Kombinera Western och dressyr

S

Sudd

Har en quarter som jag ridit enbart westernridning på, jag tycker att jag har lite svårt ibland att få ihop honom så han jobbar ordentligt med ryggen och bakdelen. Har ridit för westerntränare (lite olika) men tycker ändå att jag inte får till det riktigt. Han är rätt lat av naturen behöver Mycket ben för att ens hålla igång. :cool:
Hörde att en annan westerntjej börjat kombinera dressyrträning med westernträning, och jag har också funderat på om det kanske kan vara nåt. Naturligtvis kommer jag inte att knöla ihop honom i en hög form, i så fall vill jag få tag på en tränare som kan hjälpa mig trots att jag vill att min häst ska gå i en lägre ställning med huvudet än dressyrhästarna gör..Men det borde dom väl kunna acceptera tycker jag om man säger hur man vill ha det från första början.
sen har jag ingen engelsk utrustning heller, så jag kommer att rida i mina westerngrejer..undrar vad dom säger om det ??
Vad tror ni..? Är det nåt att satsa på ??? :idea:

Sv: Kombinera Western och dressyr

jag är westerntränare men rider hästarna i olika form beroende på vad de för stunden behöver. Jag vill inte "sitta fast" i någon ridstil utan vill gärna hålla så mycket som möjligt under mitt tak. Därför vill jag inte spika att "det där är dressyr" eller "det där är western". Jag rider hästarna på samma sätt genom alla övningar, för att inte skapa förvirring, men själva övningarna/arbetet hämtar jag från allt jag får inspiration ifrån.
Grundtanken är att rida varje häst såsom just den vill/behöver bli riden, både generellt och för varje pass. En del pass blir därför mer westerninriktade, en del mer åt dressyrhållet, när det gäller form och övningar.

Inget ont om dressyrtränare nu, men jag upplever många av dem som huvud/hög form-fixerade. Det gäller i så fall att hitta de som arbetar på ett öppnare sätt och verkligen kan hjälpa en westernhäst, utan att skola om den till dressyr. Dessa finns, men man får kanske leta lite?
Så det bästa tips jag kan ge dig är att försöka hitta någon westerntränare som även kan stava till form och bärighet, eller en "allmän" tränare som tränar ekipage från alla kategorier och inte kallar sin ridstil för något särskilt.

Jag har kollat runt lite nu och det finns en dressyrtränare här i närheten som kommer hit varje vecka och tränar alla olika typer av ekipage..hon tränar till och med dom som kör sina hästar i tömkörning för bättre samling.
Jag i allafall bokat in mig på ett pass nu så får vi se vad det ger, men jag gjorde klart för den jag bokade in mig hos att jag inte vill ha någon som tänker knöla ihop min häst. Enligt hon som bokade upp denna tränare så jobbade hon inte på det sättet, utan bara man säger till hur man vill ha det och vad man vill jobba på så kunde hon anpassa sig. Jag ska prova en gång så får jag se vad det ger. Jag vill inte nämna några namn här på tränaren, men hon ska vara rätt känd i dressyrkretsar och tävlar själv på hög nivå och har även fått stipendium för att hon är en bra tränare..

Senast ändrad av en moderator:

det låter ju bra! hoppas att hon är vad du söker, så du slipper ge dig ut på jakt igen. :)

Ja, jag med...det är på måndag. Rapport kommer efter det.
Undar just vad hon säger om min westernmundering..haha.! äger inte en enda engelsk grej.. :angel:

Tycker det är en jättebra idé. Huvudsaken är att du får tag i en tränare som accepterar att du avviker lite från den vanliga dressyren. Om du känner att nu går det emot westernridningen så måste du kunna säga det.
Jag tycker inte du skall vara rädd för att prova. Fungerar det inte pga att tränaren är fixerad så byt tränare tills du hittar en som är villig att hjälpa dig.
Synd att du inte har tillgång till engelsksadel, det hjälpte mig otroligt mycket med benmuskler och förmågan att använda benen på ett bra sätt. Fick plötsligt ihop hästen väldigt mycket.

Hej Lina!
Jag har en liten fråga...
Min westerntränare vill att hästens manke ska ha samma höjd som nacken ungefär. Men... Låser inte hästen fast bogarna då? Om en häst går där kan den verkligen ÖKA traven? Om jag tänker på det, så blir svaret, ja den låser bogarna och nej den klarar inte att länga steget. Utan blir rätt markbunden. Min dressyrtränare säger, det är ok att låta henne gå i högre form nu, för att sedan sänka henne. Klassisk dressyr ryttare skriver ofta, jobba hästen i LÅÅÅÅG form och sen plocka upp den i högre form. Jag är nå så otroligt förvirrad just nu... Behöver en outsiders uppfattning nu. Själv tror jag att på min 4 åring, som varit riden sen maj, så vill jag hellre ha en gögre form, med bärighet och bakbensarbete så hon sätter muskler i rygg, bak o bål osv. Sen när när hon är redo så kan jag börja jobba henne i en längre o lägre form. vad tycker du? Snälla förklara och motivera. Alla får naturligtvis svara!

/CJ

hej!

vad är det för ras på din häst och hur är den byggd? Så som jag rider, så kommer formen när hästen är avslappnad, mjuk och är samlad i bemärkelsen "ej utspridd", dvs att inte t.ex. ytterbogen sticker iväg, utan att hästens kropp är en helhet där bakdelen jobbar för att komma underifrån och bära upp, framdelen lätt och fri.

I och med att hästen genom detta sätter sig själv i formen, så väljer den själv vilken form som känns bäst för den. En arab t.ex. vill gärna gå lite över "pleasure-modellen", medan en quarter ofta trivs bäst i den formen.
Huvudsaken är att formen är äkta och att hästen förblir avslappnad i den.

Angående vad man helst söker efter att börja med, så är det lite hönan eller ägget. Både den låga formen och den höga kräver muskler och styrka, som bäst fås genom att först träna i den andra.
Dvs för en bra hög form bör hästen kunna gå i låg först, men för att få en verkligt bra låg form bör hästen även jobbas lite högre.

Den form som hästarna oftast väljer själva, oavsett hur de är byggda, är en form som ligger mellan hög och låg, oftast lite närmare den låga formen dock. Det är en form som jag också gillar att ha som grundform, för när hästen väl går bra i den kan jag både plocka upp dem och ner dem.
ett par bildexempel:

http://www.tricornranch.com/khandelia40.jpg

http://www.tricornranch.com/lighti.jpg

http://www.tricornranch.com/sonny3.jpg

så först jobbar jag upp denna form i lugn takt, några steg per pass som utvecklas till att bli fler och bättre.
Sen bygger jag i den formen ett tag, för att sedan variera med högre och lägre några steg då och då i passen.
Hästarna har lätt att både öka och korta i denna grundform, den erbjuder hästen bra aktivitet och action i steget.

Senast ändrad:

Hej Lina,

Du verkar vettig och jag skulle hemskt gärna vilja ha lite synpunkter av dig.
Min häst en quarter har fått för sig att han ska rusa in i galoppen och sen även ligga på en del..vet inte varför detta dilemma just nu. Men han är uppkollad så han är helfräsch, och har gått bra för ett tag sen..inte vet jag trotsåldern kanske..?!?! Han testar mer än gärna mig i både ridning o hantering så jag vet inte om detta är ett steg i hans testning.
Men ...det han gör är att han inte tar klockrena galoppfattningar som han gjort tidigare, utan slänger upp huvudet och far iväg som en tok. Har provat att ställa honom lite utåt och höja innerhanden så han inte ska dra iväg. det han gör då är att han helt sonika drar iväg utåt i full fart eller slänger sig inåt i full fart. Har försökt att bestraffa honom genom att antingen lägga en liten volt till han lugnar ner sig och sen gör vi ett nytt försök, eller så har jag stannat och backat honom tills han sänker huvudet..
om han tar galopp ordentligt så får han naturligtvis massor av berömm, men däremot så blir han stark i galoppen och jag måste hålla i honom rätt hårt. Har försökt att inte ta i han och låta han springa och bara plocka ner huvudet..det resulterar i att allt blir okontrollerat och han bara ökar och ökar och till sist slänger upp huvudet och då är det bara stanna o backa annars är det nog fara för både mig och hästen..
Har även försökt att ta fattningar från skritt för att slippa slängtraven, han gör lika då..bara rusar iväg.
Har du några tips ????

/ Tack på förhand.
Sudd

Sudd...
Om jag vore dig skulle jag markarbeta honom... be om galopp, bryt av och upprepa tills det sitter. Använd pussljud eller nåt så han fattar att ljudet betyder galopp. Försök sen applicera det på hästryggen. Sitta stilla, litet pussljud och inte släppa fram honom, utan håll honom kvar i form. Sitt till lite strax innan så han blir uppmärksam att nu händer det nåt om en sekund.

kanske han uppfattar fattningen att rusa när du "släpper"fram han med innertygel? Samma om han får fatta den på långa tyglar. Det bästa är ju att fatta galopp på samma ställe. Tex vid den slutna delen av en volt, då blir han trygg i att han vet att nu ska vi galoppera och kanske förstår dig mera. vad gör du med benen när du fattar galoppen? Kanske du omedvetet trycker på?

