Komma igång med konditionsträning

Jag har varit hos ortoped, som hänvisade till sjukgymnast som hänvisade tillbaka till läkare som skickat mig tillbaka till röntgen. Och där är jag nu. Röntgades i förra veckan och väntar på svar.

Jag kan verkligen föreställa mig att det känns hopplöst att aldrig komma vidare och att tanken på att vänta ytterligare är tung, men om du väntar på röntgensvar kanske du ändå ska ge dig själv luft att vänt lite till? Det är begripligt att du vill öka din kondition, men om du får så ont som du beskriver kanske du får acceptera att ditt aktiva vardagsliv får räcka tills du förhoppnigsvis vet mer.

Fast som sagt. Tränar gör jag men upplever inte att det gjort något för flåset.

Jo men det beror ju på hur du tränar, inte att du tränar.

Och på tal om crosstrainer, där kan du köra på med bara armarna och benen bara åker med om du inte kan belasta höfterna alls. :)

När du simmar crawl kan du simma med sk dolme som läggs högt upp mellan benen och ger dig flytkraft samtidigt som den hindrar dig från att sparka (det måste vara bensparken som gör att du får ont i höften). I värsta fall kan du även sätta ihop fotlederna med en gummisnodd (dolme samtidigt!) , då kan du omöjligtvis sparka! Man gör så ibland med nybörjare i crawl, som sparkar för mycket med benen och blir helt slut innan de ens simmat en längd. Inom crawl kommer bara några procent från bensparken (om man inte är tävlingssimmare inom sprint), nästan allt kommer från armar/överkropp. Det är en fantastisk träningsform som garanterat ger kondition, samt en stark core, som är viktigt för ens allmänna kroppsstyrka.

Du nämnde att det är svårt och dyrt att hitta pool-tid men med dina smärtproblem borde du väl kunna få det via landstinget? Ja, inte din egen tid, men ekonomiskt bidrag menar jag?

Ja det vore kanske nåt. Kräver dock gym/utrustning.. Får testa när jag ändå ska in på gymmet och prova crosstrainer.
Det finns inte risk att bli sned av det?
Ingen aning. Jag hade i alla fall inte varit orolig för att testa då och då för att få upp pulsen ibland.

Jag kan verkligen föreställa mig att det känns hopplöst att aldrig komma vidare och att tanken på att vänta ytterligare är tung, men om du väntar på röntgensvar kanske du ändå ska ge dig själv luft att vänt lite till? Det är begripligt att du vill öka din kondition, men om du får så ont som du beskriver kanske du får acceptera att ditt aktiva vardagsliv får räcka tills du förhoppnigsvis vet mer.

Det är tredje gången jag är på röntgen så jag har inga större förhoppningar om att de ska komma på nåt den här gången. Men kanske!

@Lena Furberg Tveksamt om ersättning, fick nej på sjukpenning från fkassan så jag är väl inte tillräckligt dålig. Företagets friskvårdsbidrag har jag använt upp. Och så var det det där med tid.. Den är begränsad i dagsläget, tyvärr.

@AraSlei Hopprep har jag inte testat. Det ska kollas upp!

Har inte läst hela tråden.

Kan du inte träna överkroppen?
Tänkte på armcykling, boxa på säck?

Japp. Har övningar jag gör med gummiband fyra gånger i veckan de senaste 6 månaderna. Har bara blivit värre..

Jag har varit hos ortoped, som hänvisade till sjukgymnast som hänvisade tillbaka till läkare som skickat mig tillbaka till röntgen. Och där är jag nu. Röntgades i förra veckan och väntar på svar.

Hoppas att de hittar något som kan leda läkare och fysioterapeut åt rätt håll. Att det blir värre av riktad styrketräning och cyklisk rörelse låter ju inte alls bra tänker jag utifrån ett lekmannaperspektiv.

Det här är ju inte direkt det du efterfrågar, och jag antar att du har googlat ihjäl dig vid det här laget (been there done that så att säga). Men har du läst om symtomen vid höftimpingement och har dom tittat efter pålagringar? Min första ortoped missade nämligen, eller snarare bortförklarade med att så lite kunde ju inte ge mina massiva smärtptoblem. Tackar fortfarande för att den som läste av plåtarna vid min tredje röntgen var påstridig i att påpeka att det visst var ett fynd. Den ortoped som senare opererade mig sa också att det var tydligt. Fick några helt smärtfria år. Nu är jag mer begränsad igen, men åtminstone inte på nivån 20 min promenad ger 3-4 dagar på citodon. Tyvärr har jag fått acceptera att jag aldrig mer kommer vara på den träningsnivå jag var innan.

Jag måste ta tag i min kondition. Den är under all kritik.
Problemet är att jag inte kan löpträna pga en ond höft som orsakar smärta i hela benet om jag försöker jogga ens lite försiktigt några tiotal meter..
Tips på andra sätt att bygga upp konditionen som inte påfrestar höften och som inte kräver gym/specialutru
Jag måste ta tag i min kondition. Den är under all kritik.
Problemet är att jag inte kan löpträna pga en ond höft som orsakar smärta i hela benet om jag försöker jogga ens lite försiktigt några tiotal meter..
Tips på andra sätt att bygga upp konditionen som inte påfrestar höften och som inte kräver gym/specialutrustning?

Har du gjort stretchövningar för musklerna kring höft/bäcken? Då även de sidoförande musklerna. Det jag tänker på är tensor fascie latae.

Finns ingen backe du kan åka iväg till då? Backen finns ju där jämt så det innebär ju i alla fall ingen tid att passa.

Har du gjort stretchövningar för musklerna kring höft/bäcken? Då även de sidoförande musklerna. Det jag tänker på är tensor fascie latae.

Ja, har fått strechövningar som jag gör varje morgon och kväll.

Finns ingen backe du kan åka iväg till då? Backen finns ju där jämt så det innebär ju i alla fall ingen tid att passa.

Jo jag har platåbergen runt om. Men det är ändå tiden. Det blir 40 min i bil till närmsta backe.. Men visst, om jag ändå har vägarna förbi kan jag ju passa på att knata upp och ner.

Jo jag har platåbergen runt om. Men det är ändå tiden. Det blir 40 min i bil till närmsta backe.. Men visst, om jag ändå har vägarna förbi kan jag ju passa på att knata upp och ner.

Aha. Men med tanke på alla begränsningar i vad du kan och vill göra så kanske du får prioritera om du vill förbättra konditionen. Om backar funkar för höften så är det ju perfekt som konditionsträning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 915
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 843
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar