Kolla släktskap via släktforskning?

I mitt fall har jag ju inte fått höra något egentligen heller. Men det är lätt att göra antaganden när det gäller en ogift mor 1926... men det fanns, som sagt, ändå en förlovning. Jag har också bilder på min far som litet barn som ska vara tagna hos hans farföräldrar.

Jag är ju oäkting i andra led... och båda mina efternamn (mammas och pappas) kommer från kvinnolinjer, farfar var oäkting och även hans mor (det är henne jag är döpt efter).
Har du kollat med kommunarkivet där mamman bodde vid tiden för födelsen om det finns något i arkivet om din pappa? https://sv.wikipedia.org/wiki/Barna...mnder,kommunens socialnämnd eller annan nämnd.

Har du kollat med kommunarkivet där mamman bodde vid tiden för födelsen om det finns något i arkivet om din pappa? https://sv.wikipedia.org/wiki/Barnavårdsnämnd#:~:text=I vissa kommuner började barnavårdsnämnder,kommunens socialnämnd eller annan nämnd.
Jag är i första hand ute efter att kolla emot den som var min far fram till jag var 20 år.
Om Ts har haft en far som blivit avregistrerad i vuxen ålder torde handlingarna till det beslutet vara av större intresse än från födelsen.
Det är en rätt ovanlig åtgärd, som tyder på att det finns särskilda omständigheter i fallet. Borde finna någon typ av underlag där som motbevisar faderskapet för att ett sådant beslut ska tas?

Om Ts har haft en far som blivit avregistrerad i vuxen ålder torde handlingarna till det beslutet vara av större intresse än från födelsen.
Det är en rätt ovanlig åtgärd, som tyder på att det finns särskilda omständigheter i fallet. Borde finna någon typ av underlag där som motbevisar faderskapet för att ett sådant beslut ska tas?

Det gör det. Och jag vet inte om jag litar på det. Mer än så vet jag inte om jag vill säga eftersom jag inte vill bli halvt idiotförklarad.

Mitt svar var till @athena_arabians . I kommunarkivet skulle det mycket möjligt finnas en barnavårdsakt kring hennes far.

Har själv funderat på test för att se om det poppar upp lite okända släktingar.

Min mormor fick aldrig reda på vem som var hennes pappa, så med okända matchningar hade det blivit ett detektivarbete.

För att magkänslan sa nej.
Nyfiken fråga: Har du själv laddat upp din data på GedMatch?
Ja, självklart. Om den kan vara till hjälp i en brottsutredning vill jag att den ska användas.

KL
Angående övriga matchningar som @bettysmatte nämnde har jag en enda gång kontaktats av en man i USA som matchat med mig. Vi var mycket avlägset släkt men jag kunde hjälpa honom att tyda några svenska dokument som tog honom vidare på en annan gren. Det var ju lite kul.

Senast ändrad:
Nu har jag i alla fall beställt kit 🫣
Från Ancestry? Bered dig på åtminstone 6 v väntan efter att du skickat in provet. De samlas ihop i Irland och skickas i en större försändelse till USA för analys. Man kan följa provet på Ancestry-kontot men det är segt att vänta.
Hoppas du får svar på dina frågor.

Från Ancestry? Bered dig på åtminstone 6 v väntan efter att du skickat in provet. De samlas ihop i Irland och skickas i en större försändelse till USA för analys. Man kan följa provet på Ancestry-kontot men det är segt att vänta.
Hoppas du får svar på dina frågor.

MyHeritage. Men jag har inte bråttom, har jag undrat i 27 år, kan jag undra lite till. Vet ju inte ens om jag får fram nått.

MyHeritage. Men jag har inte bråttom, har jag undrat i 27 år, kan jag undra lite till. Vet ju inte ens om jag får fram nått.
Då har du lååång väntan, kommer inte ihåg exakt hur länge men minns det som VÄLDIGT länge innan DNA hade gåtts igenom... ;) Men kul när det väl hade =)

Funderar om det skulle vara någon ide att ta reda på min dna mtp att jag är adopterad från Korea, antagligen av mongolisk härkomst. Jag ser typiskt mongolisk ut enligt andra mongoler. Är jag det är chansen tämligen stor att jag härstammar från Djingis Khan - det ska mycket till för att man inte ska härstamma från honom, han har mest avkomlingar i världen. Förutom Eva och liknande.

Jag föddes med 'mongolfläcken' men är lite nyfiken på var mina förfäder kommer ifrån. Vet inte hur utbrett dna baser är i Asien. Dessutom handikappas det av att varje företag har sin egen databas.

Funderar om det skulle vara någon ide att ta reda på min dna mtp att jag är adopterad från Korea, antagligen av mongolisk härkomst. Jag ser typiskt mongolisk ut enligt andra mongoler. Är jag det är chansen tämligen stor att jag härstammar från Djingis Khan - det ska mycket till för att man inte ska härstamma från honom, han har mest avkomlingar i världen. Förutom Eva och liknande.

Jag föddes med 'mongolfläcken' men är lite nyfiken på var mina förfäder kommer ifrån. Vet inte hur utbrett dna baser är i Asien. Dessutom handikappas det av att varje företag har sin egen databas.
Du kan föra över mellan bolagen:

Smartast är att beställa test från Ancestry.se och sedan föra över till både MyHeritage och Family Tree DNA.

https://www.petersjolund.se/valja-dna-test

Jag har ingen juridisk pappa, så den chansen är försvinnande liten 😅
Vissa säger att man måste jämföra mot nått, vissa säger att man automatiskt matchar mot hela databasen?

Ditt DNA jämförs mot hela databasen. På din sida kommer det sen finnas en lista över de personer i databasen som är mest lika dig genetiskt. Om du inte får en supernära match t.ex. halvsyskon så behövs släktforskning. Kortfattat (om jag förstått det rätt) går det ut på att försöka ringa in de personer som du är släkt med på din pappas sida genom att utesluta de som är från din mammas sida. Så jag tror att det underlättar om din mamma eller någon nära släkt på din mammas sida också finns i databasen och kan hjälpa till. Sen går man bakåt i generationerna m.h.a. släktforskning för att hitta ett par som är gemensamma förfäder till dig och de matcher som är på din pappas sida. Sen går man framåt i generationerna igen m.h.a. släktforskning tills man hittar en man som kan vara din pappa. Det kan vara så att man fastnar vid ett antal helbröder och då får man be dem eller nåt av deras barn att lämna DNA för att bekräfta eller utesluta.

Det finns ett program som SVT gjorde för några år sen där de med hjälp av DNA släktforskning letade efter några personers pappor. Genjägarna heter det. Det finns även ett som heter Genjägarna, lär dig mer. Peter Sjölund är med i bägge två och de finns på SVT Play fortfarande.

Senast ändrad:
Ditt DNA jämförs mot hela databasen. På din sida kommer det sen finnas en lista över de personer i databasen som är mest lika dig genetiskt. Om du inte får en supernära match t.ex. halvsyskon så behövs släktforskning. Kortfattat (om jag förstått det rätt) går det ut på att försöka ringa in de personer som du är släkt med på din pappas sida genom att utesluta de som är från din mammas sida. Så jag tror att det underlättar om din mamma eller någon nära släkt på din mammas sida också finns i databasen och kan hjälpa till. Sen går man bakåt i generationerna m.h.a. släktforskning för att hitta ett par som är gemensamma förfäder till dig och de matcher som är på din pappas sida. Sen går man framåt i generationerna igen m.h.a. släktforskning tills man hittar en man som kan vara din pappa. Det kan vara så att man fastnar vid ett antal helbröder och då får man be dem eller nåt av deras barn att lämna DNA för att bekräfta eller utesluta.

Det finns ett program som SVT gjorde för några år sen där de med hjälp av DNA släktforskning letade efter några personers pappor. Genjägarna heter det. Det finns även ett som heter Genjägarna, lär dig mer. Peter Sjölund är med i bägge två och de finns på SVT Play fortfarande.

Tack! Det är inte aktuellt att fråga nån efter nått, utan jag får hoppas helt enkelt.

Men när det är en redan känd individ Ts vill kunna bekräfta eller avfärda handlar det väl snarare om att se ifall det dyker upp någon träff bland dennes nära släktingar. Dvs. det som behövs är träd från den ev. pappan och bakåt/åt sidan.
Om det inte finns anledning att befara nära kopplingar mellan mammas och pappas släkt, typ om de kommer från samma lilla ort, behöver man inte lägga något arbete på morssidan.

I Ts situation är väl den fråga man främst ska fundera över hur nära släktträff mot pappan man ska vilja ha för att anse det för att vara en bekräftelse. Hur stor ska sannolikheten vara för att träffen kommit just genom honom till Ts. Den lär väl sjunka rätt snabbt om det inte är väldigt nära läktled som träffen kommer ifrån?

Det vill ju till att många från det området testat sig och det är nog inte så vanligt i Asien.
Fast Djingis Khans DNA finns väl nånstans att jämföra mot … kanske …? 🤔

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 983
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 930
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 883
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 702
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka