kolloidalt silver mot strålröta

Sv: kolloidalt silver mot strålröta

jag håller med dig om att man inte skall använda såna saker slentrianmässigt utan att veta att det inte är skadligt och jag är tacksam över att du belyst problematiken och kommit med fakta på ett så bra sätt.
Ändå funderar jag på hur sannolikt det är att bakterier skulle utveckla resistens mot silver i dagens läge. I studien som genomfördes var det ju bakterier som föddes upp och levde konstant i en silverlösning som gradvis ökade i koncentration. Därför ställer jag mig lite frågande eftersom, som du säger, silverjonerna snabbt bildar föreningar med andra ämnen.

För att återknyta till strålröteproblemet; Jag har aldrig använt mig av silver slentrianmässigt eftersom det är hästens egen resistens som är avgörande i en framgångsrik behandling. Ibland behövs det dock en extra vikt i vågskålen och då använder jag hellre silver än exempelvis trushbuster som innehåller formaldehyd eller tjära som också är högst giftigt.

Du förklarade aldrig VARFÖR aluminium är farligt, vi måste ju få i oss massor av aluminium från läskburkar då ju eftersom de alltid utsätts för syra (ex. cocacola)

Ja, det stämmer att olika studier kan ge olika resultat och att detta visades på bakterier odlade på lab. Det är ju svårt att sägamed så knapphändig information hur ALLA bakterier i ANDRA miljöer reagerar men man ser en indikation att FÖRMÅGAN finns att utveckla en resistens. Jag vet inte hur djupt jag ska gå in på det här eller hur intressant det är ;) (jag tycker ju det såklart..) men man kan rent generellt säga att bakterier i renodling på lab i en näringslösning är känsligare mot de flesta typer av antibiotikabehandlingar tex än bakterier som lever som de gör i naturen och i våra kroppar. I bakteriernas "vanliga" liv lever de tillsammans med många lika arter och de kan dra nytta av varandras metabolism genom närings- och DNA-utbyte och dessutom få ett rent mekaniskt skydd när de sitter i en sk biofilm. Biofilm är en beläggning av mikroorganismer inuti tex din duschslang eller på en sten ute i naturen. De mikroorganismer som sitter längst ut exponeras mer för tex antibiotika och de som befinner sig längst in kan klara sig undan. Detta är ett problem inom vården där transplantat ofta får med sig hudbakterier in i kroppen och bildar en biofilm som antibiotika inte rår på. Detta har vi undersökt på lab och funnit att efter endast en månad i biofilm hade två olika bakterier utvecklat en resistens mot en antibiotikasort de inte var resistenta mot vid försökets början - både växande i biofilm och i renodling efteråt, dvs de behöll sin resistens i renodling och det är det som kan vara oroväckande. Man vill inte ha ytterligare resistens och all resistensutveckling tas inom forskningen på stort allvar eftersom det snabbt kan få konsekvenser. Många gånger får det konsekvenser som ingen har kunnat förutspå och det är väl det som har hänt med antibiotikaresistensen. När antibiotikan och sulfan uppfanns trodde man att det var lösningen på allt och att man skulle kunna utrota all världens bakterieorsakade sjukdomar.
Sedan det med att silverjonerna gärna reagerar med andra joner:
Ja, det beror på många olika saker OM en reaktion sker, hur SNABBT reaktionen går (temperatur tex) och vilka KONCENTRATIONER det finns av alla ingående jonslag. En del joner är bara åskådarjoner och deltar inte alls i vissa reaktioner. I en lösning råder ju kaos där jonerna "simmar" omkring och eventuellt stöter på varandra och då kan en reaktion ske. De kan lika gärna stöta på bakterier eftersom bakterier har en ganska stor yta jämfört med andra joner så det är inte så att de går till antingen det ena eller det andra utan kemin är lite mer komplex än så. Det kan vara så att det inte finns ekvivalenta mängder av de jonslag som helst vill reagera med varandra och det jonslag det finns mest av blir det lite över av som kan hitta på andra saker.
Aluminiumburkar:
Aldrig funderat på faktiskt, men det troliga är att de är behandlade på något sätt. Hm, det är ju lite intressant! Aluminium anses ha en roll i utvecklandet av Alzheimers vad jag vet.

Jahapp, ska vi donera tråden till trådskaparen igen? ;)
Jag kan skriva om kemi och bakterier i evigheter men jag tror kanske det börjar räcka nu... Snart behövs väl en hel professur! :)
Nu får ni köpa en bok eller två istället.

*lol*
Tack för kemi-lektionen! Jag gick samhäll på gymnasiet så jag har inte rört vid ämnet sedan högstadiet.

det känns dock otroligt att de massproducerade aluminiumburkarna skall vara behandlade med något, men vad vet jag? CocaCola-kännarna hävdar ju dessutom att det är skillnad på smaken beroende på om drycken tappas i PET, aluminium eller glas. (bäst skall glas vara eftersom smaken då är "ren", glas avger ingen smak)

Burkarna är ju utan dricka ett tag innan de fylls, borde inte det ge den oxideringen som behövs för att få ett relativt bra skydd?? Det är ju samma med burkmat. De som är tillknölade är ju inget bra att köpa eftersom de då har spräkt den skyddande hinnan. Om de har en skyddande hinna - borde inte läskburkar kunna ha det också?

Bara för att spåra ur lite till :D

Du har en poäng, men då återkommer vi till att cocacola och många andra drycker är fulla med syra, vilket förstör detta skyddande skikt.

Visst, frågan är bara hur snabbt om det är en oxiderad hinna. Och hur snabbt om det sprayar på en skyddande hinna. Sprayar de bör de väl beräkna att innehållet kommer att påfresta och anpassa efter det?

Om jag kommer ihåg rätt så är det inte samma skydd i konservburkar för vita bönor i tomatsås eftersom tomatsåsen fräter mer än champinjoner tex.

Frågan är om cocacola tex har tillräckligt lågt pH för att oxiden skall påverkas? Kemiska reaktioner brukar vara väldigt "pH-kinkiga".

Det här var kul spån! Tål att granskas närmre helt klart.

/ Säger keminörden! :D

Ahh se där, det man lärde sig i skolan är inte helt bortkastat. :p

Hmm emindy och moheed ska vi ta och lämna tillbaka tråden nu?? :D

Tack bägge två för en intressant diskusstion :)

Ja det gör vi! Nu känns det som det mesta har blivit utrett. :)

See You! :bow:

Strålröta är oftast svamp och/eller bakterier som angriper strålhornet. Om hästen har stark och bra hornkvalitet samt ett bra immunförsvar minskar utsattheten för angrepp markant.

Ok då är jag med på vad du menade med hästens resistens även om jag kallar det motståndskraft. ;)

/Maria

Lånar tråden lite...

Hur är det med Lotagen mot strålröta, vet att det är licenspreparat, men hur använder man det? Dagligen?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 072
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar