Kolla in Dexter Cattle

Luff

Trådstartare
Läste om dessa i någon lantbrukstidning och var tvungen att googla. Finns den i Sverige tro? Låter som den perfekta kossan för småbruk. Bra avkastning och jösses va smidiga.

http://www.dex-info.net/

Sv: Kolla in Dexter Cattle

Ja, det är konstigt! För vid två bärare av genen så har man ju dödlighet i 25% av fallen, bärare av anlaget i 50% och endast 25% går fria. Brukar kallas "bulldog" om jag inte missminner mig!?

Kicki :laugh:

Jag tror den finns i Sverige eftersom de har haft dvärgkor på bete på fästningsvallarna utanför Citadellet i Landskrona.

Kan dock inte säga till 100% att det var Dexter dock, men de var extremt små. Betydligt mindre än en jerseyko.

/KT

Jag tror inte det var sånna som gick där. Vet en bonde utanför kullen som avlat fram en miniatyrko men dom jag såg på tv, i nått inslag på syndnytt, såg inte ut sådär.. Det måste ju varit samma gäng? Han berättade att han hyrde ut dom som gräsklippare för att hålla öppet och att de var väldigt tåliga.

Det finns ju endel miniatyr muare av olika slag, mini hereford, mini black baldie och lowline angus. Mini hereforden är drygt hälften så stor som en vanlig, de andra har jag ingen riktig koll på storleksmässigt.

Det finns ju endel miniatyr muare av olika slag, mini hereford, mini black baldie och lowline angus. Mini hereforden är drygt hälften så stor som en vanlig, de andra har jag ingen riktig koll på storleksmässigt.

Hur är det med de raserna då vad gäller hälsa, härdighet och inavelsdepression och/eller skadliga/letala gener?

Om jag inte har helt fel så kan även de raserna drabbas av bulldog iom. att man avlar på en muterad gen.

Ja, det kunde man väl tänka sig att det fanns en hake någonstans. Jag som såg framför mig en hushållsko att tjudra där gräsklipparen inte kommer fram. Shettisar och getter är så besvärliga jämfört med nöt.

Dexter finns i Sverige. Dock inte i stort antal. Var inne på att köpa några men tyckte att letalgener osv lät lite otäckt så vi hoppade över det..

Irisgården hade en besättning dexter förut men sålde av den.. Så den är spridd i Sverige.

Behöver inte vara så. Man kan få fram små djur utan att avla på chondrodysplasigenen. Alla dexter har den inte.
PL

Ok! Men då undrar man varför de inte sållar hårdare och slipper sådana här ledsamheter. Har inte satt mig in så mycket i miniatyraveln men tycker att det borde vara lite stramare tag om möjligheterna finns.

Den vanliga orsaken, ju mer eftremt dess finare.
När det gäller dexter har kan man numera med dna test skilja på de som bär anlaget o de som inte gör det.
PL

Ja, det är ju sant, och inget lär folk sig heller av följderna sedan tidigare "avelsfloppar".

*kL*

De var ju väldigt små, kortbenta och söta.
Men jag tycker det är märkligt att människan känner ett sånt stort behov av att experimentera med alla arter och dra fram miniatyr-varianter av allt.
Det är lite synd, särskilt när man ofta får så mkt fel på köpet.

Och ja, det är ju likadant åt andra håller oxå, egentligen.
Ta Belgian Blue som exempel.

*kL*

De var ju väldigt små, kortbenta och söta.
Men jag tycker det är märkligt att människan känner ett sånt stort behov av att experimentera med alla arter och dra fram miniatyr-varianter av allt.
Det är lite synd, särskilt när man ofta får så mkt fel på köpet.

Och ja, det är ju likadant åt andra håller oxå, egentligen.
Ta Belgian Blue som exempel.

Ja, man ska akta sig för att bängla allt för mycket, kan snabbt slå tillbaks.

*kl*

En gård här i närheten ska importera en Dexter och ha som maskot. Ska fota den när den är på plats sedan.

Sv: miniatyrkor

Vet en bonde utanför kullen som avlat fram en miniatyrko men dom jag såg på tv, i nått inslag på syndnytt, såg inte ut sådär.. Det måste ju varit samma gäng? Han berättade att han hyrde ut dom som gräsklippare för att hålla öppet och att de var väldigt tåliga.

Vill minnas att de djuren var ett gäng HC korsningar.
Men ägaren till den flocken valde att slakta alla djuren strax efter nyåret, dvs Jan 2007.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 364
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 528
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama