Det är svårt att svara enkelt på det beror på när och hur han gör det. Om det är i hagen så jaga iväg honom, tex, visa att du blir arg.
Är det i boxen så tryck upp honom i ett hörn, tex, än är han liten nog för det.
Gå emot och mota in honom i hörnet tex och stå kvar och släpp inte fram honom förrän du säger ok. Alltså med mycket mycket beslutsam attiytd. Men det är bara ungefär vad jag skulle göra, inget mer våld än absolut nödvändigt. Om ens nåt, det beror på hur han lyssnar på dej. Det vet bara du.
En av de vuxna hingstarna sparkar irriterande i väggen ibland när man är inne hos honom och fodrar jag har varje gång motat upp honom i ett hörn och inte släppt honom till maten på några sekunder, han fattar det mycket väl och sparkar nu bara när jag gått ut
Men jag känner honom då väldigt väl, förstås.
Dion är ju bara ett föl så du får anpassa graden av stränghet efter hur han lyssnar.
Sparkar han frambenen framåt så fya rejält och smäll till eller knuffa honom undan. Det är verkligen FY annars kan han som vuxen i värsta fall sparka benen av nån
Nej det är jätteviktigt att du lär dej läsa av, klart han ska söka skydd hos dej när han är otrygg. (Du behöver kunna se när det är bus och när han söker skydd). Då ska du ju kanske inte förstärka rädlsan genom att ömka honom men låt honom gå nära och var bara lugn och trygg.
Jag tycker han ska ha huvudet i jämnhöjd med dej och kroppen bakom. Då har du bättre koll.
Men du behöver kunna läsa av honom. Så du vet om han tänker busa med dej, då ska han knuffas iväg och fyas.
Men kom ihåg igen, det är ju ett föl ännu, så jag menar aldrig hårdhänthet.
Bara bestämd och konsekvent.
Såg i ditt andra inlägg att det gick bra idag
Ang binda upp så tycker jag man ska göra det löst och försiktigt och inte sätta fast honom så att han fastnar och slänger sej. Gör det en liten stund bara, men knyt inte fast utan bara ha det löst och sen beröm och bara en kort stund.
OCh beröm allt han gör rätt