Komineraler

Natasja

Trådstartare
Har tittat på gamla trådar och sett att bl a HelenaHandberg köper komineraler, jag har några frågor eftersom jag också funderar på det!

Har tittat på ett av de pelleterade som heter Pellvimin från Kvarnbyfoder!

Såg dock att de innehåller mycket jod 135 mg/kg, det är ca 10 gånger mer än i de flesta hästmineraler och det är ca dubbelt så mycket selen. Har dock hört av en veterinär att förgiftningsdosen på selen är ca 7 gånger normal giva!

Hur är det med jod? Vart går den gränsen!

Vet att alger innehåller för mycket jod men hittar ingen innehållsförtecking på nätet för att kunna göra en jämförelse.

Hur omvandlar man mg E-vitamin till IE?

De här mineralerna har bra värden för oss när det gäller bla fosfor och magnesium, relativt lite kalk, men eftersom vissa hästar får lucern och andra inte tänkte vi ge foderkrita också så att det stämmer med kalciumet.

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag fick en fråga tidigare idag som jag inte kunde svara på. Går det att ge följande mineralfoder till häst? Innehåll Kalcium, Ca...
Svar
5
· Visningar
1 333
Senast: Cicci
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 441
Senast: dramatik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022