Kolla däcktryck, hur ofta?

Min Range Rover larmade att jag behovde kolla luften i ett dack. Det visade sig att jag hade mindre en halften av lufttrycket jag behovde i det dacket. Det syntes hur mycket mindre luft det dacket hade. Numera kollas luften i dacken bade visuellt och med "matare" varje manad.
 
Min bil larmar också, men jag kollar om jag tycker det ser konstigt ut. Det bästa är väl att ha exakt enligt vad det ska vara och jag tror den larmar flera bar under.
Men jag kollar visuellt, bara på mack om jag tycker det ser lite ut.
 
Alla som har däcktrycksvarnare (som numer är lagstadgat på nyare bilar), sköter ni kalibreringen ordentligt - varje gång lufttrycket ändras eller däck-konstellationen ändras (hjulbyte, däckbyte, påfyllning av luft) ska det aktivt kalibreras om av er som förare.

Det var ett huvudsakligt argument varför detta system jag var med och uppfann och implementerade i början av 2000-talet aldrig skulle fungera i praktiken. Nu är det de facto standard, men det vore roligt att få veta Bukes dom!
 
Alla som har däcktrycksvarnare (som numer är lagstadgat på nyare bilar), sköter ni kalibreringen ordentligt - varje gång lufttrycket ändras eller däck-konstellationen ändras (hjulbyte, däckbyte, påfyllning av luft) ska det aktivt kalibreras om av er som förare.

Det var ett huvudsakligt argument varför detta system jag var med och uppfann och implementerade i början av 2000-talet aldrig skulle fungera i praktiken. Nu är det de facto standard, men det vore roligt att få veta Bukes dom!
Jag tror inte däckfirman kalibrerar vid bytet, men de kollar så klart lufttrycket.
Jag kalibrerar när jag själv kollat trycket t.ex. efter varnaren larmat.
Min erfarenhet av användare, t.o.m. proffs, generellt inte agerar på eget initiativ utan de behöver en hjälpande trigger som får dem att agera med X på Y.
 
Jag tror inte däckfirman kalibrerar vid bytet, men de kollar så klart lufttrycket.
Jag kalibrerar när jag själv kollat trycket t.ex. efter varnaren larmat.
Min erfarenhet av användare, t.o.m. proffs, generellt inte agerar på eget initiativ utan de behöver en hjälpande trigger som får dem att agera med X på Y.
Men i det här fallet är det svårt med en hjälpande hand. För bilen vet inte om man bytt hjul eller om man pillat med däcktrycket med avsikt eller inte.

Så man måste veta och göra det som del av sin rutin. Det står ju tydligt i den 300-sidiga:p manualen som följer med bilen.

Jag har alltid tyckt det varit förvånansvärt lite man blivit informerad om vid köp av ny bil och gäller det begagnad så lär det väl vara helt obefintligt oftast.
 
Har ingen däcktrycksvarnare. Jag kollar när jag bytt däck, innan jag ska åka längre tur (4-8 timmar), eller om något ser/känns annorlunda.
 
Min bil larmade om däcktryck så jag blev tvungen att läsa instruktionsboken för att släcka varningen. I instruktionsboken rekommenderade man att kontrollera däcktrycket varannan vecka...
Jag har ärligt talat enbart kollat däcktrycket när bilen själv har larmat. Dvs två gånger i hela mitt liv.
Jag har aldrig ägt så modern bil att den kollat däcktryck:D
Misstänker jag nåt så känner jag på däcken - lite luft brukar göra dem lite varma/ljumma.
Och så kollar jag däcktrycket på nån mack.

I min dinosaurievärld så ingår det i det självklara att hantera på en bil.
 
Men i det här fallet är det svårt med en hjälpande hand. För bilen vet inte om man bytt hjul eller om man pillat med däcktrycket med avsikt eller inte.

Så man måste veta och göra det som del av sin rutin. Det står ju tydligt i den 300-sidiga:p manualen som följer med bilen.

Jag har alltid tyckt det varit förvånansvärt lite man blivit informerad om vid köp av ny bil och gäller det begagnad så lär det väl vara helt obefintligt oftast.
Det är precis det jag menar. Människor fungerar många gånger inte utan rätt trigger, så de flesta kalibrerar sannolikt inte sina bilar vid de tillfällen då de "borde". Det går inte bygga upp ett systemtänk/process med en sådan förväntan. (Väldigt förenklat.)

Man kan dock lösa det på annat sätt mha någon form av sensor, påminnelsenotifiering efter x tid osv. Det ska inte vara en nyhet som man läser en gång och förväntas känna till resten av bilens livstid.

Alternativt så är det good enough att däckfirman ser till att det blir rätt tryck, men skippar kalibreringen.
 
Det är precis det jag menar. Människor fungerar många gånger inte utan rätt trigger, så de flesta kalibrerar sannolikt inte sina bilar vid de tillfällen då de "borde". Det går inte bygga upp ett systemtänk/process med en sådan förväntan. (Väldigt förenklat.)

Man kan dock lösa det på annat sätt mha någon form av sensor, påminnelsenotifiering efter x tid osv. Det ska inte vara en nyhet som man läser en gång och förväntas känna till resten av bilens livstid.

Alternativt så är det good enough att däckfirman ser till att det blir rätt tryck, men skippar kalibreringen.
Fast skippar de kalibreringen kommer systemet med stor sannolikhet att varna för lågt däcktryck inom en vecka . Vilket är en slags påminnelse.

Nu är systemet uppbyggt på ett sådant sätt - så jag var mest intresserad av Bukes insikt i hur det fungerar i praktiken.
 
Det bästa är väl att ha exakt enligt vad det ska vara och jag tror den larmar flera bar under.
Det där med exakt vad det ska vara känns lite luddigt dock. På min bil står det 2.4. Vid det trycket känns den skakig och strax under larmar den. Dvs stämmer inte alls. 2.8 drog de i på däckfirman jag tog hjälp av när jag i samband med den upptäckten trodde att nåt var galet.
Men så jo, med tanke på att det då ska vara 2.8 (trots att informationen säger annat) och den larmar först under 2.4 så är det ju absolut inte optimalt att vänta på larmet. Däcken slits ju hårdare långt innan dess.
 
Fast skippar de kalibreringen kommer systemet med stor sannolikhet att varna för lågt däcktryck inom en vecka . Vilket är en slags påminnelse.

Nu är systemet uppbyggt på ett sådant sätt - så jag var mest intresserad av Bukes insikt i hur det fungerar i praktiken.
Jag vet inte men tror att min däckfirma kalibrerar. En gång gjordes det inte och då gallskrek bilen på väg hem och jag fick göra det själv.

För övrigt kollas det vid däckbyte och om bilen varnar eller jag tycker det ser suspekt ut.
 
Det där med exakt vad det ska vara känns lite luddigt dock. På min bil står det 2.4. Vid det trycket känns den skakig och strax under larmar den. Dvs stämmer inte alls. 2.8 drog de i på däckfirman jag tog hjälp av när jag i samband med den upptäckten trodde att nåt var galet.
Men så jo, med tanke på att det då ska vara 2.8 (trots att informationen säger annat) och den larmar först under 2.4 så är det ju absolut inte optimalt att vänta på larmet. Däcken slits ju hårdare långt innan dess.

Det är väl också däcken som avgör, bilens baseras ju på däcken som ingår vid köp. Sättet man på andra, blir det ju annat tryck.
 
Alla som har däcktrycksvarnare (som numer är lagstadgat på nyare bilar), sköter ni kalibreringen ordentligt - varje gång lufttrycket ändras eller däck-konstellationen ändras (hjulbyte, däckbyte, påfyllning av luft) ska det aktivt kalibreras om av er som förare.

Det var ett huvudsakligt argument varför detta system jag var med och uppfann och implementerade i början av 2000-talet aldrig skulle fungera i praktiken. Nu är det de facto standard, men det vore roligt att få veta Bukes dom!
Ja det gör vi. Det är ju bara att gå in i inställningarna. Den tjatar sig döende annars.
 
Min bil larmade om däcktryck så jag blev tvungen att läsa instruktionsboken för att släcka varningen. I instruktionsboken rekommenderade man att kontrollera däcktrycket varannan vecka...
Jag har ärligt talat enbart kollat däcktrycket när bilen själv har larmat. Dvs två gånger i hela mitt liv.

Jag kollar däcktrycket i menyn minst en gång i veckan.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 353
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 376
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp