Ja, det är ju upp till var och en att känna efter. Jag oroar mig noll.Skulle aldrig skicka in mitt saliv/DNA till någon kommersiell aktör!
https://www.svtplay.se/video/j16G5Qy/ditt-dna-deras-business
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är ju upp till var och en att känna efter. Jag oroar mig noll.Skulle aldrig skicka in mitt saliv/DNA till någon kommersiell aktör!
Har aldrig påstått något annat, men jag tror få känner till vad man egentligen går med på när man klickar i användarvillkoren.. eller hur svårt det är att få sig raderad från systemen. För att inte tala om läckor och annan problematik!Ja, det är ju upp till var och en att känna efter. Jag oroar mig noll.
Samma här.Ja, det är ju upp till var och en att känna efter. Jag oroar mig noll.
Jag skulle föreslå att du skaffar boken "Släktforska med DNA" av Peter Sjölund. Brukar finnas att låna på bibliotek. Han förklarar väldigt pedagogiskt och kan ge dig lite förståelse för hur det funkar.Jag skulle vilja se om jag är släkt med en person utan att han får reda på det.
Jag har funderat på sånt där DNA-kit till släktforskning, skulle det kunna funka? Jag vet inte om han är med i sånt själv, men visst borde jag kunna köra emot nån släkting till honom också?
Det handlar om min eventuella far och är enbart för min egen skull.
Om det ens är möjligt, då.
Vad går man med på?Har aldrig påstått något annat, men jag tror få känner till vad man egentligen går med på när man klickar i användarvillkoren.. eller hur svårt det är att få sig raderad från systemen. För att inte tala om läckor och annan problematik!
Jag skulle föreslå att du skaffar boken "Släktforska med DNA" av Peter Sjölund. Brukar finnas att låna på bibliotek. Han förklarar väldigt pedagogiskt och kan ge dig lite förståelse för hur det funkar.
- Få bolag går ut med vilken metod/algoritmer de använder (hur de faktiskt räknar). Då de inte är öppna med metoderna går det inte heller att vetenskapligt testa om proverna är korrekta.Vad går man med på?
På Ancestry var det olika val som var jättetydliga, jag tog skärmbilder på allt jag valde och även villkoren. Är inte orolig. Förutsätter att de följer vårt avtal.
De skulle förlora massor på att hantera kunders data fel för kunderna skulle fly. Och då har de ingen lönsamhet.
När man lämnar prover inom sjukvården sparas en hel del i biobanker, det är ju samma sak. De proverna/datan kan lämnas ut till forskare och läkemedelsbolag (väl?).
Det vet man inte förrän man kollat procent och centiMorgan etc. (Fråga mig inte hur det funkar med cM, har typ ingen aning ) Kan vara nån annan i hans släkt som är din pappa. Eller så är han och din juridiska pappa släkt så du får träff ändå men vet inte hur.
Jag trodde jag skulle få nån träff på okända syskon eller förstakusiner men de närmaste träffarna är tredjekusiner och dem hade jag inte koll på innan.
Har du Facebook så finns det grupper där man kan få hjälp att räkna ut släktskap via dna men du måste bygga ett släktträd på de uppgifter du har först.
Det går inte att bara ta ett test utan att ha ett träd som databasen kan jämföra mot. Eller det går men du ser ju inte vilka släktingar som träffarna och du har gemensamt.
OM du har ett okänt halvsyskon (med den pappan) som har testat sig på samma bolag kommer hen komma upp som förmodat halvsyskon. Men den chansen är pytteliten.
Du kanske har sett när Carina Bergfeldt testade sig och hittade sin halvbror men att det går så lätt är ett undantag.
Skulle aldrig skicka in mitt saliv/DNA till någon kommersiell aktör!
Ditt DNA matchas mot hela databasen av testade individer.Jag har ingen juridisk pappa, så den chansen är försvinnande liten
Vissa säger att man måste jämföra mot nått, vissa säger att man automatiskt matchar mot hela databasen?
Alltså du - och alla andra i tråden - får ju göra precis som ni vill Men, likväl som att använda andra gratis/billiga produkter (har ju själv sålt min själ till både Meta och Google liksom) så finns det ju baksidor, att det är vi konsumenter som blir produkten. Ville bara lyfta det perspektivetNu har jag ju inget annat val. Antingen detta sätt eller fortsätta leva i ständig undran.
Ditt DNA matchas mot hela databasen av testade individer.
Men sedan när du får dina matchningar måste du med största säkerhet börja bygga ett släktträd för att se var dina matchningar passar in.
Själv ser jag större risker med att alltid bli spårad i vad jag köper, alltid ha med mobilen som visar vad jag är eller har varit, bilar med eColl mm mm.Skulle aldrig skicka in mitt saliv/DNA till någon kommersiell aktör!
Här finns en hel del matnyttigt att börja läsa om: https://www.petersjolund.se/valja-dna-testDet får jag ta då om det skulle vara otydligt.
Hmm … har inte Soc gjort faderskapsutredning? Numera (sen typ 80-talet?) gör de ju i princip ”allt” för att barn ska få en juridisk pappa, jag har hört historier om att de ringer kryssningsfartyg och konferensanläggningar och frågar om ”denna mannen var där samtidigt som denna kvinnan”.Jag har ingen juridisk pappa, så den chansen är försvinnande liten
Vissa säger att man måste jämföra mot nått, vissa säger att man automatiskt matchar mot hela databasen?
Det beror på vad för DNA-prov du vill göra.Jag har ingen juridisk pappa, så den chansen är försvinnande liten
Dna-test är inte billigt. Ett autosomalt, som jag tog, kostade omkring 900 kr inkl frakt. Sen behöver man efter en viss tid ett separat abonnemang på Ancestry för att kunna se sina matcher.Alltså du - och alla andra i tråden - får ju göra precis som ni vill Men, likväl som att använda andra gratis/billiga produkter (har ju själv sålt min själ till både Meta och Google liksom) så finns det ju baksidor, att det är vi konsumenter som blir produkten. Ville bara lyfta det perspektivet
Det beror på vad för DNA-prov du vill göra.
Ett allmänt släktforsknings-test om trålar brett i deras lagrade databas eller en riktig testning som ska utvärdera ifall en viss utpekad person är den biologiska pappan med någon form av bevisvärde.
Beror lite på vad du har för uppgifter idag och varför du tror den personen är din pappa hur mycket mer det tillför med en testning av respektive sort.
Hmm … har inte Soc gjort faderskapsutredning? Numera (sen typ 80-talet?) gör de ju i princip ”allt” för att barn ska få en juridisk pappa, jag har hört historier om att de ringer kryssningsfartyg och konferensanläggningar och frågar om ”denna mannen var där samtidigt som denna kvinnan”.
Har du kollat om det finns Soc-handlingar om dig som barn? Det kan finnas ledtrådar där.
Jo man matchas mot alla som testat sig men det hjälper ju inte om man inte har nåt träd. Man måste veta ena sidan åtminstone i några led bakåt. Databaserna kan inte släktforska åt en för många medlemmar skriver in fel personer. Träden där byggs ju av medlemmarna, databasen ger förslag från andras träd och offentliga dokument som man kan välja ja, nej eller kanske.
Som exempel: om man söker på en släkting som heter tex Anna Johansson, då kan det komma upp femsiffrigt antal personer, då måste man veta födelsedata, födelseort, bröllopsdatum osv. För att kunna välja rätt Anna Johansson att lägga in i trädet.