Kolla släktskap via släktforskning?

Jag skulle vilja se om jag är släkt med en person utan att han får reda på det.
Jag har funderat på sånt där DNA-kit till släktforskning, skulle det kunna funka? Jag vet inte om han är med i sånt själv, men visst borde jag kunna köra emot nån släkting till honom också?

Det handlar om min eventuella far och är enbart för min egen skull.

Om det ens är möjligt, då.
Jag skulle föreslå att du skaffar boken "Släktforska med DNA" av Peter Sjölund. Brukar finnas att låna på bibliotek. Han förklarar väldigt pedagogiskt och kan ge dig lite förståelse för hur det funkar.

Har aldrig påstått något annat, men jag tror få känner till vad man egentligen går med på när man klickar i användarvillkoren.. eller hur svårt det är att få sig raderad från systemen. För att inte tala om läckor och annan problematik!
Vad går man med på?
På Ancestry var det olika val som var jättetydliga, jag tog skärmbilder på allt jag valde och även villkoren. Är inte orolig. Förutsätter att de följer vårt avtal.
De skulle förlora massor på att hantera kunders data fel för kunderna skulle fly. Och då har de ingen lönsamhet.
När man lämnar prover inom sjukvården sparas en hel del i biobanker, det är ju samma sak. De proverna/datan kan lämnas ut till forskare och läkemedelsbolag (väl?).

Vad går man med på?
På Ancestry var det olika val som var jättetydliga, jag tog skärmbilder på allt jag valde och även villkoren. Är inte orolig. Förutsätter att de följer vårt avtal.
De skulle förlora massor på att hantera kunders data fel för kunderna skulle fly. Och då har de ingen lönsamhet.
När man lämnar prover inom sjukvården sparas en hel del i biobanker, det är ju samma sak. De proverna/datan kan lämnas ut till forskare och läkemedelsbolag (väl?).
- Få bolag går ut med vilken metod/algoritmer de använder (hur de faktiskt räknar). Då de inte är öppna med metoderna går det inte heller att vetenskapligt testa om proverna är korrekta.
- Hela deras affärsidé går ut på att bygga deras databaser, om få har skickat in får du inte säkra resultat
- När personer skickar in sina salivprov för att få fram resultat av genetiska sjukdomar bifogar de massor av data som bolagen får tillgång till (familjerelationer, livsstil etc.). Data som användare ibland inte riktigt förstår att de säljer till bolagen, eftersom de fokuserar på att det är DNA som ska ta fram deras resultat.
- Svårt att radera sin data / tveksamma GDPR-hanteringar.
- Säkerhetsläckor med data som säljs på darkwebb.
- Datan säljs vidare till andra bolag.
- I bifogad dokumentär lyfts problematik kring test och försäkringsbolag.
- Ancestry's koppling till mormonerna
- "Om det är billigt/gratis, är det du som är varan" helt enkelt.

Jag vill bara lyfta säkerhetsproblematiken och risker som är/kan vara kopplade med att sälja sitt DNA till kommersiella aktörer, vilket jag inte anser är samma sak som att exempelvis sjukvård och faktisk forskning.

Det vet man inte förrän man kollat procent och centiMorgan etc. (Fråga mig inte hur det funkar med cM, har typ ingen aning 🤷🏻‍♀️) Kan vara nån annan i hans släkt som är din pappa. Eller så är han och din juridiska pappa släkt så du får träff ändå men vet inte hur.
Jag trodde jag skulle få nån träff på okända syskon eller förstakusiner men de närmaste träffarna är tredjekusiner och dem hade jag inte koll på innan.
Har du Facebook så finns det grupper där man kan få hjälp att räkna ut släktskap via dna men du måste bygga ett släktträd på de uppgifter du har först.
Det går inte att bara ta ett test utan att ha ett träd som databasen kan jämföra mot. Eller det går men du ser ju inte vilka släktingar som träffarna och du har gemensamt.

Jag har ingen juridisk pappa, så den chansen är försvinnande liten 😅
Vissa säger att man måste jämföra mot nått, vissa säger att man automatiskt matchar mot hela databasen?

OM du har ett okänt halvsyskon (med den pappan) som har testat sig på samma bolag kommer hen komma upp som förmodat halvsyskon. Men den chansen är pytteliten.
Du kanske har sett när Carina Bergfeldt testade sig och hittade sin halvbror men att det går så lätt är ett undantag.

I så fall vore det ju lite kul eftersom det skulle vara ett barn han aldrig velat veta av.

Vissa säger att man måste jämföra mot nått, vissa säger att man automatiskt matchar mot hela databasen?
Ditt DNA matchas mot hela databasen av testade individer.

Men sedan när du får dina matchningar måste du med största säkerhet börja bygga ett släktträd för att se var dina matchningar passar in.

Nu har jag ju inget annat val. Antingen detta sätt eller fortsätta leva i ständig undran.
Alltså du - och alla andra i tråden - får ju göra precis som ni vill :) Men, likväl som att använda andra gratis/billiga produkter (har ju själv sålt min själ till både Meta och Google liksom) så finns det ju baksidor, att det är vi konsumenter som blir produkten. Ville bara lyfta det perspektivet :)

Hmm … har inte Soc gjort faderskapsutredning? Numera (sen typ 80-talet?) gör de ju i princip ”allt” för att barn ska få en juridisk pappa, jag har hört historier om att de ringer kryssningsfartyg och konferensanläggningar och frågar om ”denna mannen var där samtidigt som denna kvinnan”.
Har du kollat om det finns Soc-handlingar om dig som barn? Det kan finnas ledtrådar där.

Jo man matchas mot alla som testat sig men det hjälper ju inte om man inte har nåt träd. Man måste veta ena sidan åtminstone i några led bakåt. Databaserna kan inte släktforska åt en för många medlemmar skriver in fel personer. Träden där byggs ju av medlemmarna, databasen ger förslag från andras träd och offentliga dokument som man kan välja ja, nej eller kanske.
Som exempel: om man söker på en släkting som heter tex Anna Johansson, då kan det komma upp femsiffrigt antal personer, då måste man veta födelsedata, födelseort, bröllopsdatum osv. För att kunna välja rätt Anna Johansson att lägga in i trädet.

Det beror på vad för DNA-prov du vill göra.
Ett allmänt släktforsknings-test om trålar brett i deras lagrade databas eller en riktig testning som ska utvärdera ifall en viss utpekad person är den biologiska pappan med någon form av bevisvärde.

Beror lite på vad du har för uppgifter idag och varför du tror den personen är din pappa hur mycket mer det tillför med en testning av respektive sort.

Alltså du - och alla andra i tråden - får ju göra precis som ni vill :) Men, likväl som att använda andra gratis/billiga produkter (har ju själv sålt min själ till både Meta och Google liksom) så finns det ju baksidor, att det är vi konsumenter som blir produkten. Ville bara lyfta det perspektivet :)
Dna-test är inte billigt. Ett autosomalt, som jag tog, kostade omkring 900 kr inkl frakt. Sen behöver man efter en viss tid ett separat abonnemang på Ancestry för att kunna se sina matcher.

Det beror på vad för DNA-prov du vill göra.
Ett allmänt släktforsknings-test om trålar brett i deras lagrade databas eller en riktig testning som ska utvärdera ifall en viss utpekad person är den biologiska pappan med någon form av bevisvärde.

Beror lite på vad du har för uppgifter idag och varför du tror den personen är din pappa hur mycket mer det tillför med en testning av respektive sort.

Är såklart inte ute efter nått bevisvärde, då hade jag knappast använt mig av sånt här 😅
Jag vill bara kanske få veta om han eller mamma har rätt eftersom de säger olika.

Hmm … har inte Soc gjort faderskapsutredning? Numera (sen typ 80-talet?) gör de ju i princip ”allt” för att barn ska få en juridisk pappa, jag har hört historier om att de ringer kryssningsfartyg och konferensanläggningar och frågar om ”denna mannen var där samtidigt som denna kvinnan”.
Har du kollat om det finns Soc-handlingar om dig som barn? Det kan finnas ledtrådar där.

Jo man matchas mot alla som testat sig men det hjälper ju inte om man inte har nåt träd. Man måste veta ena sidan åtminstone i några led bakåt. Databaserna kan inte släktforska åt en för många medlemmar skriver in fel personer. Träden där byggs ju av medlemmarna, databasen ger förslag från andras träd och offentliga dokument som man kan välja ja, nej eller kanske.
Som exempel: om man söker på en släkting som heter tex Anna Johansson, då kan det komma upp femsiffrigt antal personer, då måste man veta födelsedata, födelseort, bröllopsdatum osv. För att kunna välja rätt Anna Johansson att lägga in i trädet.

Allt drogs upp när jag var vuxen. Hans efternamn är det bara hans släkt som har och han är helt ensam om sitt namn. Om jag nu skulle hitta just honom, vilket jag inte har några förhoppningar om.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 345
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 571
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 526
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 357
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30