Sv: Kolla upp häst som fastnat i grimma?
Usch vilka historier...
Jag hade min häst uppbunden utomhus för några dagar sen på en speciell uppbindningsplats. (En stor stock som är fäst på 2 stående stockar som är nerslagna i marken). Det finns gummiband som är fästa i en ring att fästa hästen i men, just denna dagen band jag grimskaftet runt stocken med säkerhetsknut. Hästen stod och beta på marken och med huvudet under slutet av stocken. Plötsligt drar han upp huvudet så grimskaftet hamnar under stocken och upp på andra sidan så det blec jättekort. Och han blir ju rädd och lägger sig med all tyngd bakåt och håller på att dra upp hela stocken. Och eftersom grimskaftet hade lyckats snurrats på ett sånt konstigt sätt funka det inte när jag lossa knuten. Så jag blir hysterisk och trodde han skulle paja sin nacke eftersom nackstycket var helt intryckt i nacken så jag bara säger lite lugnt "LUGN, lugn", i ett desperat försök, och han slutar dra helt tvärt och går fram så grimskaftet blev slakt och suckade precis som ingenting hänt, helt cool precis som "Men matte jag bara skoja, tror du jag blev rädd på allvar? Nä, inte jag". Vilken tilit!
Men troligen blev han inte jätterädd.
Men hade han inte slutat hade stock och allt varit uppe ur marken OM inte ringarna på kedjegrimskaftet lossnat.
Men hädanefter binder jag ALLTID upp han i gummibanden (som jagh normalt brukar) vid utomhus rykt.
I stallet har vi säckaband som uppbindningslinor.
Edit: Förövrigt har ingen av hästarna grimma i hagen! Aldrig! Hade det en gång på betet för han hade flugviel, lyckligtvis var jag där då några meter bort och stod och kolla på han när han beta. Plötsligt höjer bakhoven mot nacken och ska klia sig. Jag får fart och tar av grimman innan han hann klia sig. Tänk om han hade fastnat?! Hade ju brutit både ben och nacke. Men gissa om han såg häpen ut när jag kommer i full fart och bara tar av grimman. Sen köpte jag en flughuva istället.