Kolikhäst i stallet, hur skulle ni göra?

Sv: Kolikhäst i stallet, hur skulle ni göra?

Bella_Bus skrev:
Jag reagerar på veterinärer som börjar med att ge smärtstillande till kolik hästar. Smärtstillande, som likt namnet, lindrar smärta och hästen känner inte av den lika lätt och känner sig piggare än vad den egentligen är. Ägarna/Skötare/ryttare kanske då tror att allt är mkt bättre eftersom att hästen ser piggare ut, men det är en synvilla. Man vet själv hur det är när man har tagit en Alvedon när man har feber tex.

Orsaken till att man smärtlindrar kolikhästar är just att det är en väldigt smärta för hästen och att den i sin tur spänner sig och förmodligen börjat att rulla sig, kasta sig i boxen/hagen etc.

Detta kan madföra att de kan få tarmvred eller att de slår sig sönder och samman.

Dessutom så slappnar en häst av och därför blir den mer lugn vilket kan i sin tur "bota" koliken.

Och jag antar att veterinärer gav smärtlindring och B-vitamin eftersom det är det vanligaste att ge

Jag tycker att du gjorde helt rädd med hästen. Det är väldigt viktigt att hästen hålls varm, men självklart får den inte bli för varm. Jag brukar massera hästen på magen lite försiktigt för att få upp lite rörelse.

Jag hade inte vågat att massera magen på en kolikhäst :eek:

Jag tycker även att det är viktigt att man analyserar vart koliken kom ifrån. Stress, mögligt foder, vätskebrist?

Det är ganska svårt att göra eftersom det finns så otroligt många orsaker till kolik, men självklart skall man ju först och främst gå till fodret och titta.

Hjälpte en tjej som hade en häst som fick kolik. Efter 3h promenader (och en veterinär som var hos en annan kolikhäst) började vi spruta in olja och vatten genom munnen för att få i den vätska. 3dl vatten på en tom mage gör skillnad. När hon bara fått i sig lite olja och vatten började hon pilla i halmen lite och vi forsatte med vår "medicinering". Hästen blev bra efter 1h. :)

Liten fråga här. Vad menar du med tom mage???

Sedan skall man vara försiktig med att fylla i dem eftersom man kan få magsäcksöverfyllnad och jag vet faktiskt veterinärer som spräckt magsäcken på en häst efter att ha fyllt i den med för mkt olja (och nu är det parrafinolja och ingen annan olja man skall använda) och vatten :crazy:

Idag fick jag mig nästan en avhyvling, av hästens medryttare. Men hon var så extremt omedveten om allting, hon ändrade sin "historia" hela tiden och gick sen helt sonika sin väg när jag påpekade att oavsett vad det var som var för fel med hästen så var det oansvarigt att lämna hästen så.
"Men vi skulle ju avvakta till morgondagen"
I min värld är inte det att åka hem. Lovade iaf att aldrig mer ens peta på deras häst eller liknande så dom behövde knappast oroa sig.

Tyvärr finns det en del ignoranta och otacksamma människor i denna värld...och en del av dom är dessutom djurägare! Även om vet sa att dom skulle avvakta tills morgondagen så hade man väl reagerat om någon ringt och sagt att hästen blivit sämre...? En normalt funtad människa hade iallafall gjort det. Sen kan man ju undra vad för vet som rekommenderar "boxvila" till en häst med kolik... Det hade inte jag köpt iallafall...

Enligt medryttaren var det FÖRST för att dom trodde att den hade antingen muskelinflammation eller kolik, sen var det för att den hade kolik. Ingenting gick ihop om vi säger som så.

olgaklara skrev:
Orsaken till att man smärtlindrar kolikhästar är just att det är en väldigt smärta för hästen och att den i sin tur spänner sig och förmodligen börjat att rulla sig, kasta sig i boxen/hagen etc.

Detta kan madföra att de kan få tarmvred eller att de slår sig sönder och samman.

Dessutom så slappnar en häst av och därför blir den mer lugn vilket kan i sin tur "bota" koliken.

Och jag antar att veterinärer gav smärtlindring och B-vitamin eftersom det är det vanligaste att ge

Den veterinären gav ju smärtlindrande innan den gav B-vitamin och paraffinolja. Jag tycker att man ska börja med att ge Bvit och paraffinolja och om hästen inte blir bättre kan man ge den smärtstillande. Som jag sa förut, och som breccia skriver, så finns det tyvärr många som inte alls bryr sig om sina hästar som man själv skulle ha gjort. Jag skulle inte ha farit hem om min häst hade varit så sjuk.

Jag hade inte vågat att massera magen på en kolikhäst :eek:
Med massage menar jag inte massage med hårda knådningar utan mer som strykningar. Man får även en bättre relation och hästen känner sig lugnare när matte finns vid sidan om.

Det är ganska svårt att göra eftersom det finns så otroligt många orsaker till kolik, men självklart skall man ju först och främst gå till fodret och titta.

Ja, det var ju det jag menade, att man ska kolla vad man ger sig häst för foder om den kan ha fått en allergiskreaktion m.m. Men som sagt det finns MASSVIS med olika orsaker till kolik.

Liten fråga här. Vad menar du med tom mage???

Sedan skall man vara försiktig med att fylla i dem eftersom man kan få magsäcksöverfyllnad och jag vet faktiskt veterinärer som spräckt magsäcken på en häst efter att ha fyllt i den med för mkt olja (och nu är det parrafinolja och ingen annan olja man skall använda) och vatten :crazy:

Jag ska uttrycka mig lite tydligare nu. Hästen har fått kolikkänningar flera gånger men vet. och ägare har ej hittat orsaken till koliken men det tror att det är för att hästen har vätskebrist och ibland ej känner att den måste dricka. Så det är veterinärens rekomendation att ge vatten och olja i munnen. Hästen får inte förstoppning. Paraffinolja är utskrivet av veterinären och är det neda som används.

Senast ändrad av en moderator:

Tråkigt att vissa människor och hästägare inte kan ta ansvar över sitt djur... Väldigt snällt av dig att bry dig om hästen, det är allt för få som skulle ha gjort som dig.

/Bella - som ibland bryr sig FÖR mycket om hur andra sköter om sina hästar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka