Kolla upp häst som fastnat i grimma?

C

cafu

Nu har det hänt, det som jag aldrig tänkte skulle hända någon av mina hästar, att någon av dem skulle dra sönder sin grimma. De får inte så lätt panik och är tränade att stå bundna och ge efter när de sitter fast. Men nu hände det.

Allt var mitt fel, jag slarvade med säkerheten och direkt var olyckan framme. Hade unghästen uppbunden vid krubban precis vid boxdörren för att greja med henne, gick sedan ut ur dörren som stod öppen för att hämta en grej, dock utan att stänga dörren efter mig eftersom jag skulle vara tillbaka efter några sekunder.... Precis på golvet utanför fanns lite hö, hon sträckte ut huvudet och när hon drog tillbaka huvudet fastnade hon i boxlåset med grimman...

Stod alldeles bredvid och försökte först lugna henne medan hon satt fast för att jag skulle hinna knäppt av grimman, men innan jag hann agera gjorde hon ett rejält ryck varpå grimman gick av i spännet och hon själv kom loss.

Hon var inte alls rädd efteråt utan stod lugnt kvar bredvid och jag fick känna på henne överallt runt huvudet utan någon reaktion.

Naturligtvis kommer jag att i alla lägen försöka undvika att det händer igen, men min fråga är nu om hon kan ha skadat sig på nåt sätt? Borde jag kolla upp det hela även om hon inte visar tecken på att ha fått ont?
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Var med om en likande händelse om värre. *tack gode gud att killen var med*

Min box ligger precis vid dörren in till sadelkammaren. Mitt sto vart väl nyfiken och lyckades på något sätt fastna i dörrhandtaget.
Fick världenspanik och drog loss hela dörren från sitt ställe rakt upp i luften. Det slutade med att jag stog och höll i både häst och dörr utan att veta vad jag skulle göra *dörren var astung*
Som tur var såg killen oss och kom springade och hjälpte mig att få loss grimman från dörrhandtaget. Helt sukt att grimman inte gick sönder då den till och med var i läder. Har hört att de lättare går sönder?

Det var ingen fara överhuvudtaget med henne och det tror jag inte heller att det är med din :)
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Min häst fastnade i med grimman i en boxdörr för ganska många år sen. Han backade och drog med sig hela boxdörren bort, och stod sedan helt kolugnt med en boxdörr hängandes i grimman... Fy tusan, vad han måste vara stark nu när jag tänker efter! Hur som helst, han fick inte några som helst men av det, och han har inga problem med att stå uppbunden eller nånting...
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Eftersom hon inte fick ngt ryck då hon drog loss sig, som det annars hade blivit om hon fastnat med grimskaftet och kastat sig från slakt tills det brast, så är chansen stor att hon klarat sig oskadd. Tyvärr blev min häst skrämd en gång när en presumtiv medryttare hade bundit upp henne felaktigt och hon kastade sig bakåt så grimskaftet slets av och hon fick en nackskada. Den nackskadan ledde i förlängningen till att hon fick avlivas förra året. :cry:
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Har haft hästar som fastnat sådär flera gånger, det har inte varit nån fara med hästen nån av gångerna, inte heller att binda upp igen.
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Tack alla för svar, känner mig lugnare av det även om jag noga kommer försöka undvika att det händer igen!

Mia_R: Vad tragiskt med ditt sto, sånt borde inte hända. Hur hade hästen blivit uppbunden för att det skulle gå så fel? Märkte du tydligt att hon hade skadat sig efteråt eller märkte du det först längre fram?
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

I hästarnas hage finns det massor av träd och ena hästen tycker det är väldigt skönt att stå och klia sig överallt på dom och det har hänt tre, fyra gånger att han har fastnat i någon gren och ryckt av spännet på grimman. Och bra var väl det, för spännet är väldigt lätt att slita sönder så dom kommer loss snabbt. Han har aldrig fått någon skada de gångerna han fastnat. Men håll koll på din häst för säkerhetens skulle och känn på henne i nacken och så.. om hon beter sig som vanligt så har det troligen inte hänt någonting. Lycka till!
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

min har dragit itu tre grimmor i transporten och inte fått några skador alls så du kan nog vara lugn!
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Hon hade bundit upp henne direkt i grimskaftet runt en stock för att rykta henne utomhus, det var bara det att jag hade visat henne att hon skulle använt den befintliga uppbindningen för där kunde de komma loss om något skulle hända. Nu kom gårdsägaren körandes som en idiot runt husknuten, hon blev skrämd och kastade sig baklänges så grimskaftet slets av istället för att uppbindningen löstes ut.

Först märkte jag inget, inga synliga sårskador, men hon blev halt och jag fick ringa ut veterinären då hon inte blev bättre. Kände mig skitfånig som sagt att hon haltade på ett ben och vid undersökningen istället var halt på det andra. Det gjordes flera böjprover utan resultat, men vid en vändning så blev hon plötsligt blockhalt när vi skulle trava tillbaka och hältan växlade mellan än det ena än det andra benet.

Vet gick igenom henne hela vägen från nacke till svans och hittade kotförskjutningar i hals och nacke som han kunde peta rätt igen. Hon behandlades med akupunktur och jag brukade stretcha henne sgs dagligen. Hon blev bättre, men pga skadans natur hade ligamenten töjts vilket gjorde att det lätt hoppade fel och för varje gång fick hon värk och blev halt. Allt eftersom hon inte längre kunde jobba som tidigare försvagades halsmuskelaturen som skulle hjälpa till att stötta halskotpelaren och det blev en nedåtgående spiral. Det hjälpte inte heller att hon sista vintern lyckades få en senskada vilket gjorde att hon var konvalecent i flera månader.

Trots försiktiga igångsättningar när senskadan läkt ut hoppade kotorna fel varannan, var tredje dag och för hennes skull kunde jag inte fortsätta. Efter flera års kamp gick det inte längre och hon fick sluta sina dagar den 9:e juni förra sommaren. :cry:
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

usch vad hemskt med hästen som var tvungen att avlivas!!

grimmor är livsfarliga!! de borde ha en säkerhetshake som spänne istället för en sån vanlig grej.
Jag tar alltid av grimman i hagen för säkerhetsskull.
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Usch! Stackars er!!:crazy: Det låter så hemskt att jag nästan blir blödig här borta:cry: Man blir så rädd att det skulle kunna hända någon av sina egna hästar.
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

I Höökskatalogen står det vid en lädergrimma att det är säkrast att använda lädergrimma vid transportering av häst eftersom en lädergrimma lättare går sönder än en nylongrimma. I spännena kan jag tänka mig detta. eller?
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Sparf skrev:
I Höökskatalogen står det vid en lädergrimma att det är säkrast att använda lädergrimma vid transportering av häst eftersom en lädergrimma lättare går sönder än en nylongrimma. I spännena kan jag tänka mig detta. eller?

Lädret slits sönder, för det mesta vid hålet som sitter i spännet, men även på andra ställen....Mitt sto har lyckats ha sönder X antal grimmor, fast hellre det än att hänga fast :)

En gång slet hon loss hela bindbommen (ja, typ telefonstolpe), galopperade iväg baklänges, med hela stocken hängandes i grimman, runt knuten innan vi fick stopp på henne. Det var ingen panikhandling, hon visste precis vad hon gjorde.
Jag hade bokat massör och akupunktör av andra orsaker till dagen därpå och de gick igenom hela henne. Hon hade inte ens några stresspänningar i nacken.... :)
Grimman? Av läder, fast det enda som hände var att den töjde sig, rejält!
 
Senast ändrad:
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

oj! Tur att det gick bra! Mne är billiga lädergrimmor lika "dåliga" som bra lädergrimmor... eller är det tvärtom?
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Sparf skrev:
oj! Tur att det gick bra! Mne är billiga lädergrimmor lika "dåliga" som bra lädergrimmor... eller är det tvärtom?

Ingen aning, men sunda förnuftet säger ju att en dyrare grimma har "bättre" läder, även om det nödvändigtvis inte är så...

Jag har bara billigare varianter till vardags, eftersom fröken har en tendens att ha sönder saker och ting :angel:
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Hehe, det var det jag tänkte till min pålle också...eftersom han drar sönder dom uppe i träden hela tiden...onödigt att köpa en dyr när dom går sönder ofta och dessutom håller bättre om han fastnar.
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Det här med grimmor är läskigt egentligen, när man tänker efter :crazy: Jag har aldrig grimma på min häst i hagen, och blir faktiskt smått sur när andra glömt ta av den vid utsläppet.
På stuteriet där jag hade min prao för ett år sen går unghingstarna med grimma på sig i lösdriften. Jag och min kompis var ute och kollade så alla var okej, den dagliga kollen, och plötsligt ser vi att en hingst fastnar med en ring i grimman på låset till höhäcken. Många har såna typ av lås på boxar också. Han satt stenhårt fast, och försökte till en början kasta sig bakåt, vilket gjorde att han fastnade ännu mer. Vi kunde inte göra så hemskt mycket, vi ville inte gå fram till huvudet och försöka få loss honom pga. den stora risken att han skadar oss också, men vi nådde fram till huvudet från andra dian höhäcken. Vi försökte få bort grimman från honom, men käkremmen satt så hårt in i strupen på honom så det gick inte. Ringens att fortfarande fast, gick inte att rubba en millimeter. Till slut sprang en av oss till stallet för att hämta en kniv och någon som kunde hjälpa oss. När vi kom tillbaka kom den lille hingsten på något obegripligt sätt loss. Han kröp ur grimman som lämnades alldeles oskadd.
Efteråt stod han och tog flera djupa andetag en stund, för till slut hade han stått på framknäna och med grimman hårt mot strupen hade han fått svårt att andas.
Jag förstår inte att fler har sina hästar utan grimma i hagen, och även inne. Jag tycker inte att argumentet "svårfångad" håller särskillt länge. Lägg ner tid på hästen och lär den låta sig fångas så går det br.
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

vad ruskigt! vilken tur att han kom loss till slut!
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Jag köper alltid grimmor med ensåndär utanpåliggande uppbindningsring på...:crazy: Öh... Alltså sånna grimmor där man kan ställa in/ut över nosen och bindringen sitter runt...

De gånger nån av mina hästar har kastat sig när de stått uppbundna så har bindringen gett vika...
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Ja det var riktigt otäckt med tanke på att han inte fick luft till slut.
Till er som vill att grimman ska gå sönder vid olycka; välj INTE walsh nylongrimmor..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 086
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 105
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 203
Senast: Snurrfian
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp