Jag bytte precis på Däckskiftarna, på en sån drop-in station och de fyllde alla däck med luft innan de satte de på bilen.Tror inte att det kollas? Beror väl på var man gör bytet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag bytte precis på Däckskiftarna, på en sån drop-in station och de fyllde alla däck med luft innan de satte de på bilen.Tror inte att det kollas? Beror väl på var man gör bytet.
Jag tror inte däckfirman kalibrerar vid bytet, men de kollar så klart lufttrycket.Alla som har däcktrycksvarnare (som numer är lagstadgat på nyare bilar), sköter ni kalibreringen ordentligt - varje gång lufttrycket ändras eller däck-konstellationen ändras (hjulbyte, däckbyte, påfyllning av luft) ska det aktivt kalibreras om av er som förare.
Det var ett huvudsakligt argument varför detta system jag var med och uppfann och implementerade i början av 2000-talet aldrig skulle fungera i praktiken. Nu är det de facto standard, men det vore roligt att få veta Bukes dom!
Men i det här fallet är det svårt med en hjälpande hand. För bilen vet inte om man bytt hjul eller om man pillat med däcktrycket med avsikt eller inte.Jag tror inte däckfirman kalibrerar vid bytet, men de kollar så klart lufttrycket.
Jag kalibrerar när jag själv kollat trycket t.ex. efter varnaren larmat.
Min erfarenhet av användare, t.o.m. proffs, generellt inte agerar på eget initiativ utan de behöver en hjälpande trigger som får dem att agera med X på Y.
Jag har aldrig ägt så modern bil att den kollat däcktryckMin bil larmade om däcktryck så jag blev tvungen att läsa instruktionsboken för att släcka varningen. I instruktionsboken rekommenderade man att kontrollera däcktrycket varannan vecka...
Jag har ärligt talat enbart kollat däcktrycket när bilen själv har larmat. Dvs två gånger i hela mitt liv.
Det är precis det jag menar. Människor fungerar många gånger inte utan rätt trigger, så de flesta kalibrerar sannolikt inte sina bilar vid de tillfällen då de "borde". Det går inte bygga upp ett systemtänk/process med en sådan förväntan. (Väldigt förenklat.)Men i det här fallet är det svårt med en hjälpande hand. För bilen vet inte om man bytt hjul eller om man pillat med däcktrycket med avsikt eller inte.
Så man måste veta och göra det som del av sin rutin. Det står ju tydligt i den 300-sidiga manualen som följer med bilen.
Jag har alltid tyckt det varit förvånansvärt lite man blivit informerad om vid köp av ny bil och gäller det begagnad så lär det väl vara helt obefintligt oftast.
Fast skippar de kalibreringen kommer systemet med stor sannolikhet att varna för lågt däcktryck inom en vecka . Vilket är en slags påminnelse.Det är precis det jag menar. Människor fungerar många gånger inte utan rätt trigger, så de flesta kalibrerar sannolikt inte sina bilar vid de tillfällen då de "borde". Det går inte bygga upp ett systemtänk/process med en sådan förväntan. (Väldigt förenklat.)
Man kan dock lösa det på annat sätt mha någon form av sensor, påminnelsenotifiering efter x tid osv. Det ska inte vara en nyhet som man läser en gång och förväntas känna till resten av bilens livstid.
Alternativt så är det good enough att däckfirman ser till att det blir rätt tryck, men skippar kalibreringen.
Det där med exakt vad det ska vara känns lite luddigt dock. På min bil står det 2.4. Vid det trycket känns den skakig och strax under larmar den. Dvs stämmer inte alls. 2.8 drog de i på däckfirman jag tog hjälp av när jag i samband med den upptäckten trodde att nåt var galet.Det bästa är väl att ha exakt enligt vad det ska vara och jag tror den larmar flera bar under.
Jag vet inte men tror att min däckfirma kalibrerar. En gång gjordes det inte och då gallskrek bilen på väg hem och jag fick göra det själv.Fast skippar de kalibreringen kommer systemet med stor sannolikhet att varna för lågt däcktryck inom en vecka . Vilket är en slags påminnelse.
Nu är systemet uppbyggt på ett sådant sätt - så jag var mest intresserad av Bukes insikt i hur det fungerar i praktiken.
Det där med exakt vad det ska vara känns lite luddigt dock. På min bil står det 2.4. Vid det trycket känns den skakig och strax under larmar den. Dvs stämmer inte alls. 2.8 drog de i på däckfirman jag tog hjälp av när jag i samband med den upptäckten trodde att nåt var galet.
Men så jo, med tanke på att det då ska vara 2.8 (trots att informationen säger annat) och den larmar först under 2.4 så är det ju absolut inte optimalt att vänta på larmet. Däcken slits ju hårdare långt innan dess.
Ja det gör vi. Det är ju bara att gå in i inställningarna. Den tjatar sig döende annars.Alla som har däcktrycksvarnare (som numer är lagstadgat på nyare bilar), sköter ni kalibreringen ordentligt - varje gång lufttrycket ändras eller däck-konstellationen ändras (hjulbyte, däckbyte, påfyllning av luft) ska det aktivt kalibreras om av er som förare.
Det var ett huvudsakligt argument varför detta system jag var med och uppfann och implementerade i början av 2000-talet aldrig skulle fungera i praktiken. Nu är det de facto standard, men det vore roligt att få veta Bukes dom!
Min bil larmade om däcktryck så jag blev tvungen att läsa instruktionsboken för att släcka varningen. I instruktionsboken rekommenderade man att kontrollera däcktrycket varannan vecka...
Jag har ärligt talat enbart kollat däcktrycket när bilen själv har larmat. Dvs två gånger i hela mitt liv.