättre och inte bara i sköttsel.

okey, jo låter vettigt, fast de va ju nåra som sa innan i tråden att man ska låta honom vara bebis och att det kan bli komplikationer om man börjar leka sju lekarna med honom i sån tidig ålder och här står jag - lika förvirrad. Jag kanske bara ska följa känslan - har funkat på de andra två.

Att leka med han är denna ålder (tycker jag) är inte fel. Men utan lika stora krav vi skulle har för en 2 år -över. Mer tålamod och mindre krav. Annars så är det ett bra tid att börja. Har du han med sin mamma eller har du separerat de?

Sv: Re: Komma överrens med en åtta månader hingst

Att leka med han är denna ålder (tycker jag) är inte fel. Men utan lika stora krav vi skulle har för en 2 år -över. Mer tålamod och mindre krav. Annars så är det ett bra tid att börja. Har du han med sin mamma eller har du separerat de?

mamma och bäbis går fortfarande tillsammans.

Lite div kommentarer på Ditt inlägg

När jag kollar om stenarna/kulorna är nere brukar jag stå o borsta/klappa lite över "rumpan" o svans, stryka med handen längs bak-låret o bakifrån gå in o greppa snällt om pungen, då reagerar de knappt, jag pillar alltså inte runt själva "apparaten".

Det är ju av ett visst intresse att veta om båda är nere eftersom kastrering av s k klapphingst blir en helt annan kostnad.

Jag har ston o mina unghingstar åker därför hemifrån efter avvänjning, ca 8 mån gamla, sedan får de gå med andra unghingstar över vintern o sommaren, kastreras vid dryga året nästa höst innan de kommer hem. Brukar vara förtjusande ungdomar man får hem istället för odrägliga hingstar (som är helt hormonberoende). I USA kastrerar man ofta tidigare, gärna redan vid 6 månaders ålder o det funkar bra. Hur vi gör i Sverige är väl mest av tradition, vi är ju lite sena av oss. När unghingstarna då valacker kommer hem har de fått bråka o stöka med likasinnade som ju verkar vara ett behov hos testosteronstinna tonåringar (jag har erfarenhet av en son).

Vad betr beteende kan jag berätta att vi just nu har ett 9-mån ungsto som beter sig ungefär som Din unghingst sedan ett par veckor tillbaka. Snäll o medgörlig ena dan, fräck o kaxig nästa, stampar i golvet med ena frambenet när hon vill visa sitt missnöje, ska inte in i boxen, backar o försöker slita sig. Alltid varit perfekt att leda innan! Hon har av olika anledningar blivit mycket hanterad som föl vilket jag nu ser är en nackdel - saknar respekt helt enkelt. Men där lägger jag inte fingrarna emellan utan är hon dum får hon reda på det - ganska bryskt. Tyvärr verkar det inte bekomma henne särskilt mycket men vi jobbar på det för vi accepterar inte farliga hästar. Ett och annat har hon dock fått klart för sig. Den damen är också perfekt vid hantering, lyfta fötter etc etc för hon vill ha uppmärksamhet.

Jag har ridit i 50 år men är uppfödare endast sedan 10 år o när jag får problem tar jag prof hjälp, jag vill inte riskera att misslyckas eller bli skadad på kuppen och jag är som Du oerfaren med hingsthantering o önskar att jag bara fick stoföl (fast i dagsläget börjar jag tvivla på det sista).

En sak har jag förstått! att vara ryttare på utbildade hästar och att hantera föl/unghästar är 2 helt skilda saker.

Inga råd alltså men medkänsla för Ditt dilemma.

tack så mycket - det där hjälpte mej en del ;)
jo det här med mycket hantering har jag också funderat över, fördel eller nackdel. Jag är glad att jag inte daddat med honom från första början utan har försökt hela tiden att visa - nej, det där är inte okey, och berömt när han gör rätt. Men känns som om ja gjort något fel på vägen, eller så är det bara en fas han gör igenom :confused:
Jag har inte heller hanterat honom jättemycket, utan så lite som möjligt då jag var rädd att han skulle tappa respekten vilket han i vissa fall gör. Som idag när jag skulle leda honom - helt omöjlig! skulle beta och kolla på allt annat utom mig, ville inte lyssna för fem öre. Andra dan kan han va jättensnäll och gå efter som en svans.
Vill inte ha en farlig häst, vill inte ha en farlig häst, VILL inte ha en farlig häst....
ja ska se om ja kan be nån av mina bröder att filma mej när jag leder honom, för i viss fall ser man klart och tydligt att jag är så långt ifrån ledare för honom som kan komma.

Att kastrera för tidigt är helt galet enl mig, men jag håller på med trav och vi behåller ju våra hingstar ganska så länge, dom som inte passar som hingstar kastreras , de andra får förbli hingstar...en sak som jag tycker du ska tänka på är ju att hormonerna är ju viktiga under tiden dom växer, tillväxtzonerna styrs av hormoner så kastrerar du för tidigt så sluts dom mycket senare och blir oftast större hästar.

Jag tycker du gör helt rätt i att vänta tills efter betet, då får han ha tillgång till sina hormoner ( som ju är det mest naturliga) i sin tillväxt...Jag skulle aldrig kastrera en häst förrän 2,5 års ålder tidigast...5 månader är ju galet tidigt.

Hur många föl har du kastrerat under 1 år? Det är så sällan det händer här att det har jag svårt att tro du själv har gjort det eller att du har sett resultat från att kastrera tidigt. Jag skulle kunne kastrera mina även innan 2 veckor om jag kunna hitta en vet som skulle göra det.

...5 månader är ju galet tidigt.
Jag svara föratt jag gessa att det är jag som du tycker är galen. Jag förstår det för det handla om saker som är ny för dig. MEN det inte betyder att det är fel. Har haft många som är kastrerat ung och de växa up till att vara frisk och stark. Givetvis inte lika "paffsig" som en hingst men det smällen kan jag ta för att slippa hingst beteende. Tro inte att usa har så många dålig växt hästar runt om kring:smirk: pga kastringen. Igen som sagt förut det har med vad målet är med hästen.

KL
Vi har ju tyvärr lite erfarenhet av "för tidig" kastrering.
Den är helt oplanerad och är tyvärr en typ av behandling när föl får pungbråck.

Sista "fallet" var för två år sedan.
Skrev då en fråga i detta ämne och vet att det har gjorts studier i USA om "för tidig" kastrering.

Den sista ungen här hemma, naturligtvis den bäst stammade med en far som var svindyr, blev av med kulorna vid två månaders ålder ungefär.
Han var, på lösdriften den mest snabbväxande, den mest vilsna, och den gnäggade som en liten unge trots att den var ett och ett halvt.
Nästa år får vi se om det även hade negativ verkan för hans framtida träning.
Och ja, den mamman har haft fler föl...alltså syskon till denna kastrat.

Sedan vill jag också berätta att dom värsta sopprötterna och gangstrar till hingstar blir oerhört trevliga efter ett hingstbete.
Dom kan komma till oss och vara helt urspårade med förtvivlade hästägare som varken vet ut eller in.

Förutom att dom övriga i flocken har lärt honom ett och annat så har den själv fått rasa ut och lekt.

En enda av flera hundra har blivit urspårad till hösten..och den hade stor hjälp av sin taskiga stam. :crazy:

AM

Ja men Nafayette du är en vuxen väl utbildad Naturlig Hästhanterare. Du kanske har inte samma filosofi som oss men du vet vad du gör. Men det är många som inte har vad du har/är. Vad råda du då, till de ung, outbildat, med inte så mycket erfarenhet.
Ingen retstick jag, men en serious fråga?
Och hur har det gått för de ägarna som vet inte ut eller in efter de åkt hem? Går de tillbaks hästarna till gamla sätt eller stanna de trevlig?

Dom som gått tillbaka till ägare har jag kontakt med med jämna mellanrum.

Gemensamt för "bök och stök" hästarna är att ägarna i stort sett alltid är förvånade att deras lillhingst har blivit så snäll.

