Komma överrens med en åtta månader hingst

Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Och just därför ska du inte ta råd på den här sidan, för jag tror knappt många andra heller här har erfarenhet att uppfostra emn hingst.

tycker inte man ska haka upp sig på just HINGST, det är ett föl på 9 mån. Har haft flera stoföl som varit betydligt tuffare än flera hingstföl. Och hur vet du att nästan ingen på den här sidan har erfarenhet av hingstar? :cool:

Det är svårt att svara enkelt på det beror på när och hur han gör det. Om det är i hagen så jaga iväg honom, tex, visa att du blir arg.
Är det i boxen så tryck upp honom i ett hörn, tex, än är han liten nog för det.:D Gå emot och mota in honom i hörnet tex och stå kvar och släpp inte fram honom förrän du säger ok. Alltså med mycket mycket beslutsam attiytd. Men det är bara ungefär vad jag skulle göra, inget mer våld än absolut nödvändigt. Om ens nåt, det beror på hur han lyssnar på dej. Det vet bara du.

En av de vuxna hingstarna sparkar irriterande i väggen ibland när man är inne hos honom och fodrar jag har varje gång motat upp honom i ett hörn och inte släppt honom till maten på några sekunder, han fattar det mycket väl och sparkar nu bara när jag gått ut:angel: Men jag känner honom då väldigt väl, förstås.

Dion är ju bara ett föl så du får anpassa graden av stränghet efter hur han lyssnar.

Sparkar han frambenen framåt så fya rejält och smäll till eller knuffa honom undan. Det är verkligen FY annars kan han som vuxen i värsta fall sparka benen av nån:crazy:

Nej det är jätteviktigt att du lär dej läsa av, klart han ska söka skydd hos dej när han är otrygg. (Du behöver kunna se när det är bus och när han söker skydd). Då ska du ju kanske inte förstärka rädlsan genom att ömka honom men låt honom gå nära och var bara lugn och trygg.
Jag tycker han ska ha huvudet i jämnhöjd med dej och kroppen bakom. Då har du bättre koll.
Men du behöver kunna läsa av honom. Så du vet om han tänker busa med dej, då ska han knuffas iväg och fyas.

Men kom ihåg igen, det är ju ett föl ännu, så jag menar aldrig hårdhänthet.:eek: Bara bestämd och konsekvent.

Såg i ditt andra inlägg att det gick bra idag:idea: Ang binda upp så tycker jag man ska göra det löst och försiktigt och inte sätta fast honom så att han fastnar och slänger sej. Gör det en liten stund bara, men knyt inte fast utan bara ha det löst och sen beröm och bara en kort stund.

OCh beröm allt han gör rätt:idea:

Okey, Han lyssnar ju otroligt bra när man säger ifrån har jag märkt, sällan jag ens behöver peta på honom, räcker med röst och kroppspråk. Det där med sparkandet gäller bara bakbenen och bara i boxen. I hagen sparkar han aldrig, tror inte han vågar göra det, som sagt så är han inte aggressiv på något sätt. Det enda han gör i hagen är ju att han kan försöka smaka på byxor skor osv som jag berättade innan men nu lyssnar han så fort man säger ifrån. Räcker med att bara stampa med foten eller vifta lite eller sådär...så fattar han vinken.

Jo det där med tränga upp i ett hörn skulle säkert fungera. Han brukar inte ha så lätt för att känna sig trängd när jag är inärheten av han så det ska nog funka. Skall nog räcka med att bara mota in honom med kroppsspråk. Jag är glad att det inte gått så långt att man behöver ta till våld, kanske jag gjort NÅNTING rätt... hoppas jag...

Men jag förstår inte var det gick snett, när han var fyra månader räckte det att jag backade - han backade. Att jag stannade - han stannade - att jag travade - han travade. han lyssnade så himla bra på kroppspråket då. Men nu känns det som han blivit en aning avtrubbad. visst, han lyssnar ju uppenbarligen fortfarande men inte på samma känsliga sätt.

Jo läsa av honom har jag lärt mig, jag ser ju om det är bus eller osäkerhet. Men när han blir rädd vill han liksom gå så nära som möjligt och gärna på sidan av mig. Att jag är mot det läskiga och han är på andra sidan, som om han använder mej som en liten sköld.

Nej jag har aldrig varit "hårdhänt" mot honom, han har ju aldrig blivit utsatt för slag eller höjd röst eller såna saker. Visst har han försökt slita sig några gånger när jag hållt i honom men det var ju några månader sen och han lärde ju sej att nej, den gubben gick inte. Då var det ju bara att vara följsam och hålla emot och han kom fram till att nej... ja kommer inte ifrån henne hur mycket jag än drar och ståhejar. Så det är jag glad över, att han lärt sig det. Nu försöker han inte ens.

Mmm..det där med binda upp har ju funkat jättebra när jag väl gjort det men då har jag gjort en sån där säkerhets knut eller bara lagt grimskaftet över boxdörren så har han stått snällt där, verkar nästan som om han inte fattar att han sitter fast eller så är han så smart att han fattar att det inte är farligt att stå uppbunden och att jag inte har för avsikt att äta upp honom. Och bara korta stunder förståss. Har dock aldrig haft honom uppbunden på stallgången.

Jo, beröm är det ingen brist på ;) Så fort han gör något bra så blir jag så överlycklig så jag kan inte ens låta bli att berömma honom. Sån är jag med alla hästarna, faller rätt naurligt för mej, jag blir så glad själv att jag inte kan låta bli att berömma.

Om det blir bättre väder idag skall jag ta ut honom en pyttesväng på grusvägen och se hur det går. Nu har han vart så snäll de senaste dagarna, vet inte vad som hänt men han kanske vet att jag sitter här och snackar med er? hehe* Han e ju inte dum iallafall - en väldigt intelligent häst.

Jo det där med tränga upp i ett hörn skulle säkert fungera. Han brukar inte ha så lätt för att känna sig trängd när jag är inärheten av han så det ska nog funka. Skall nog räcka med att bara mota in honom med kroppsspråk.

Nej inte våld, nej. Inte ens på den vuxna hingsten jag pratade om behövs det. Jag går emot och motar undan honom (eller gjorde, nu behövs det inte) Bara som en markering av att jag inte gillar när han är påträngande och sparkar i väggarna för att få sin mat. Det var bara ett exempel hur man kan göra.

Eftersom han går undan behövs inte mer.

Även om du ska kastrera så fortsätt med det du gör nu, så har du en trevlig snäll häst redan innan du kastrerar honom.:idea: :D

Det där med att bara bestämd och markera och så har för mej väldigt lite med våld att göra, det är mer en fråga om attityd, men ibland kan man vara tvungen att visa även fysiskt att man menar allvar. Men det är inte våld som ger hästar respekt, verkligen inte, hoppas jag alla förstår.

Senast ändrad av en moderator:

Precis, man vinner inte förtroendet till en häst via våld, det är iallafall min åsikt. MEN om en häst blir aggressiv och tränger sig på och den inte lyssnar på mitt kroppspråk då kan jag attackera. Men har aldrig hänt - än så länge. Räcker bara med att man tror på sig själv och är en stark ledare men också lyhörd nog att man kan läsa sina hästar och försöka lösa deras problem. Att lära sig lyssna och se är väl iallafall det viktigaste tycker jag för kommunikation är ju A och O.

Vad skönt det känns, nu verkar det som om jag och han är på rätt spår igen, dessa dagarna har han vart hur go som helst.
Stolt över grabben :love:

Grattis, fortsätt bara så även om han kaxar till sej igen:idea:
Lycka till!:)

yack för alla tipsen - verkligen! Skall ta ut honom en sväng så fort blåsten lugnar ner sig... får berätta hur det gick och om det blev tokigt så vill jag ha feedback ;)

Busa ALDRIG med en unghingst.....låt honom umgås helst med lika gamla hingstar eller valacker som kan vara "läromästare"....håll inte på med honom för mycket om du inte klarar av honom, det stjälper mer än hjälper...jag vet att snorungar kan vara odrägliga men det är bara att ta dom på utmattning...var konsekvent ( även om det bara är promenade till o från hagen) Tjata INTE på honom...ignorera hellre...Men sluta GENAST upp med att busa med honom...för han vet ju varken ut eller in då....han är liten och man kan inte begära att dom ska veta skillnad på vad som är vad....

idag var jag ute och gick med honom på tomten och han var hur duktig som helst, dock blev han skrämd en gång och tryckte sej upp mot mej... men inte så någon utav oss gjorde oss illa.

Har också en just nu 8 månaders hingst och har följt tråden. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska kastrera nu eller låta honom gå på hingstbete först. Jag har lösdrift till honom, hans mamma, hans ett år äldre syster samt en ponny valack som är hans kompis och ett sto som går med dem dagtid. Jag vill ju att han ska kunna gå på lösdriften så han måste ju kastreras förr eller senare. Såg att du skrev kastrera först och släpp sedan på hingsbete. Kan man det verkligen?
Blir hästen så mycket annorlunda i kroppen om man kastrerar i vår eller efter betet?:confused:

Har också en just nu 8 månaders hingst och har följt tråden. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska kastrera nu eller låta honom gå på hingstbete först. Jag har lösdrift till honom, hans mamma, hans ett år äldre syster samt en ponny valack som är hans kompis och ett sto som går med dem dagtid. Jag vill ju att han ska kunna gå på lösdriften så han måste ju kastreras förr eller senare. Såg att du skrev kastrera först och släpp sedan på hingsbete. Kan man det verkligen?
Blir hästen så mycket annorlunda i kroppen om man kastrerar i vår eller efter betet?:confused:

Jag har helt klart ändrat mej, nu är han en pärla :love: Pratade med veterinären om det och han ska helt klart på hingstbete först - sen kastrerar vi honom till hösten. Man kan kastrera på våren om hingsten är mogen för det, annars måste man vänta till hösten men hon tycker det bästa är om man kan släppa hästen på hingstbete, de äldre hingstarna tar ner honom "på jorden".
fast min har blivit så snäll nu så jag är riktigt stolt...* han och jag samspelar väldigt bra för tillfllet, förstår varandra osv...*

Min kille är 5 månader och var kastreat förgår. Varför? För att släppa allt som heter hingst.

Att låt en ung hingst vänta till han är ett år/mer är mest för kropps byggnade men efter han är då kastrerat förlura han upp till 60% av vad han har byggt upp. Då är du kvar med 40% och för mig det är för lite för att vänta. Sen har du alla hingst beteende som följer med. De kanske han har sluta med hormoner vid kastrering men alla vanor som pga många folk har svårt att hantera ung hingstar finns kvar.

Fast man har de på hingst bete och "de äldre hingstarna tar ner honom "på jorden". ". Då har du fortfarande problemer om du själv kan inte ta ner honom till jorden. Om man ska inte har de till avel det finns ingen riktig anledning till att har de hingst efter 3 månader. Varför vill man har mer kämp och saker man måste fixa efter de börjar blir kaxig.

Förstår inte varför en veterinär skulle råda att han ska vara "mogen" för detta. Jag tycker det är faktis lite konstig råd.:crazy:
Frågan är vad vill du har honom till? Vad är ditt mål med honom? Jag själv vill har en lung samarbetsvillig kille utan onödig bråk. Skulle har varit klart innan jul men min vet var upptagen och avbokat fler tills nu (det är 16 mil enkelväg till oss för de).

Sv: Re: Komma överrens med en åtta månader hingst

Min kille är 5 månader och var kastreat förgår. Varför? För att släppa allt som heter hingst.

Att låt en ung hingst vänta till han är ett år/mer är mest för kropps byggnade men efter han är då kastrerat förlura han upp till 60% av vad han har byggt upp. Då är du kvar med 40% och för mig det är för lite för att vänta. Sen har du alla hingst beteende som följer med. De kanske han har sluta med hormoner vid kastrering men alla vanor som pga många folk har svårt att hantera ung hingstar finns kvar.

Fast man har de på hingst bete och "de äldre hingstarna tar ner honom "på jorden". ". Då har du fortfarande problemer om du själv kan inte ta ner honom till jorden. Om man ska inte har de till avel det finns ingen riktig anledning till att har de hingst efter 3 månader. Varför vill man har mer kämp och saker man måste fixa efter de börjar blir kaxig.

Förstår inte varför en veterinär skulle råda att han ska vara "mogen" för detta. Jag tycker det är faktis lite konstig råd.:crazy:
Frågan är vad vill du har honom till? Vad är ditt mål med honom? Jag själv vill har en lung samarbetsvillig kille utan onödig bråk. Skulle har varit klart innan jul men min vet var upptagen och avbokat fler tills nu (det är 16 mil enkelväg till oss för de).

jag tror du missuppfattade mej lite, eller så var det jag som inte talade klarspråk. Mot andra folk är han kaxig men mot mig är han nu riktigt snäll och go, efter lite goda råd jag fått av alla här, nu rullar allt på räls igen. Med mognad menade jag att vissa hingstar inte har "stenarna" nere, och så kan man missa saker så de inte blir klokt kastrerade eller vad hon nu sa, vissa hingstar behöver sommaren för att utvecklas. Veterinären förklarade detta för mig när jag frågade och vi här på ön tycker väldigt mycket om henne, har aldrig hört ett ont ord om denna veterinär, väldigt omtyckt - så jag litar fullt ut på henne. Det handlar om anatomiska skäl - inget annat.
Jag hade kunnat kastera honom nu om jag ville men eftersom hon avrådde mej litar jag på henne och hingstbete skall tydligen vara bland det bästa för att uppfostra en hingst, dock tror jag inte den här herren egentligen behöver så mycket mer uppfostran, han är den goaste - min krambjörn :love:
Så innan du drar förhastade slutsatser... - be om fakta. jag kunde såklart förklarat det här med "mognad" lite bättre då det uppenbarligen kunde tolkas fel.
men innan var jag också väldigt tveksam till hingstbete, på grund av alla hingstbeteenden osv. Såg min kompis häst komma hem från hingstbetet och han var värre än när han åkte därifrån. Men hon hade inte koll på honom innan han åkte heller, hon trodde alla problem skulle försvinna på hingstbetet.

Ja självklart ska man kunna lita på sin veterinär, men det finns många vet som inte har häst phykologi i sin utbildningen heller. Googla mer fakta om det så att du är säkert det är vad du vill göra.
Jag vill absolut inte framföra mig att du ska göra vad jag säger. Det är att det är många som jag tror har fel om det hela. Den slutsater som jag kommer till är att du har haft problem med han redan har fixat det nu men det kommer mer nya beteende som på hopningsvis du är redå för.
Om jag skulle har min hingst på "hingstbete" så skulle jag ville kunna fortfarande har ett regelbundet förhålande med han. Inte släppa den och ser vad jag får tillbaks. Fast jag skulle aldrig släppa min på hingstbete. De bästa de lära från är andra hingstar, ja 2-3 rutna äpplar i flocken så kan jag tänka vad jag får tränna bort när han kommer hem.

Faktum fråga, har han två sten nu?

Sv: Re: Komma överrens med en åtta månader hingst

Ja självklart ska man kunna lita på sin veterinär, men det finns många vet som inte har häst phykologi i sin utbildningen heller. Googla mer fakta om det så att du är säkert det är vad du vill göra.
Jag vill absolut inte framföra mig att du ska göra vad jag säger. Det är att det är många som jag tror har fel om det hela. Den slutsater som jag kommer till är att du har haft problem med han redan har fixat det nu men det kommer mer nya beteende som på hopningsvis du är redå för.
Om jag skulle har min hingst på "hingstbete" så skulle jag ville kunna fortfarande har ett regelbundet förhålande med han. Inte släppa den och ser vad jag får tillbaks. Fast jag skulle aldrig släppa min på hingstbete. De bästa de lära från är andra hingstarjag, ja 2-3 rutna äpplar i flocken så kan jag tänka vad jag får tränna bort när han kommer hem.

Faktum fråga, har han två sten nu?

Ok, jo, jag har tänkt väldigt mycket på det här hingstbetet - om det är någonstans han kommer lära sig att vara hingst är det väl där? men samtidigt - han borde ju få umgås med jämnåriga... jag vill inte ha en hingstig häst, men eftersm jag inte har någon kunskap om det, vad ska jag göra? Alla andra uppfödare jag känner påstår att hingstbete är det bästa? Sen kommer jag såklart ha honom så nära som möjligt och hälsa på honom minst varannan dag - ha koll på vad som händer. jag tror säkert du har rätt i vad du säger, men jag tror inte hingstbete bara är negativt, om dom fick hem jobbiga hästar skulle dom väl sluta skicka hingstar på hingstbete? Eller?
Tänker bara att det borde vara jag som har fel när alla andra påstår att det bästa är hingsbete, jag har hela tiden varit skeptisk men eftersom jag ej har kunskap så... vad ska man göra?

Åter igen, det beror på vad du har för mål med din kille. Jag har märkt i sverige att det är många vet. som är imot ung kastrering för det är har "alltid" vara så. Min det tog mig 3 st att hitta en som är mer "up to date" med hästens metal påverkning pga sen kastring.

Omgås med gämåringen sk han kunne gör istället. Men tänk igen vilken flock du ställer han i. Jag har 8 st hemma och valde ut de 2 valacker som är mest lungt och samarbets villig för att om han ska lära nåt av nån vill jag att det är från de. Mamma skiter fullständet i uppfostring utan att dia. Det är mest pojkarna han är mest tiden med.

Jag har aldrig och skulle aldrig lämna mina på hingstbete för jag vill inte tappa kontakten. Sen när man är ute och vill pyssla med han så måste man uppfostra 10 andra som vill ut samma grind eller ser vad du hålla på med.

Sen undra jag (jag har hört det med) att alla säger att hingst bete är så bra. Ingen av de är NH människar som jag har pratat med. Mer okunskap i häst beteende. De flesta skiter hur de är när de kommer hem, de kastrera sen säljer de vidare. Sen undra vi varför det är många hästar med problem somska fixas. nej inte bara för de är hingst men många beteende kunne har undvikas.

men jag tror inte hingstbete bara är negativt, om dom fick hem jobbiga hästar skulle dom väl sluta skicka hingstar på hingstbete? Eller?
Men om de vet inget annat så är det normalt eller hur?

Tänker bara att det borde vara jag som har fel när alla andra påstår att det bästa är hingsbete, jag har hela tiden varit skeptisk men eftersom jag ej har kunskap så... vad ska man göra?
Google det i engelska (att det är ganska ny till svergie) och läser vad andra veterinär säger. Det är blandat men att genom NH så har jag lärt mycket av vad och hur saker på verkas och viktigast, vad mitt mål är. Där för val jag alltid att kastera tidet.

Igen det är du som gör slut bestämelse men ta in alla faktor först. Och följa vad är best för dig och lil killen.

Men gud, nu e ja sådär osäker igen... HJÄLP.. han e ju så snäll nu, vill inte ha hem en jobbig häst.

Men hur gör man med en hingst som inte är anatomiskt redo att kastreras? Alltså - har alla stenarna nere? Å hur vet man de?

Ja jag tycker det är många hingstar som är snälla men sen finns de som får sina ändringar pga harmoner/natur. Är DU bered att kunna ta hand om de? Har du kunnskaper för de? Det kan går jätte bra att har honom som en hingst och på bete. Men min råd är från erfarenhet och min åsikt. Jag vill inte ta chansen längre att "vänta och ser" hur det blir.

Mitt föl som kastreras innan den sist hade bara en nere.Jag var tvungen att ta honom till Skara för att tabort båda. 50/50 chans att det är up i buken eller bara sitter bara lite längre up från pungen. Tur som det var fick de pilla fram den så det gick bara på 2500:- istället för 15000:-. Även om en är uppe så betyder inte att den falla även efter han är 1 år. Hade en häst som den aldrig kom fram. För mig skulle jag betala 15000:- nu för att slippa bråk. Men det är jag.

Kan du pela på honom där back? Om inte, träna så får du ta tag på allt där under. Du måste ta tag i en så du är säkert att du kan pilla på den andra. De flyttar sig så lätt där inne så du kan får samma sten hela tiden. De känna som små hård kokt ägg (utan skal naturligvis) och små är de. Om du är osäkert har en vet besikta honom eller nån som vet hur det ska känns.

Här är en fråga som har jag tänkt på mitt i natten. Om det är så bra, tycker många, med hingst bete, Varför finns det ingen "Sto-bete" då? :confused: I Usa har vi inget sånt over huvud taget. Det är sällan om det är inte med avel i bilden eller top show hästar, att de har de kvar till hingst.

Det är du som betstämmer men jag har läst dina inlägg, som sagt förut du kommer blir en bra Horseman, men du är ung och fortfarande söker kunskap. Utbilda dig, skaffa mer erfarenhet, sen tänka på hingstar. Jag bara säger så för att med hingstar mer än sto valack kan saker går fel aldeles förfort för vissa sen finns det en häst som ingen vill eller kan göra saker med. Det finns "exceptions to the rule" men om alla vara så, så skulle det inte finnas ett behov att göra de till valacker.

Okey, nej det är ju just det, jag är så rädd att det ska gå fel med honom, det är första hingsten jag hanterar i mitt liv, innan var jag livrädd för hingstar, är även fortfarande - för vissa - har otrolig respekt. Han kommer ju inte vara en lätt liten fölunge när han kommer hem heller - utan kommer väga typ...300-400 kg om inte mer. fast min rädsla beror ju mycket på att de hingstar jag träffat har varit - LÄSKIGA... Min lilla bebis är jag inte rädd för, men om han kommer hem och sparkar åt alla håll och kanter ja då....vet jag inte vad jag gör, jag är inte redo för en sån konfrontation.
Jag tycker det är jätteintressant det du skriver, angående det här med "sto beten" ja - varför finns inte såna? Det var en VÄLDIGT bra fråga.
Men en fråga bara... är det tiden som gör att hästen blir mer och mer hingstig eller är det hingstbeten? För ja tänker...han har ju aldrig träffat en hingst innan, men om han åker på hingstbete, då borde det vara där han lär sig allting, alla hingstbeteenden?
Jag tror absolut inte jag har kunskapen att komma till rätta med honom när han kommer hem om han är ett riktigt litet monster. Som du säger är jag väldigt ung... och det är ju han också och jag vill inte att det ska bli fel.
Men kan man kolla om han har setnarna nere? du snackae om det i början av ditt inlägg men dum som jag är :angel: förstod jag inte riktigt. han tycker inte om när jag pillar med skapet, men när han har snoppen ute så brukar han inte bry sig, dock brukar han dra in den snabbt som attan. Var finns de här stenarna?
Nu blev jag sugen på att låna böcker från bibelioteket i stan....
tanken är att han ska bli min rid/tävligs häst. Jag vill ha en sammarbetsvillig pojk, som han är nu, jag älskar honom över allt annat - han är min goaste krambjörn och är så snäll mot mej. Tanken är att han ska följa med mig till ett hästgymnasium där jag kan få hjälp att utbilda honom, jag skulle nog inte klara det själv hur snäll han än må vara.

Läs från biblioteket eller från internet det gör ingen skada!:idea:

Ja de stenarna :rofl: gömer sig bakom skapet. Det är ganska enkelt men om du inte vet vad du söker efter så det är inte lika enkelt. Hitta nån som vet sen gör det att de lära dig så du får känna och får lite kunskap samtidet. Alltid när veterinär är det och de gör nåt fråga om du får känna också då vet du bättre själv nästa gång. Var inte rädd att fråga saker heller. träna polan varje dag så får du klia, hantera, osv med skapet. Jag alltid säger över allt det ska inte finnas ett ända stället som ska var svårt att ta på.

Jo det är tiden som gör det att de blir mer och mer hingstig men viktigare är harmoner. Vissa hästar vissa inte alls tendens att vara hingstig. Andra kan vissa väldigt tidet. Den som jag berättade förut som hade bara en sten nere börjar hoppa på allt som rörde sig vid 8 månader mina andra var aldrig så gamla innan jag kastrerat de(Utan en som var som en 40 år valack sålde honom när han var 6år). Det är olika från häst till häst. Att blir hingstig är i naturen det kommer vi inte ifrån. Men vissa beteende får de lära av andra hingstar och i sin tur prova det på oss. Men det kommer ändå med många utan att någonsin har träffat en annan hingst. En hingst är en hingst, de har ett annat programvaror installerat.:D

Du e allti så bra på å förklara - tack! Jo, veterinären ska ju komma ut om 6 veckor när lillen ska vaccineras igen så då kan jag ju fråga henne, tills dess kan ja träna på att få vara där och pilla. Han sparkar ju gärna efter en....om man rör hans "dyrbarheter". Men det ska nog gå, bara mycket beröm när han gör rätt och hela tiden vara bestämd och lugn så ska det väl gå, så har vi lyckats med allt annat :D Jo, jag tycker också att om man inte får röra hästen överallt med i princip vad som helst då har man nått att jobba på. Det är viktigt att ma får det och att hästen kan lita på en. Har du några tips på hur man kan vänja honom vid det?
Jag försöker att bara gå under magen och sen hela tiden succesivt jobba mej bak mot skapet, men har inte kommti särskilt långt, han reagerar ganska fort så fort man kommer inärheten, lyfter på en hov eller sparkar ut i luften och visar misstycke. Annars gör han aldrig något, han är en riktig pärla. Visst kan han vara lite klumpig ibland men han är inte aggressiv på något vis.
Vill ju kunna vara där å pilla ifall det skulle hända nått med hans lilla grej ;) Så man kan behandla eller så.. Skall fråga veterinären nästa gång. jag ställde massvis av frågor senast, om hans hovar, om hullet på han och mamma...sen kom vi in på det här med hingstbete.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 316
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka