Komma i hagen

Moggie

Trådstartare
Hej!

Jag fick hem min nya häst, en varmblodsdam, för tre dagar sedan. Eftersom hon inte är igångsatt har jag inte bråttom med ridning, utan hon har fått gå i hagen de första dagarna och lära känna de andra hästarna.

Förra ägaren sa att hon alltid kommer i hagen. I dag skulle jag hämta henne i hagen för första gången och nix pix, det gjorde hon inte. Istället började hon småjogga bort från mig. Jag gick inte efter utan satte mig på huk med ryggen mot henne och låtsades pyssla med någonting. Efter en stund kom hon och nosade på mig och då tog jag henne.

Släppte henne efter en stund och testade igen. Samma sak, hon sprang bort när jag kom och jag gjorde vända ryggen-tricket igen.

Finns det några andra saker man kan göra för att hästen ska komma till en i hagen? Jag har tänkt träna NH med henne, hon är väldigt följsam och lugn då. Förhoppningsvis börjar hon komma till mig med tiden, men jag tänkte bara höra om jag ska tänka på något visst sätt så att jag inte sabbar hennes lust att komma och möta mig i hagen? :)

Sv: Komma i hagen

Finns många saker att tänka på, men blir för långt att skriva allting här. En sak du kan göra är att inte vandra in i hennes privata zon, förrän hon tillåter det.
Så länge hon har öronen mot dig är det okej att gå närmare henne. Så fort hon vänder bort ett öra eller vänder bort huvudet, så vet du att hennes privata område börjar där. Om du stannar och tar ett steg tillbaka brukar öronen spetsas igen.
Detta är också ett sätt att vinna lite av hästens respekt, när hon märker att du bryr dig om hennes område, och inte bara klampar in och fångar henne och drar in henne. (Dåligt förklarat ? :crazy:)

När du väl har henne inne, så gör roliga saker tillsammans med henne, se till så att hon är glad och positiv hela tiden och visa henne att tiden med dig är något kul. Detta kommer antagligen göra henne mer positiv till att följa med in nästa gång du hämtar henne! :)

Jag tycker du gjorde helt rätt med det där tricket. Du kan ju ha grimma på henne till en början och när hon kommer fram kan du leda henne några steg och sedan släppa henne igen.:idea:
Så gjorde jag med min förra häst och till slut var det inga som helst problem att fånga honom i hagen. Han kom självmant fram och stoppade in mulen i grimman.

Lycka till! :bow:

Just att inte "inkräkta" på hennes område tycker jag är viktigt i början, innan du har befäst din ställning som ägare/vän. När du väl har gjort det ska du ha rätt att gå fram till henne direkt och inte låta henne stoppa dig genom att markera med öron och blick. Men den fösta tiden tycker jag att det är viktigt att hon lär sig att det är trevligt när du kommer. Jag är ingen vän av godis till hästarna i tid och otid, men när det gäller att få dem att förknippa mattes ankomst med något trevligt så kan jag tänka mig att smyga till hästen en morot då och då...
Jag har precis fått hem en ny unghäst som är som ett plåster när jag kommer ut i hagen. Han har noll respekt, och hade min andra häst betett sig så hade hon fått en rejäl tillsägelse, men eftersom han är ny vill jag inte skrämma honom allt för mycket och därför puttar jag bara bort honom lite "lagom". För mig är det skillnad om hästen vet spelreglerna och medvetet bryter mot dem eller "sticker upp", eller om de inte vet vilka regler som gäller och därför gör ett övertramp...
När du haft din häst lite längre kommer hon säkert att förstå att du är hennes matte och bästa vän och frivilligt komma till dig i hagen. Framför allt eftersom hon gjort det hos sin förra ägare. Lycka till!

men vad gör man om man haft hästen i 7 månader och hon börjar vända om när jag kommer ut i hagen ? jag älskar min häst och slår aldrig henne , vet ej vad som är fel .??

blir så ledsen av att min häst inte vill vara nära mig .
:cry:

Min häst har haft sådana perioder.
Ett sätt som fungerar bra är att lära honom att jag inte kräver något varje gång jag kommer till hagen, samt att han inte alltid måste gå ifrån flocken när jag kommer.
Detta gör jag genom att komma ut till honom minst tre gånger i hagen varje gång jag är i stallet, varav två är "onödiga".
Först när jag kommer till stallet går jag ut i hagen och kliar lite och pratar. Sen nästa gång när jag tar in honom för ridning/pyssel. Och sedan en sista gång innan jag åker därifrån, även då bara för kli och prat.
Jag har även gjort så att varje gång hästen kommer in från hagen finns mat i krubban.

Som sagt, det fungerar väldigt bra för honom!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 710
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 544
Senast: EZMK
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar