Kolla släktskap via släktforskning?

- Få bolag går ut med vilken metod/algoritmer de använder (hur de faktiskt räknar). Då de inte är öppna med metoderna går det inte heller att vetenskapligt testa om proverna är korrekta. Alla företag har metoder som de inte är öppna med då det tillhör företaget och de vill inte ge bort sina tekniker gratis.
- Hela deras affärsidé går ut på att bygga deras databaser, om få har skickat in får du inte säkra resultat Därför skickar man in till ett bolag där flest testat sig dvs Ancestry. Sen kan man föra över datan själv till andra bolag.
- När personer skickar in sina salivprov för att få fram resultat av genetiska sjukdomar bifogar de massor av data som bolagen får tillgång till (familjerelationer, livsstil etc.). Data som användare ibland inte riktigt förstår att de säljer till bolagen, eftersom de fokuserar på att det är DNA som ska ta fram deras resultat. Det där regleras i avtalet.
- Svårt att radera sin data / tveksamma GDPR-hanteringar. Regleras också i avtalet, vill jag förstöra mitt prov så begär jag det och då ska de följa avtalet och förstöra det.
- Säkerhetsläckor med data som säljs på darkwebb. Händer inom sjukvården och överallt annars också.
- Datan säljs vidare till andra bolag. Nej, inte om man inte avtalat om det.
- I bifogad dokumentär lyfts problematik kring test och försäkringsbolag. Ancestry lämnar inga uppgifter till försäkringsbolag.
- Ancestry's koppling till mormonerna. Det är mormonerna som digitaliserat, och fortsatt digitaliserar, svenska kyrkböcker. Så de har redan våra släktdata från typ 1400/1600-talet och framåt.
- "Om det är billigt/gratis, är det du som är varan" helt enkelt. Det är varken gratis eller billigt.

Jag vill bara lyfta säkerhetsproblematiken och risker som är/kan vara kopplade med att sälja sitt DNA till kommersiella aktörer, vilket jag inte anser är samma sak som att exempelvis sjukvård och faktisk forskning.
Mina svar i fet text.

Alltså, du får typ en sån här lista. För det behövs inget träd, och i ditt fall kan du ju säkert gissa vem som är vem om du får träffar.

IMG_7384.webp

Behöva när jag tog testet aldrig svara på levnadsvanor som nämns i dokumentären.
Inte jag heller.
Fick även välja om de skulle få använda mitt test till att utveckla/forska på DNA. Minns inte exakt, har skärmbilderna på en extern disk och sitter inte med datorn nu men jag klickade i nej på det mesta som kändes ”njae”.

Mina svar i fet text.
Mitt svar var generellt, och inte bara utifrån Ancestry. Men, jag vill ändå bemöta det du skriver nedan:

- Alla företag har metoder som de inte är öppna med då det tillhör företaget och de vill inte ge bort sina tekniker gratis.
Absolut. Men vet man inte hur de gör, vet man inte hur säkert resultatet är.

- Därför skickar man in till ett bolag där flest testat sig dvs Ancestry. Sen kan man föra över datan själv till andra bolag.
Och det är inte problematiskt att ett privat kommersiellt bolag sitter på all data? I dokumentären tar de upp problematiken att (jag har för mig att det var) Ancestry har så mycket data på USA's befolkning, att även om en person inte givit sitt medgivande till att finnas i databasen, finns man där indirekt pga att så många andra skickat in sitt DNA.

- Det där regleras i avtalet.
Och det svaret går inte emot det jag säger. Det jag påpekar är att alla kanske inte tänker på att de säljer vidare massor av ytterligare data som används för att göra beräkningarna, inte bara DNA-provet.

- Regleras också i avtalet, vill jag förstöra mitt prov så begär jag det och då ska de följa avtalet och förstöra det.
Bara för att det regleras betyder det inte att det är lätt. Ungefär som en artikel jag läste för några veckor sedan där TV4Play var absolut värst med 14 klick (har jag för mig) för att kunna avsluta tjänsten. Företaget lever på datan, klart det ska vara svårt att radera!

- Säkerhetsläckor med data som säljs på darkwebb. Händer inom sjukvården och överallt annars också.
Ja men då så! Bara för att det finns dåliga databaser eller att ställen blir hackade är det inte problematiskt att de har dåliga säkerhetsrutiner.

- Ancestry lämnar inga uppgifter till försäkringsbolag.
Och det påstod jag inte heller.

- Det är varken gratis eller billigt.
Det är ett talesätt...

Jo man matchas mot alla som testat sig men det hjälper ju inte om man inte har nåt träd. Man måste veta ena sidan åtminstone i några led bakåt. Databaserna kan inte släktforska åt en för många medlemmar skriver in fel personer. Träden där byggs ju av medlemmarna, databasen ger förslag från andras träd och offentliga dokument som man kan välja ja, nej eller kanske.
Som exempel: om man söker på en släkting som heter tex Anna Johansson, då kan det komma upp femsiffrigt antal personer, då måste man veta födelsedata, födelseort, bröllopsdatum osv. För att kunna välja rätt Anna Johansson att lägga in i trädet.
Jag behövde inte göra något träd på några så nära som förälder, syskon, halvsyskon (utöver vilken sida, mamma eller pappas). Nu kommer jag inte ihåg hur det stog på kusiner och faster men efter det så krävs det lite mer efterforskning än bara vilken sida. Är några som tagit ett test på min pappas sida.

Tillexempel så visade min ena halvsyster på mammas sida ett avlägset släktskap med min pappa men det visade sig inte på min andra halvsyster (mina halvsyster är helsyskon). Så ju längre bak desto mer osäkert som detta visar.

Är såklart inte ute efter nått bevisvärde, då hade jag knappast använt mig av sånt här 😅
Jag vill bara kanske få veta om han eller mamma har rätt eftersom de säger olika.
Om han lever kan ni väl ta ett test via vården?
Blir nog dyrare än via släktforskningsbolag men enklare, då får du ju ett rakt svar istället för att kolla träffar på webben, (dessutom tillkommer ju träffar allteftersom att fler testar sig så du behöver abonnemang för att se dem).

Inte jag heller.
Fick även välja om de skulle få använda mitt test till att utveckla/forska på DNA. Minns inte exakt, har skärmbilderna på en extern disk och sitter inte med datorn nu men jag klickade i nej på det mesta som kändes ”njae”.
Jag kommer ihåg att jag fick frågan om jag ville att mitt dna skulle kunna användas i brottsutredningar. Jag svarade ja.

Blir nog dyrare än via släktforskningsbolag men enklare, då får du ju ett rakt svar istället för att kolla träffar på webben, (dessutom tillkommer ju träffar allteftersom att fler testar sig så du behöver abonnemang för att se dem).

Vi har redan gått igenom allt rättsligt. Så av privata skäl vill jag testa ett annat sätt.

Jag behöver inget abonnemang varken för att se nya matchningar eller nya egenskaper.

Jag behövde inte göra något träd på några så nära som förälder, syskon, halvsyskon (utöver vilken sida, mamma eller pappas). Nu kommer jag inte ihåg hur det stog på kusiner och faster men efter det så krävs det lite mer efterforskning än bara vilken sida. Är några som tagit ett test på min pappas sida.

Tillexempel så visade min ena halvsyster på mammas sida ett avlägset släktskap med min pappa men det visade sig inte på min andra halvsyster (mina halvsyster är helsyskon). Så ju längre bak desto mer osäkert som detta visar.
Fast det behöver ju inte vara fel. Även helsyskon kan ju ha rejält olika DNA?

Ok. I min släkt är det en del som gift sig o skaffat barn med kusiner eller makans/makens släkting. T.ex så var mina farföräldrar kusiner med varandra, så mitt dna har mycket anförluster, som det kallas (?).
Enkelt sagt så kan jag ev. vara typ tredjekusin och femtekusin med en och samma person. Eller så har vi mer dna gemensamt för att det längre bak finns folk som gift sig med varandras släktingar.
Tror mina föräldrar är sjättekusiner och mina morföräldrar kanske fjärdekusiner (?) + härstammade från samma anfader.
Så mina dna-träffar är ofta släkt på flera sätt med mig. Därför orkar jag inte släktforska så mycket. Det blir snurrigt. :crazy:
Men vill man bara veta 2-4 led bakåt så är det ju lättare.

Jo. 😅 Har inte ens använt provabbonnemangsmånaden (vilket ord…) och har fått nya matchningar och egenskaper hela tiden?
När testade du dig? Det var ett tag efteråt som jag kunde se matchningars träd och allt.
Just ja, matchningar kan jag se fortfarande men kan inte se deras träd eller kontakta dem.

Ok. I min släkt är det en del som gift sig o skaffat barn med kusiner eller makans/makens släkting. T.ex så var mina farföräldrar kusiner med varandra, så mitt dna har mycket anförluster, som det kallas (?).
Enkelt sagt så kan jag ev. vara typ tredjekusin och femtekusin med en och samma person. Eller så har vi mer dna gemensamt för att det längre bak finns folk som gift sig med varandras släktingar.
Tror mina föräldrar är sjättekusiner och mina morföräldrar kanske fjärdekusiner (?) + härstammade från samma anfader.
Så mina dna-träffar är ofta släkt på flera sätt med mig. Därför orkar jag inte släktforska så mycket. Det blir snurrigt. :crazy:
Men vill man bara veta 2-4 led bakåt så är det ju lättare.
Inget sådant i min släkt vad jag hittar.

När testade du dig? Det var ett tag efteråt som jag kunde se matchningars träd och allt.
Just ja, matchningar kan jag se fortfarande men kan inte se deras träd eller kontakta dem.
Kommer inte ihåg exakt men ca 2 år sedan eller så. Ja. Vissa saker har de bakom ”betalvägg”, men inte just att se nya matchningar och egenskaper. Och i TS fall är det väl ev nya matchningar som är intressant?

Den frågan fick jag också, svarade nej men kanske ändrar mig.
Då förs det väl över till en annan databas, GedMatch eller liknande(?)
Av rent intresse - varför svara nej? I Sverige får polisen ännu inte använda datan, men om lagen ändras i år, vilket är på förslag kommer det endast att vara mord och grova sexualbrott som kommer i fråga. Inga småsaker.

Här har vi än så länge bara dubbelmordet i Linköping, Löst på några månader (?) efter 16 år. I en radiodokumentär sa Peter Sjölund att en serievåldtäktsman som Hagamannen, som nu härjade i flera år, kunde åkt fast på några veckor med DNA-släktforskning och jag tror honom. I USA måste det vara ett hundratal kalla fall som nu är lösta med metoden. Så varför inte ge möjligheten att bidra till detta om man nu ändå gjort testen och resultatet finns i de öppna databaserna?

(Och ja, i Sverige tror jag fortfarande det kommer att vara GedMatch som gäller, osäker på hur det är i USA.)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 345
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 571
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 526
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 357
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30