Vissa kastrerar för att hästen ska få gå ihop med dom andra.
Andra kastrerar kanske senare vid tre års åldern för att den blir bökig.. (kan vara roterade testiklar eller ovanligt stora sådana)
Dom allra flesta däremot låter hingsten vara.

Annars kan jag nog hålla med dig.
Bättre att orutinerade ägare kastrerar. Men jag är också lite tveksam till att man ska ta dom när dom är så små..
Kanske är jag för traditionsbunden..vet inte.

Men en unge på 8 månader brukar knappast vara bökig för att den är hingst. Utan i stället för den inte haft lek-kamrater.
Den är helt enkelt rastlös och har ingen att fixa och dona med.
Många gånger sätter ägarna för hög ribba. Alltför många SKA och MÅSTE..dom orkar inte, huvudet hänger helt enkelt inte med.
Resultatet blir en ledsen unge med massor med jävelskap..helt i onödan..tyvärr.

Travunghingstar blir tidigt könsmogna och spanar in flickor redan före ettårs ålder..
Men dom är definitivt jättetrevliga att handskas med.

Unghingstar vill ha en nära relation. Dom vill spana in och kolla håret på folk. Dom gillar inte när man vevar med armarna som en helikopter eller gapar och skriker åt dom.
Dom är också väldigt känsliga för människans humör och skulle man ge dom en jävel så får man en blick man aldrig glömmer..

(då tycker jag att ungston kan vara värre, dom har mer tjurighet och i samband med första brunst kan då bli ganska jobbiga)

Angående "problem-ungar" i box i Sverige
Nu under vintern så ljusnar det vid 8-9 = utsläpp.
Mörknar vid 3-4 = Insläpp.
Ungen kan i värsta fall stå på box 15 timmar minst..då är det inte konstigt att när den väl få komma ut, flipprar ur helt.

Angående "väl utbildad Naturlig Hästhanterare" så har jag inte gått någon NH-kurs eller utbildning..hehe..:D

AM

Åter igen en till trevlig diskation.

Som jag har sagt åt dig tidigare du behöver inte har gått en NH kurs för att har det i dig ändå.:D

Okey, nu har jag fått en rejäl tankeställare
Jag tror mycket kan bero på att han inte fått den stimulans som krävs, som någon nämnde, han har inte haft jämnåriga att bråka med helt enkelt, bara ett två årigt sto. Visst - dom leker ibland, men inte alltför ofta. Hästarna går ute så länge som möjligt, ibland 06.00 tll 23.00 så jag ser hur rastlös han kan bli i boxen om dom får stå inne för länge.
Sen har han väl blivit lite klumpig också, vet nog inte om hur stor han blivit då han råkade trampa mig på foten imorse när jag skulle gå runt honom, så skulle han så snällt flytta på sig men råkade - träffa.... min...stackars...fot.
Så tittade han sådär förundrat på mig "oj...förlåt" så han bryr sig ju om en, han är så himla go många gånger... Vissa tillfällen är vi bara SÅ tajta, känns som om vi är bästisar...
Jag får väl bara ta det lugnt och tänka på vad jag gör, vill inte ha en förvirrad häst... Måste även säga att för att vara så ung så är han väldigt duktig på att vara självständig. Det är sällan han ropar efter mamma när jag jobbar med henne. Och när jag är ute med honom finns inte mamma ens, han bryr sig inte för fem öre även om står och ropar efter honom ibland.
Ibland kan han stå längst bort i hagen och fundera för sig själv när stona står och gör något annat. Sen kommer han alltid när man ropar :love: En gång höll han på att springa över mej för han blev så glad, så glömde han var bromsen satt :angel: plus att de va lite halt..

Ja tror jag kommer försöka fixa ett hingstbete för honom, som någon nämnde vet man inte hur det påverkar hans växt och hormoner och mitt mål är inte att ha en häst på 170 cm. Sen när han ska komma hem åker hans mamma, så får han gå med det unga stoet här hemma, men då har jag funderat över om jag borde skaffa någon liten gamling? En gammal shettis kanske som är go och rar så dom har någon förebild att se upp till när mamma åker?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 316
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka