kolloidalt silver mot strålröta

M

maisan

Ni som provat det mot strålröta på era hästar, hur har ni gjort? För det är ju lixom vatten=rinner av strålen. Eller har ni haft lotion istället? man kan ju inte ha fotbad med det heller då 1 liter kostar 300kr :crazy:

Sv: kolloidalt silver mot strålröta

det rinner inte av ,det sugs upp. Vi har haft det på sår och det har varit skitbra :D hur det är på strålröta vet jag inte men testa?

Jag testade idag... men nog rann det ju av. Sen testade jag blöta bomullstussar med det o tränga in i strålen som man gör med tjära, fast det blir ju att bomullen torkar o ramlar av sen. Jag tänkte mest om nån hade nåt bra tips...
Å hur ofta ska man göra det? typ varje dag eller? och blir strålen sen när den tillfrisknat mer resistent mot rötan?

ingen aning, har ingen erfarenhet av strålröta :o. vi sprutade såren en gång om dagen och det läkte jätte fint. prata med en vet? jag vet inte hur man "botar" strålröta

Vid strålröta ska man ställa i fotbad, man behöver ju inte så mycket - det är ju bara sulan av hoven som ska bli genomblöt.
Silvervatten behöver ha en stund på sig för att kunna tränga igenom ordentligt.

Jag brukar ställa i bad och sen spraya på eller smörja med lotion varje dag efter ridning - då försvinner rötan iallafall för mig.

Tycker det funkar bra!

Lotion har jag även haft på sår och tycker det funkar fint!

Mitt recept mot strålröta:
Hovbad med kolloidalt silver, ca 2dl per hov, i minst 30 minuter. Det skadar absolut inte om de kan stå längre än så. Det skall täcka en bit upp på hoven men om man använder soaking boots eller trippla fryspåsar går det inte åt mer än nödvändigt så att säga.

Ett sådant bad behöver man inte alls göra ofta, max en gång i månaden. Men oftast räcker det med en behandling om inte hela hästen är dålig.

*kl*

hmmm...var har ni hört att man ska ta hovbad och lotion/salvor??
det är väl ändå meningen att det ska torka ut...
jag har lärt mig att man ska kratsa ur ordentligt, torka ur, desinficera. Tjärdrev, kopparsulfat CUS04, Lotagen(Nelex) tror jag skulle/kunde användas också men bäst är ju att ta kontakt med hovslagare.
sedan ska även orsaken bort.....

psst! kopparsulfa ska väl bli olagligt? eller är det jag som fått det om bakfoten?

Ett tips jag fick av en gammalhästkarl va lin och grankåda.
klegga ihop det som man gör med typ bomull och tjära.
men linen och kådan ska sitta tills den trillar ur. kan ta nån månad eller längre, men då ska det va bra.

Annars tror jag på silvervatten och trippla platspåsar. :)

:o ingen aning...det stämmer säkert. det är nog snarare jag som har fått det om bakfoten i så fall :angel:

Vi stryker kopparsulfa!

Torkar du ut svampen går den i dvala och blir visserligen mindre aktiv men när hovarna blir blöta igen kommer den tillbaka tokfort. Då är det nog bättre att försöka behandla i grunden anser jag samt att öka hästens motståndskraft mot nya angrepp.
Starka hovar blir inte lika mycket angripna.

Silver vatten är toppen! Tänk dock på för att få bästa effekt så ska hovarna vara så torra som möjligt för att det ska sugas upp av hoven. Så gör det helst tex på morgon då hästen stått inne torrt.

När mina hästar fick ett stort angrepp så dränkte jag bomull och tryckte fast som dom fick stå med i 20-30 min.( För det fungerade inte med fotbad på dom, tycker inte om att stoppa ner fossingarna) Sen sprayar jag en gång i månaden och gnuggar in det med en tandborste i förebyggande syfte, och det har inte kommit tillbaka sen!

Torkar du ut svampen går den i dvala och blir visserligen mindre aktiv men när hovarna blir blöta igen kommer den tillbaka tokfort. Då är det nog bättre att försöka behandla i grunden anser jag samt att öka hästens motståndskraft mot nya angrepp.
Starka hovar blir inte lika mycket angripna.

Det blir inte nödvändigtvis den effekten med kopparsulfat. Jag 'gav ju upp' den ojämna kampen mot strålrötan och kopparsulfatbehandlade. Strålrötan har inte kommit tillbaka ens i det här jävla lerklafset som är och har varit länge nu. Så där hjälpte verkligen kopparsulfatet, och inte bara tillfälligt.

Allt 'annat' jag provat har dock bara hjälpt för stunden så att säga, dvs sålänge jag har behandlat har det varit bra, men såfort jag slutat behandla har det blossat up. I mitt fall tror jag det är/har blivit något skit i markerna, då jag aldrig haft problem med strålröta direkt förr. Unghästen har alltid haft liiite när hon varit skodd, men i somras (när det var SNUSTORRT!!) exploderade det och blev bara värre, och på hösten fick även valacken.

Hörrni flickor och pojkar! Jag måste få göra ett inlägg i detta med att använda silverlösningar. Försök att undvika det och behandla med andra preparat för att:

1. Silver är mycket giftigt för alla vattenlevande organismer. Om ni häller ut det i avloppet hamnar det hos reningsverket där det finns ett biologiskt reningssteg i vilket en mängd olika bakterier bryter ned föroreningar. Dessa viktiga bakterier i reningen kan helt slås ut av olika kemikalier som tex silver. Silver är otroligt effektivt på bakterier vilket många ju har upptäkt och det slår följdaktligen ut alla bakterier, även de "goda" som kroppen har nytta utav.

2. Bakterier kan utveckla en resistens mot antibiotika genom användningen av silver. Bakterierna "lär" sig att göra sig av med silvret genom att öppningar i bakteriernas cellvägg anpassas till att göra sig av med det och denna funktion kan sedan även användas på antibitiotika.

Det är sant att silver kan slå ut ett reningsverk, men för det första skall det i så fall gå direkt ut i reningsverket och dessutom vara av en ganska stor mängd.

En liter som använts, dvs skvalpat runt fyra hovar under en timme eller två, och sedan hälls ut i avloppet för, säg, minst några kilometers resväg till reningsverket genom "mysiga" rör... jag skulle nog göra större åverkan om jag tappade ett silverörhänge direkt i reningsbassängen och vad jag vet har något sådant hittils aldrig orsakat någon katastrof.

Att silver, som är ett grundämne, skulle vara farligt för alla vattenlevande organismer vet jag inte om jag kan hålla med om. (Det är ju ändå ett kosttillskott för människor...) Men om nu så vore fallet, skulle väl inte ett välkänt tvättmaskinsföretag ha fått lansera sin "silverwash"-tvättmaskin i Sverige under miljövänlig stämpel? (Det är alltså en tvättmaskin som lägger till silverjoner i vattnet för att tvätten skall hålla sig fräschare längre.)

Jag kan inte mycket om hur bakterier utvecklar resistens, men för mig låter det helt vansinnigt att ett grundämne skulle kunna "lära" bakterierna hur de bäst klarar sig undan antibiotika.
Om så var fallet skulle nog vårdpersonal på exempelvis äldreboenden tveka mer än två gånger innan de använde preparat innehållande silver som visat sig vara mycket effektiva på sår som inte vill läka.

Bly, Kvicksilver o Uran m. fl. är oxå grundämnen o riktigt farliga

Det är sant att silver kan slå ut ett reningsverk, men för det första skall det i så fall gå direkt ut i reningsverket och dessutom vara av en ganska stor mängd.
.

Bara en tanke! Jag minns på den tiden då jag arbetade i fotolabb/mörkrum. Fixervätskan och framkallningsvätskan som innehåller silver var tvungen att hämtas av Stena Kemi under rigorösa former, fick inte spillas en droppe, skyddsombudet på arbetsplatsen hade jämt huvudvärk angående min avdelning där vi dagligdags hanterade dessa vätskor med bara händer. En kollega fick efter ett tag svarta fingrar som en läkare ett tag var inne på att amputera!??
Jag vet inte mer än såhär, men som sagt bara en tanke! Ibland får man använda sig av grova metoder för att få bukt med ett problem.

Du kanske skulle kolla vad tex kemikalieinspektionen o "svenskt vatten" anser om saken.
PL

En liter som använts, dvs skvalpat runt fyra hovar under en timme eller två, och sedan hälls ut i avloppet för, säg, minst några kilometers resväg till reningsverket genom "mysiga" rör... jag skulle nog göra större åverkan om jag tappade ett silverörhänge direkt i reningsbassängen och vad jag vet har något sådant hittils aldrig orsakat någon katastrof.

Ja men då kan vi ju strunta i reningsverken och bara ha en massa rör, så försvinner allt dåligt ur vattnet då ... :rofl:

(Det är ju ändå ett kosttillskott för människor...)

Och enligt företaget som säljer det så botar det det mesta - även cancer ...:eek:
Allting går att sälja med mördande reklam ... Men man måste inte tro på allt man läser.

Jag kan hålla med om att silvervatten hjälper mot t ex strålröta, men eftersom det faktiskt är precis tvär-giftigt i naturen, så anser jag att man ska söka andra lösningar.

Citerat ur Sif:s medlemstidning Forskning och framsteg:

"Det finns definitivt en risk att bakterierna blir resistenta, säger Åsa Melhus, docent i bakteriologi vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Hon har själv undersökt saken genom att odla bakterier i näringslösningar som innehåller silver. Med tiden utvecklade bakterierna resistens mot allt högre halterr av silverjoner. Men inte nog med det. De silverresistenta bakterierna hade också fått motståndskraft mot flera vanliga typer av antibiotika. Silverjoner som tränger in i en bakterie stör flera olika processer som cellen behöver för att tillverka DNA, proteiner och andra viktiga ämnen. För att försvara sig kan bakterien bland annat lära sig att spotta ut silvret med ett slags pumpar som finns i cellväggen. Samma mekanism kan bakterien sedan använda för att spotta ut antibiotika eller desinfektionsmedel som vi använder för att städa ytor inom vården, till exempel klorhexidin, säger Åsa Melhus. Hon tycker att vanliga antibiotika som regel är bättre än silver, eftersom de verkar mer specifikt. På senare år har silver blivit en dominerande bakteriedödare i kläder och vissa hushållsapparater. Även inom sjukvården har användningen ökat kraftigt. En miljöredovisning från Västra Götalandsregionen visar att mängden silver i förband steg med två tredjedelar mellan åren 2004 och 2005. Det beror till stor del på reklam från tillverkare av produkter som innehåller silver, säger Leif Olofsson, miljöhandläggare vid Västra Götalandsregionen.
Men Åsa Melhus och andra som varnar för silvrets nackdelar börjar få gehör. I fjol försvann ett kylskåp som innehåller silver från den svenska marknaden. Och i våras slutade Apoteket sälja silverplåster, efter att tidningen Miljöaktuellt skrivit om tungmetallens miljöeffekter.
Ulf Rick, kemist på Kemikalieinspektionen, är speciellt kritisk mot silver som bakteriedödare i kläder. Problemet är att silvret sitter löst och hamnar i reningsverk, säger han. I ett vattenreningsverk kan metallen döda bakterierna som ska sköta den biologiska reningen av vattnet."

Allt detta och mycket mer har man fått lära sig när man som jag snart är färdig med mn utbildning till civilingenjör i kemiteknik/bioteknik. Tungmetaller, läkemedel och organiska lösningsmedel hör inte hemma i avloppet för att nämna några saker. Jag har även varit på studiebesök på Eskilstunas reningsverk och Ekeby våtmark. Av vissa kemikalier krävs oerhört små koncentrationer för att slå ut bakterierna i det biologiska reningssteget. Om de slås ut blir de tvungna att sätta in klorering av vattnet som en nödåtgärd för att undvika utsläpp av patogena bakterier samt för höga halter av mag/tarmbakterier i vattendragen.
Jag passade även på att ta vattenprover från alla reningssteg för en bakteriell analys. Där finns mycket man inte vill se utveckla resistens mot antibiotika... I det inkommande avloppsvattnet fanns ca 2,5 MILJARDER bakterier per liter vatten i en salig blandning av sjukdomsframkallande och icke-sjukdomsframkallande "baggar".

Ett problem är att den enskilde hästägaren som använder silver inte ser helheten utan bara tycker att hennes lilla skvätt kan ju inte göra ngn skada.
PL

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 072
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar