Koliksymptom igen :-(

A

acke

Nu är det en vecka sen min häst fick en rejäl foderstupsförtoppning med koliksymptom. För att fira detta jubileum(?) fick han igår lättare koliksymptom, han åt lite, gick o skrapade med hoven, åt lite igen, skrapade... osv. (jag var inte där utan fick berättat för mig nån timme senare). När jag kom till stallet stod han o hängde o var inte intresserad av sitt hö (ca hälften var uppätet). Han har fått olja i maten vid varje fodring så jag letar vidare efter ev orsak. Nu slog det mig att betforen har varit lite mjukare än vad den har varit tidigare, i sitt torra tillstånd. Kan det vara så att det inte mått bra av att stå i plasttunna hela sommaren, har dragit åt sig fukt o nu är direkt skadligt? Han har aldrig tidigare haft några som helst problem med magen... Ska jag ge honom ngt annat än havre om det nu inte är betforen (som jag ska slänga ut idag)? Kan Fibergi vara ett bra alternativ? Eller krossad havre?

:confused:

Hur fodras de? Alltså när var hur och i vilken ordning?

Jag skulle också slänga betforen.

Vad för tillgång till vatten har de och hur äter han?

De får mat (först kraftfoder, sen hö) ca kl 7, middagshö på vintern (då det inte är ngt att äta i hagen) och kvällsmat ca 19, hö i hönät (kasse från Hööks) senare om möjligt. Står på o äter rätt mycket halm.

Han har både modern vattenkopp (som han dricker ur) OCH en 15 l vattenhink att välja på. Hinken är oftast nästan tömd (förutom ca en dm i botten) på morgonen. Ute har de vattenkar.

Jag slänger betforen!

*Jag* skulle vända på ordningen och ge hö först, för jag har lärt mig att det är bättre för dem om de äter höet först, dels för att inte vara så torra i halsen, för det är ju då risken för foderstrupsförstoppning är störst och om de dessutom kastar i sig maten så :crazy:

Och så skulle jag undvika pellets eller iaf ge väldig blöt pellets, fibergi är ju bra eftersom de är mkt struktur i det som måste tuggas. Men det finns ju å andra sidan hästar som får foderstrupsförstoppning på hö också.

Vatten har han ju så där fins det väl kanske inte så mkt att göra?

Du kanske ska ta ett nytt träckprov? Läste din tråd om avmaskning.

Du kanske kan prova att ge linfrön istället för olja?

Får hästen ofta kolik eller bara enstaka ggr? Vi har tävlingshästar och sen vi började med örtfoder har vi inte haft kolik men kan ju bara vara tur oxå. Du kan prova Linseed and fenugreek från Ullas ridsport.

Skippa hönätet och låt hästen äta från golvet istället! Kanske gör det någon liten skillnad, man vet aldrig. Ingen häst är byggd för att äta högre upp än från backen, ju.

TACK alla!

Sedan jag slängde ut den gamla betforen så har han tack o lov inte visat mer symptom! Kanske var det den som ställde till det iaf. Nu har en massa bra råd att gå tillbaka på om det skulle komma igen iaf, jättebra!
:bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 862
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar