Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att det är toppen! När jag bytt däck så talar den om att trycket har ändrats och då kalibrerar jag om den. Annars har den bara varnat vid ett tillfälle och då visade det sig att jag hade en spik i hjulet. Utan varningen hade jag säkert kört på tills det var "för sent".Alla som har däcktrycksvarnare (som numer är lagstadgat på nyare bilar), sköter ni kalibreringen ordentligt - varje gång lufttrycket ändras eller däck-konstellationen ändras (hjulbyte, däckbyte, påfyllning av luft) ska det aktivt kalibreras om av er som förare.
Det var ett huvudsakligt argument varför detta system jag var med och uppfann och implementerade i början av 2000-talet aldrig skulle fungera i praktiken. Nu är det de facto standard, men det vore roligt att få veta Bukes dom!
Men i det här fallet är det svårt med en hjälpande hand. För bilen vet inte om man bytt hjul eller om man pillat med däcktrycket med avsikt eller inte.
Så man måste veta och göra det som del av sin rutin. Det står ju tydligt i den 300-sidiga manualen som följer med bilen.
Jag har alltid tyckt det varit förvånansvärt lite man blivit informerad om vid köp av ny bil och gäller det begagnad så lär det väl vara helt obefintligt oftast.
Nu har jag ju inte tryckvarnare på nuvarande bil, men jag har inga som helst problem med att läsa en instruktionsbok eller göra kontroller om det behövs. Irriterande att det inte framgår tydligare dock, jag verkar ju snarast vara en avvikelse från normen.
Har alltid ca 0,2-0,3 bar högre än det lägsta angivna trycket. Under alla de år som jag jobbade på Volvo fick jag aldrig till mig något annat än att det är lägsta rekommenderade tryck, inte det optimala. (Och skillnaden i bränsleförbrukning är ju oftast mätbar.)
Ja för om jag glömmer det blir jag så rädd när bilen varnar innan jag kommer på att jag bytt däck Så nu nollar jag alltid innan jag kört utanför grindarna hos däckfirman så slipper jag bli rädd för att något är trasigt.Alla som har däcktrycksvarnare (som numer är lagstadgat på nyare bilar), sköter ni kalibreringen ordentligt - varje gång lufttrycket ändras eller däck-konstellationen ändras (hjulbyte, däckbyte, påfyllning av luft) ska det aktivt kalibreras om av er som förare.
Det var ett huvudsakligt argument varför detta system jag var med och uppfann och implementerade i början av 2000-talet aldrig skulle fungera i praktiken. Nu är det de facto standard, men det vore roligt att få veta Bukes dom!
När personalen på vårdcentralen plockar fram grejerna?En heeelt annan fråga kommer här:
Hur ofta kollar ni ert blodtryck?
Jag är lite fascinerad av hur väl de flesta sköter om dina bilar och vilka pengar man kostar på dem men att göra detsamma med sig själv verkar för många vara svårare att prioritera
En heeelt annan fråga kommer här:
Hur ofta kollar ni ert blodtryck?
Jag är lite fascinerad av hur väl de flesta sköter om dina bilar och vilka pengar man kostar på dem men att göra detsamma med sig själv verkar för många vara svårare att prioritera
Min bil larmade om däcktryck så jag blev tvungen att läsa instruktionsboken för att släcka varningen. I instruktionsboken rekommenderade man att kontrollera däcktrycket varannan vecka...
Jag har ärligt talat enbart kollat däcktrycket när bilen själv har larmat. Dvs två gånger i hela mitt liv.
Vartannat år när vi har hälsokontroll på jobbet. Känner att jag fortfarande ligger lågt.En heeelt annan fråga kommer här:
Hur ofta kollar ni ert blodtryck?
Jag är lite fascinerad av hur väl de flesta sköter om dina bilar och vilka pengar man kostar på dem men att göra detsamma med sig själv verkar för många vara svårare att prioritera
Ja däcken ser iaf jag över när jag går förbi. På uppfarten har vi gropar typ där däcken står så man luras ibland....I samband med mitt första bilköp blev jag ihop med en bilmekaniker så vissa saker präntade han in direkt- ha koll på däcken är en av dom. Kikar däcken visuellt inför nästan varje körning, och kollar däcktryck så fort jag upplever att bilen inte känns rätt att köra.
När man kör släp med häst i behöver man ha högre tryck i bakdäcken än annars så jag ändrar/kollar trycket ofta.Min bil larmade om däcktryck så jag blev tvungen att läsa instruktionsboken för att släcka varningen. I instruktionsboken rekommenderade man att kontrollera däcktrycket varannan vecka...
Jag har ärligt talat enbart kollat däcktrycket när bilen själv har larmat. Dvs två gånger i hela mitt liv.
Alla som har däcktrycksvarnare (som numer är lagstadgat på nyare bilar), sköter ni kalibreringen ordentligt - varje gång lufttrycket ändras eller däck-konstellationen ändras (hjulbyte, däckbyte, påfyllning av luft) ska det aktivt kalibreras om av er som förare.
Det var ett huvudsakligt argument varför detta system jag var med och uppfann och implementerade i början av 2000-talet aldrig skulle fungera i praktiken. Nu är det de facto standard, men det vore roligt att få veta Bukes dom!
Det är ganska få bilar som har sådana system. De flesta däcktrycksvarnarsystem fungerar inte så. Många ogillar systemen eftersom däck och fälgar inte längre kan köpas helt fritt, utan blir en portion dyrare varje gång.Däcktrycken kollas varje gång tändningen slås på innan motorn startar
För mig är det perfekt o bekvämt. Då har man hela tiden kollDet är ganska få bilar som har sådana system. De flesta däcktrycksvarnarsystem fungerar inte så. Många ogillar systemen eftersom däck och fälgar inte längre kan köpas helt fritt, utan blir en portion dyrare varje gång.