Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

bäst att inte ha nylongrimmor överhuvudtaget egentligen:s
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

en gång när en av vära gamla hästar fasnade i en ring/knäppe i transporten när vi skulle lasta ut henne... som tur va sprack grimman en NYLON WALSH grimma!!! som otur va så var det hos en klinik som ligger 100 m från en stor travbana och just den dagen hade dom lopp och hon sprang in på stallbacken!!! ( om hon sprang in på banan hade hon fått va med på tv!) men hon sprang in i ett av tävlingsstallen:o å så fick vi en grimma av dem så vi kunde fånga henne igen:D piinsamt
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Våra pållar går med grimma i hagen men jag personligen vill att (åtminstonde den sto´ra hästen) ska vara utan. Tyvärr är det ine jag som avgör det...
Den lilla har så pass stor grimma att hon kan krypa ur den om hon råkar fastna någonstans...

Och i stallet är jag noga med att ha uppbindningsring istället för att knyta i tex boxgaller eller runt stolpe.
Och på grimskaftet har jag en extra hake som ger vika om hon kastar sig o söiter till...

Till trådskaparen: Jag har varit med om en hingst som lyckades få grimskaftet över huvudet (bakom öronen) och innan jag hann rycka upp säkerhetsknuten ryckta han sig loss och han har aldrid någonsin visat tecken på att något blev fel efter det...

//Lillan
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

*kl*

Min valack hade grimma på sig ibland i hagen i somras, jag ville nämligen ha luva på honom och den sitter inte kvar så bra utan grimma. Så en dag var vi nere hos dem och då stod han och kliade sig mot ett ganska stort sly... så fastnar han och börjar dra bakåt... och då LOSSNAR hela slyet från backen :eek: (visade sig vara murken och död) och välte över honom :eek: Jag höll på att svimma, men han bara backade ut från under slyet och såg ut som: Vadå? Jag håller på att gallra här! :angel:
:love:

Sen fick han inte ha grimma mer, jag köpte fler luvor att byta med när jag inte hittade dem i hagen :crazy:
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

du kanske skulle börja satsa på skogsgallring och slyröjning:p Du kan nog tjäna en hacka på det:D
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Själv så har jag aldrig grimma på mina hästar i hagen.

Om dom fastnar så blir det ju inte så roligt och sen så kan dom ju få skavsår ifall dom har dom på sig grimmorna varje dag så länge.

/I
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Tycker också det är otäckt med grimma i hagen.

Har numera bara på grimma på mina hästar när jag tar ut dem ur hagen för att göra något med dem

Vad säger ni då om hästar som har grimma som aldrig tas av? Särskilt när grimman är 3 nummer för liten...

GloriaOrion skrev:
Själv så har jag aldrig grimma på mina hästar i hagen.

Om dom fastnar så blir det ju inte så roligt och sen så kan dom ju få skavsår ifall dom har dom på sig grimmorna varje dag så länge.

/I
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

det är läskigt när sådant där händer, och offtast händer det offtare en vad man kanske skulle vilja, jag själv har alltid läder grimmor på mina hästar, både i stallet och (om dom har i hagen) det är då mkt lättare för att dom komma loss och riskerar inte att få skador.

Men om du inte har märkt några sår eller annat, så tror jag du kan va lugn, det gick bra den här gången :) sen som sagt som alltid med unghästar, måste man vara 10 steg före jämt och ständigt.
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Tack och lov verkar det ha gått bra. Ja, med unghästar får man verkligen ligga steget före!
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Jag har varken grimma i hagen eller i boxen på min häst. Men tyvärr har jag en nylon grimma men ska köpa en läder ! :angel:
 
Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?

Usch vilka historier...
Jag hade min häst uppbunden utomhus för några dagar sen på en speciell uppbindningsplats. (En stor stock som är fäst på 2 stående stockar som är nerslagna i marken). Det finns gummiband som är fästa i en ring att fästa hästen i men, just denna dagen band jag grimskaftet runt stocken med säkerhetsknut. Hästen stod och beta på marken och med huvudet under slutet av stocken. Plötsligt drar han upp huvudet så grimskaftet hamnar under stocken och upp på andra sidan så det blec jättekort. Och han blir ju rädd och lägger sig med all tyngd bakåt och håller på att dra upp hela stocken. Och eftersom grimskaftet hade lyckats snurrats på ett sånt konstigt sätt funka det inte när jag lossa knuten. Så jag blir hysterisk och trodde han skulle paja sin nacke eftersom nackstycket var helt intryckt i nacken så jag bara säger lite lugnt "LUGN, lugn", i ett desperat försök, och han slutar dra helt tvärt och går fram så grimskaftet blev slakt och suckade precis som ingenting hänt, helt cool precis som "Men matte jag bara skoja, tror du jag blev rädd på allvar? Nä, inte jag". Vilken tilit!:D :eek: Men troligen blev han inte jätterädd.
Men hade han inte slutat hade stock och allt varit uppe ur marken OM inte ringarna på kedjegrimskaftet lossnat.

Men hädanefter binder jag ALLTID upp han i gummibanden (som jagh normalt brukar) vid utomhus rykt.
I stallet har vi säckaband som uppbindningslinor.

Edit: Förövrigt har ingen av hästarna grimma i hagen! Aldrig! Hade det en gång på betet för han hade flugviel, lyckligtvis var jag där då några meter bort och stod och kolla på han när han beta. Plötsligt höjer bakhoven mot nacken och ska klia sig. Jag får fart och tar av grimman innan han hann klia sig. Tänk om han hade fastnat?! Hade ju brutit både ben och nacke. Men gissa om han såg häpen ut när jag kommer i full fart och bara tar av grimman. Sen köpte jag en flughuva istället.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 086
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 105
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 203
Senast: Snurrfian
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp