Kombination "halvblod - ridponny"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lilla Ruu
  • Startdatum Startdatum
L

Lilla Ruu

Jag kommer inte att betäcka mitt sto på ett par år nu men är sugen på att testa på ridponnyvärlden. Mitt sto är inget stort sto men hon har däremot visat att hon lämnar stort. Min tanke är, hur stor chans är det att en avkomma efter mitt sto blir d-ponny? Hur liten ponny måste jag då betäcka med? C eller D-ponny? Knasiga frågor kanske men funderar mycket på detta. Finns det annars någon marknad för hästar runt 150-155? Det måste det väl göra? Det är väl bra övergångshästar från ponnyer till stora hästar? Bra allroundhästar för hobbyryttaren? Bara en massa tankar som far runt i mitt huvudet. Jag har hittat och träffat en mycket trevlig ridponnyhingst men han är 148 cm hög själv. Tänkte bolla lite idéer med er!

Sv: Kombination "halvblod - ridponny"

Det finns en begränsad marknad för hästar som blir 149 - 157 cm och de köpare som finns betalar inga stora summor. Så det är mycket tveksamt om du ens kan få tillbaka utläggen för betäckningen på en sådan avkomma. Lite kommer det ju att beror på typen som avkomman får, det är lite lättare att sälja lite grövre viktbärande hästar än ädla lätta. De viktbärande är omtyckta hos ridskolor för att både stora och små kan rida dem.

Om ditt sto lämnar stort och har det i generna så finns ingen som helst garanti för att hon får ett mindre avkomma oavsett storleken på hingsten. Utan kommer att beror på vilka gener fölet får från sina föräldrar och styr storleken.
Det är av just den anledningen som det är svårt att ha halvblod i ponny avlen. Ett lite sto kan med lite hingst ändå lämna mycket stora avkommor.

Sv: Kombination "halvblod - ridponny"

I ditt fall skulle jag välja en welsh sek. B, B-ponny eller möjligen liten C-ponny. Du har ändå ingen garanti för att det blir en ponny men chansen är större.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 905
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 068
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka