En gissning till att alternativa metoder får genomslag är att den som råkar ut för långvariga/kroniska/obotliga problem griper efter halmstrån. Jag gissar att man - när allt annat är provat och verkningslöst - frångår sitt förnuft och tänker att "vad som helst är värt att testa". Man ska inte underskatta desperation som drivkraft. Och när en googling på diverse skumma bloggar ger enhälligt svar "det här funkar som magi" så orkar man inte läsa in sig i vad det är man köper. Tror att man blundar för faktan som skriker "köp inte!" och ser det man vill se. Man hivar upp plånboken och så står man där och dricker gift och hoppas få magiskt resultat. Oftast med besvikelse som utfall.Kolloidalt silver? Really?
Det sorgliga är inte de som köper (som sagt, desperation är något att ta på allvar) utan de som utan skrupler säljer. Som faktiskt gör pengar på desperata människor.
Och jag är ändå rätt öppen för alternativa lösningar här i världen, men tycker att det är stor skillnad mellan att ex. koka te på bark och att dricka något som förgiftar både mig och naturen.