Man vill ju inte ta tag i dom när dom rusar, men du måste ju endå få honom på ett bestämt sätt att förstå att rusa är inte bekvämt.

Hoppas att Lina kan komma med flera bra/bättre tips! :)

Berätta hur det går!
/cj

Jag rider honom på helt långa tyglar i joggen och det funkar utmärkt, börjar jag fippla med tyglarna och samla ihop han så verkar det som om jaha...nu ska vi nog galoppera bäst jag börjar ladda..då åker huvudet upp och han stressar upp sig. Har försökt att samla ihop han lite korta och sen länga tyglarna och endast trava inte begära nåt mer. Jo det klart att jag lägger till skänkeln när jag ska galoppera, det är ju liksom med skänkeln jag vill tala om för honom att jag vill ha en galopp.! skulle jag bara sitta still och inte göra någonting och bara ge honom pussljudet skulle jag förmodligen inte få någon reaktion alls. Han rids i övrigt med mycket ben och säte och rätt så lite kontakt i munnen.
Det som är så konstigt är ju att han hittat på dom här hyssen nu..!
Trodde först att han hade ont någonstans, så jag kollade upp honom. Och då menar jag HELA hästen varenda muskel, sena kotor ja rubben..och det var inget att anmärka på. Han är ju ändå 7 år och borde ju helt klart fixa det här med galoppen..
Tacksam för flera förslag. Men jag ska prova lite av ditt också..

Tack Tack..!
Sudd

Din häst verkar inte ha tillräckligt med ork/muskler för att bli riden på ett bra sätt. Du skriver att han är slö, att han behöver ständig drivning, inte vill att du tar i tyglarna och rusar i galoppen.

Det första han behöver är motivation till att röra sig framåt, och att arbetet på banan blir intressant. Träna dig själv till att använda mindre och mindre ben, så han inte blir skänkeldöv. Ta ner kraven på ridningen och landa i nuet. Just nu verkar ni behöva en omstart, vilket oftast är väldigt positivt då man kan bygga upp något nytt och bättre än det som var innan.

För att få till en kvalitativ galopp behöver hästen ha en kvalitativ trav. Formen och balans hör samman, och du får inte det ena utan det andra. Men för att hästen ska kunna jobba rätt och träna upp sin balans, så måste den kunna veta att ryttaren inte stör den utan själv sitter i balans.

Så, mina råd:

* om du känner att din sits kunde varit bättre, satsa på att träna upp den.
* börja jobba honom i skritt med att ge efter för tyglarna på ett ärligt sätt. Westernridningens mål är lång tygel, men man måste även kunna använda dem, särskilt under utbildningen.
*Träna korta, intensiva, omväxlande pass. Väck hästens intresse och motivation till att vilja utföra det du ber den om. För att nå detta måste den veta, att du aldrig ställer högre krav än vad den psykiskt och fysiskt kan genomföra, och att det du ber om är trevligare än vad hästen kanske först trodde...
*ut i skog och mark så mycket som möjligt. Rid utan stigar, klättra mycket.
*satsa mycket på er kontakt från marken. Utan en bra relation är det svårare att få ridningen att fungera.
*longera hästen med lätt inspänning, som slakar så fort hästen ger efter korrekt. Jobba honom från marken med att få ut bakdelen på spåret så att han spårar med bakbensaktivitet. Sidvärtsrörelser, cavaletti, gymnastikhoppning är också bra.

Tack för alla goda råd, jag har sugit åt mig vad ni skrivit och ska ta ner kraven lite och "börja om" lite. Hoppas på att det kan ge en positiv effekt. Ska även få hjälp av en dressyrtränare som jag skrev tidigare 2dgr i veckan nu istället för 1 som det var tänkt ifrån början.
Hoppas hon kan hjälpa mig bra också.
Fast jag fattar i allafall inte varför han blivit så här, för ca 1.5 månad sen så gjorde han klockrena galoppfattningar på lös tygel och behöll galoppen i ett sakta tempo i fin form. Red honom då på en hand på vanligt tränsbett i alla gångarter. han var väldigt lyhörd på det minsta lilla både i tygel o skänkel..Kanske har han tröttnat lite av att gå på banan. (gör det ca 3dgr i veckan resten i skog o mark.?!)

Linas förslag är toppen. Jag har också lärt mig att om nåt inte funkar, gå tillbaka och gör det som funkar. Visst kan det vara märkligt att det en dag helt plötsligt inte funkar det som funkade förut. Men vi sitter inte på maskiner som vi kan trycka på on/off knappen på... tyvärr.. haha
Om han inte gör galoppfattning utan skänkel så är det verkligen viktigt att du longerar honom och förstärker ditt pussandes. Om jag ens tänker att lägga till en ytter skänkel, så slår min häst i väggen. Så jag kan bara pussa och släppa fram henne med inner tygel. Ytter tygel är orörd. Inte kort, inte lång, men kontakt.
Jag jobbar min totto 2 gånger i veckan från marken. Dels för att det är fantastiskt kul att se hur de läser vårt kroppsspråk och dels för att förstärka mina röstkommandon.

Ja, nåt har hänt... Motiveringen att vilja jobba och göra ett bra jobb är A o O. Kanske du ska ta uppehåll i filandet? Nåt mönster måste brytas iallafall. Ut i skogen, markträna, löshoppa och rid lektion 2ggr i veckan. När Lina skriver korta pass, tror jag hon menar typ 15-20 minuter. det är bättre att köra korta pass så hästen minns det positiva. Så, så fort han gör rätt, avsluta.
Jag tycker själv att det är svårt att bromsa utveckliningen. Jag måste hela tiden påminna mig att nu måste jag ta det lugnt, fler vilodagar och mer ut i skogen. men det är ju så svååååårt för det är så förbannat roligt juh! :)

Låt allt ta den tid det tar.

/CJ

hm... Fast även om det är lite fäll nu, så... fast jooo, det kan ju vara en orsak. han verkar ju helt klart springa ifrån nåt som är jobbigt.

Extra B-vitaminer...
:)

Det har jag inte tänkt på faktiskt, kan ju hänga ihop med det..
Man börjar ju spekulera i det mesta, sadeln om inte den är bra. Om han har ont någonstans..Eller om det är jag som gör några tokigheter. Ja, det visar väl sig nu om det blir bättre eller sämre.
Idag fick han vila helt, bara gå o strosa i hagen och äta..nu ikväll så myste vi bara och han fick lite massage och mycket rykt och borstning..hoppas det lättade upp han lite. I morgon ska vi göra ett försök på banan. väldigt enkelt hade jag tänkt med basic grejer som jag vet att han kan. Ingen galopp och ett kort enkelt pass bara. Efter det ska vi ut på lite stigar och bara skritta omkring. det är smala krokiga stigar över stock och sten. Där tycker han det är jättekul att gå omkring..då ökar han tempot och sträcker på sig och tycker det är urkul.!

Senast ändrad av en moderator:

Red en snabbis på banan igår och jag tyckte det gick lite bättre, vi skippade galoppen totalt och gjorde bara massa mjukgörande övningar mest i skritt och lite trav. vi var inte där mer än ca 15-20 min. Han vart bra förvånad när vi gick hem efter så kort pass, men jag tyckte han lyssnade rätt bra till slut. I början skulle han bara köra upp huvudet och vara "dryyyg.." men sen efter ett tag så vart han mjuk och smidig och lyssnade på det minsta lilla i allfall i skritten. vi ska jobba vidare mer med traven idag och sen tar vi galoppen när det funkar. Ska rida för dressyrtränare i morgonkväll så vi får se hur det går då. Nu imorse när jag släppte ut han så var han riktigt pigg..gick på som attan till hagen. Normalt får man nästan dra ut han på morron för han är så seg..men inte idag.! Kanske tycker han att det är lite roligare och kravlöst nu. ?!?!? Hade tänkt åka till Svärdsjö och tävla i helgen, kan inte bestämma mig hur jag ska göra. är ju jättesugen på att tävla, men samtidigt så känns det inte helt rätt när han är så här..Hur skulle ni ha gjort ?

Jag skulle inte åka och tävla. Men samtidigt är det bra med o träna att åka på tävlingar. Fast idagsläget hade jag nog resonerat att inte åka... Det beror ju på också i vilket syfte man åker och vilka/vilken gren. Halter e han för gammal för. Men det kan ju bli att du blir besviken om han rusar i galoppen och det sitter kvar efter ni kommit hem.
Låter ju jättebra att han visade imorse att han var nöjd med tillvaron. Kanske han har haft extrem träningsvärk? det kommer ju fler tävlingar! :)
Men du ska göra det som känns rätt för dig och dina syften, inte bara gå på vad en gammal tant på bukefalos sitter o skriver! hehe
Kanske han sätter en klockren galoppfattning på fredag? Prova försiktigt.
berätta hur du gjorde och om du åkte hur det gick!
Nu ska jag iväg till min kamel.
Kram på dig
/CJ

Det är bara en D-tävling jag tänkt att åka på. Funderar starkt på att åka ändå. Det fanns en beg klass i WR utan galopp och 2 Trailklasser. med galopp i och för sig men det brukar ju bara vara korta bitar i trailen..sen beroende på hur han känns så kan jag efteranmäla mig till Pleasure om han känns bra. Det har varit hans starka gren förut..!

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 143
Senast: Flixon
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar