kolloidalt silver mot strålröta

Sv: kolloidalt silver mot strålröta

:bow: :bow: :bow: Tack för saklig fakta!

Frågade min syster om man kunde använda kolloidalt silver mot rinnande ögon (missfärgad päls) på hund då jag läst m folk som använt det i mot ögoninfektioner med framgång. Hon är kemilärare på gymnasiet och slog bakut direkt. Enligt henne kan jonerna reagera med saltet i tårvätskan och en grå film bildas på hornhinnan eftersom silverjonerna är mkt benägna att binda till andra joner. (jag är inte så bra på kemi men jag tror det var ungefär så hon sa). Tog upp det här med återförsäljaren (huvudkontoret) men han förstod inte alls dessa farhågor då han själv använt det i ögonen utan problem och inte hade några större kemi-kunskaper.
Mao, det är fritt fram att använda till vad man vill men de tar inget ansvar om man ex skulle få problem med synen.

Jag har testat det på mitt fullblod som har strålröta.. har då doppat bomulls
tussar i silvret o sen tryckt ner det i strålen.. Funkar väldigt bra men då får
man ju göra det både morgon och kväll o
försöka ta små tussar och sen trycka i fler i strålen än en stor tuss..

Hmm 300 för 1 liter:o Det va dyrt vi köpte 1 liter för 200:idea:
Men det e nog inte så jättedyrt om man tänker på hur mkt man kan ha det till :smirk:

Vad jag vet så är Silvret som vatten alltså det avdunstar efter ett tag så man kan ju inte skvätta
på lite o tro att det e kvar utan man måste hålla det där en viss tid eller sätta fast en kompress
eller liknande med en linda :crazy:
Men eftersom mitt fullblod nästan alltid har småsår så är silvret väldigt användbart ;)

Ja, det stämmer! Silverjoner i vattenlösning bildar lätt salter tillsammans med tex kloridjoner som finns i din tårvätska (natriumklorid/koksalt) och bildar det svårlösliga saltet silverklorid som blir gråvitaktigt i färgen. I USA där silverpreparat till människor som används invärtes har man sett att de som använt det frekvent har fått en gråaktig nyans på huden som inte går bort. Huruvuda det är sant eller frekvent förekommande kan jag inte svara på..

Angående att tappa silversmycken i vattnet och huruvida det skulle skada mer än att hälla ut "lite" silverjoner så kommer det inte hända någonting med silversmycket i vattnet eftersom det oxideras av syre och bildas en beläggning av silveroxid som även det är mycket svårlösligt. Det är som aluminiumkastrullerna, man kan tryggt använda dem så länge man låter aluminiumoxiden sitta kvar och inte gnor dem fina med svinto stup i kvarten. Aluminiumoxiden sitter kvar sålänge du inte kokar rabarbersoppa för sura livsmedel kan lösa metalloxider. De flesta vet väl att man kan putsa silver och koppar tex med ketchup? Det är citronsyran som är tricket! (eller andra sura ingredienser)

Visst är det så! Därför tycker jag att det är viktigt att prata om detta för att i någon mån hindra fler från at använda det.

När min häst fick stålröta så penslade jag på utspädd jodopax...
det funkade för mej!!!

Ja, det stämmer! Silverjoner i vattenlösning bildar lätt salter tillsammans med tex kloridjoner som finns i din tårvätska (natriumklorid/koksalt) och bildar det svårlösliga saltet silverklorid som blir gråvitaktigt i färgen. I USA där silverpreparat till människor som används invärtes har man sett att de som använt det frekvent har fått en gråaktig nyans på huden som inte går bort. Huruvuda det är sant eller frekvent förekommande kan jag inte svara på..

Angående att tappa silversmycken i vattnet och huruvida det skulle skada mer än att hälla ut "lite" silverjoner så kommer det inte hända någonting med silversmycket i vattnet eftersom det oxideras av syre och bildas en beläggning av silveroxid som även det är mycket svårlösligt. Det är som aluminiumkastrullerna, man kan tryggt använda dem så länge man låter aluminiumoxiden sitta kvar och inte gnor dem fina med svinto stup i kvarten. Aluminiumoxiden sitter kvar sålänge du inte kokar rabarbersoppa för sura livsmedel kan lösa metalloxider. De flesta vet väl att man kan putsa silver och koppar tex med ketchup? Det är citronsyran som är tricket! (eller andra sura ingredienser)

Vad händer om man använder aluminiumkastruller? Är det inte såna man har i vildmarkskök bland annat?

Aluminiumkastruller kan "fälla" ut aluminium om du hela tiden gnor dem rena och blanka med tex svinto. Aluminium är inget som är bra att få i sig. Om man låter ytan vara istället så oxideras aluminium ganska snabbt av luftens syre och en yta av aluminiumoxid bildas. Aluminiumoxiden är mycket svårlöslig i annat än sura lösningar som exempelvis rabarbersoppa som innehåller mycket oxalsyra. Aluminiumoxiden må vara grå och ful men förhindrar att aluminium löser ut från kastrullen. Så använd gärna aluminiumkastruller, men gno inte bort oxiden och använd dem inte till sura livsmedel.

När blev den här tråden en kemisal? Inte för att det gör nåt, bara undrade...;-)

Kemin är ju en viktig del när det gäller om det är ok att använda silver eller ej.
PL

Inte för att den ena utesluter det andra men finns det inte så mycket ämnen som vi använder idag som är tusen gånger farligare än silver. Ex fosfor i tvättmedel/diskmedel, konstgödsel och bekämpningsmedel. Utsläpp från bilar och all annan mänsklig uppfinning. Fossila bränslen osv osv.

Ibland får man helt enkelt se saker från ett helhetsperspektiv också, jag har prövat behandlat min hästs hålväggar med massa andra medel och det enda som har verkat är just kollidalt silvervatten, när jag väger min hästs lidande mot användandet väljer jag faktiskt att använda det.
Precis som jag använder vattentoaletter och bilar även fast jag vet att dessa bidrar till många av våra miljöproblem.

Jag försöker påverka miljön positivt genom många saker och anser mig själv vara en mkt medveten konsument som väljer krav och cyklar eller går när det är möjligt.
Men faktiskt har silvervatten fungerat så pass bra för mig i behandlingen att jag tänker fortsätta använda det.

En bilåkande ,vattenspolande ,silveranvändande Mumin

Tänk om jag oxå blir sådär duktigt när jag går ut :D Läser kemiteknik i lund ;)

Mkt intressanta och trovärdigt skrivna svar :bow:

KOLLOIDALT SILVER HAR TESTATS för sin giftighet
i bland annat Kanada och USA. Man
konstaterade att även stora mängder inte är
giftigt för kroppen. Amerikanska Environmental
protection agency (EPA) har kommit
fram till att det är helt ofarligt.

Hittade jag på sidan

http://www.ion-silver.com/docs/Silver.pdf

In a groundbreaking study, the Journal of Nanotechnology has published a study that found silver nanoparticles kills HIV-1 and is likely to kill virtually any other virus. The study, which was conducted by the University of Texas and Mexico University, is the first medical study to ever explore the benefits of silver nanoparticles, according to Physorg.

Hittade jag på sidan
http://elizabeta.blogg.se/artiklar/231105111302_studie_gjord_i_usa_kolloidalt_si.html

Mumin

Senast ändrad:

Var det inte Nano-teknologin som visade sig vara en enda stor bluff?

Det kan ju funnits dåliga projekt INOM nanoteknologin.
Det är annars ett stort forskningsområde där man ännu inte vet gränserna.
PL

Visst förstår jag att användandet av tex silverlösningar ibland kan vara berättigat när man inte hittar något annat som fungerar. Det är det slentrianmässiga användandet som jag reagerar på när man kanske kan använda andra mer ogiftiga ämnen. Det är sant att mycket släpps ut här i världen, men anser ändå att mitt personliga ansvar är viktigt. Finns det en medvetenhet och kunskap kan man också agera utifrån den. Det är ju som med antibiotika, det är befogat att använda ibland men ibland kan man också låta bli. Att vara medveten om konsekvenserna gör att man förhoppningsvis tänker till en extra gång, för trots allt är det vi själva som blir drabbade i slutändan.

Nej då! Vi har varit på kurser i Uppsala och pysslat lite med nanoteknologi och den lever i högönsklig välmåga. ;)

Vad förvånande att ett företag som tjänar pengar på silverlösningar skriver att det är bra..

Som redan avhandlats och som de också skriver i artikeln nr 1 så är det mycket effektivt på mikroorganismer - ingen tvekan om dess effektivitet. Huruvida det skulle vara helt ofarligt för människor i mycket höga doser ställer jag mig mycket tveksam till eftersom andra tungmetaller kan vara skadliga. Det jag skulle vilja veta är om silvret kommer ut med urinen eller om den lagras i form av olika föreningar i kroppen. Det finns många spårämnen vi behöver men som alltid gäller det i begränsade mängder. Det är inte vår hälsa jag kanske är mest oroad över när det gäller silveranvändadet utan resistensutveckling hos bakterier vars generationstid kan vara så kort som 12-20 minuter, dvs 10 000 E.coli (en vanlig tarmbakterie) blir 20 000 på 20 minuter. Bakteriernas DNA kan då muteras i en mycket snabb takt jämfört med oss människor och en resistensgen kan hinna utvecklas ganska snabbt. Dessutom kan bakterier utbyta DNA med varandra och det innebär att bakterier utan resistensgener mot tex olika typer av antibiotika, kan få de generna utan att ens varit utsatt för antibiotikabehandling.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 072
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar