Kolikhäst i stallet, hur skulle ni göra?

Sv: Kolikhäst i stallet, hur skulle ni göra?

ja jag får göra det, efter att jag antagligen fått en utskällning för att jag bytt täcke på hästen... :angel:

äh, då får dom väl skälla ut dig!

så kan du bara kontra med att det kanske var det som räddade hästens liv, om det nu gått bra då.. :crazy:

jag ska försöka vara civilserad, vi får se hur bra jag är på det.

Min häst hade kolik förra året på grund av att han drack väldigt lite, så vi fick order av veterinären att gå med honom tills han var där.
Jag har hört att det ska vara bra för dem att gå lite för att få igång magen och lyssna på veterinärens instruktioner.

Ja det är ju det första man gör med en kolikhäst, går! Men nej, här skulle den in i boxen med hypertjockt vintertäcke, ingen promenad här inte.
Den fick iaf gå och verkade bättre när jag åkte, vi får hoppas att den är bra idag!

Jag kommer ihåg när vår låneshettis fick kolik. Vi hade eget stall. Min syster fick lämna mig i stallet (var väl 13 år kanske) med sin mobil och åka hem för att få tag i folk. Det var mitt i vintern och jag gick och gick och gick med henne.
Veterinären snackade om avlivning och shit till syrran. Men då det inte var vår häst tog vi kontakt med ägaren (en gubbe som haft uppfödning i flera generationer inom familjen). Han föreslog kaffesup.
Visst hans häst så vi testar. Detta fick igång magen och när vi åkte därifrån var hon mycket piggare.
Skulle ALDRIG lämna en kolikhäst stillastående i en box för att invänta nästa dag!

Breccia_ skrev:
ja jag får göra det, efter att jag antagligen fått en utskällning för att jag bytt täcke på hästen... :angel:

Hoppas de har tagit sitt förnuft till fånga idag. Jag tycker det var jättebra av dig att ta ansvar som djurmänniska och göra det du kunde för hästen. Nog tusan ingriper man i en sådan akut situation, om en häst står och lider och ägaren vägrar ta till sig infon. Skäller de så har du iallafall hela Bukemaffian bakom dig ;)

Men usch vad ledsen jag blir av att läsa sånt här :(
Ja ledsen över att folk är som ägarna till denna häst, inte över att du var så underbart snäll och tog hand om hästen trots att du hade bråttom :love:

Jag hade blivit GLAD om folk ringt från stallet, om man åkt hem i tron att hästen mådde bättre och sedan blir den sämre, då VILL man ju att folk ska ringa så att man kan komma dit på direkten! Märkligt folk det där... :crazy:

Min häst har bara haft kolik en gång och inte så värst allvarligt, men den gången stannade jag hos henne till 12 på natten, efter att veterinär behandlat och åkt hem igen, för att vara säker på att hon var ok. Var sedan ute i stallet igen vid 6-7 på morgonen dagen efter ;) Trött som en en gnu, men vad gör man inte för sin häst?!!

Jag har flera gånger gjort som dig, tagit hand om andras hästar som fått kolikkänningar. Gått ut med dem, ringt till ägarna.. Alla har bara blivit glada. Som tur är finns det nog inte så många som skulle kunna skita i att ens häst blivit sämre igen och "avvakta till imorgon" men det är ändå skit att det finns såna människor. Trodde det var allmänt känt att kolik inte är nån sjukdom man kan bara i stillhet vänta ut... :confused:

En eloge till dig iaf! Det är såna som DIG man vill dela stallet med. Som bryr sig lika mycket om andras hästar som sin egen, om det händer dem något. :bow:

När Wella fick kolik sista gången så hade ägaren kontakt med vet i tele, hela natten var vi ute och gick med henne, jag och stallkompisen bäddade ner oss i stallet för att hon inte skulle lägga sig ner. Det var c:a 15 minus ute. Varje halvtimme tog vi och gick en sväng med henne, han var i dag 325 då så man kan ju inte tvinga henne att röra sig hur mycket som helst. Hon fick lägga sig ner lite då och då så länge hon bara låg och inte rullade.

Dagen efter vart hon sämre och veterinären kom ut, gav henne kramplösande, smärtstillande och åkte. Vi skulle ringa två timmar senare om det inte blev bättre och då skulle hon köras till Skara.

Innan denna veterinären kom ut hade ägaren kontakt med vet på telefon, h*n sa att hon skulle få ligga ner och vila, hon var ju trots allt dräktig. I alla fall så blev inte stoet bättre efter att vet hade varit där och på kvällen på lördagen åkte de till Slöinge med henne.

Hon stod där tills på Torsdagen då dom tog bort henne. "Kolik utan fastställd orsak". Hon var då bra en dag och fick foder, blev då dålig igen och sedan var hon helt plötsligt borta. Vi gjorde allt vi kunde det dygnet hon var hemma, vi lämnade inte hennes sida för en sekund, och istället för att sätta på tjockare täcken tog vi tunnare, varför bidra till att hästen svettas mer under koliken?

Det spelar ju ingen roll vilken häst det är, en häst ska inte stå och må dåligt, det är bara hemskt att se.
Men det var inte kolik enligt ägarna, den hade tömkörts och slagit över tre gånger när den reste sig. Ehm, intressant att den hade koliksymptom i sådana fall och hästen fick kramplösande av vet.
Kanske var något blandat men om det där inte var kolik tänker jag äta upp min hatt.
Dom sa inte ett ord till mig i stallet idag, hej och sen var det inte mer med det. Men men, hästen mår bra och det är ju huvudsaken.
Kan lägga till att dom inte var i stallet förrän samtidigt som mig, tidig e.m. kom jag ut idag. Hmm... Om det var min häst hade jag åkt hem sent därifrån, åkt ner och kollat under natten samt åkt ner tidigt på morgonen för att försäkra mig om att den mådde bra, hur milt det än är.
Jaja, jag har iaf gjort något bra, får vara glad för det! :)

Vad rart o skriva att det är såna som mig man vill dela stall med, brukar mest få jobbiga blickar av folk :p :)

Det du gjorde var kanon, och sånt som jag tycker är självklart då man står i stall med flera hästar.

Ägare som de ska nästan inte tillåtas äga häst tycker man ibland. Lägg ingen energi på att de är griniga på dig, du vet ju själv om att du gjort rätt!

Även våra "dåliga" gårdsveterinärer vet att hästar med kolik ska röra på sig, så det låt som en dum vet. :crazy:

Den ska självklart hålla sig varm, men jag brukar ta på ett täcke och ta ut den och gå med den i omgångar.

Väldigt dåligt av ägaren att inte komma ut också!

ja det är klart dom ska hålla sig varma men när dom svettas så där mycket kan man ju inte ha ett tjockt vintertäcke :crazy:
jaja, tur för hästen att den mår bra!
nu ska den vila fram tills i maj :smirk:

ödets ironi - min häst har kolikkänningar så nu ska jag åka ut till stallet och gå med honom :smirk:

Här står koliken som spön i backen låter det som:smirk:

Hoppas det odnar sig:bump:

Det är nog bra, han är under uppsikt och verkar okej men jag är nojig efter min kolikerfarenhet så jag ska proppa i honom olja och så nu.
anledningen till att jag sitter här är att jag måste ha bilen innan jag kan åka, svårt annars. så jag är inte så hemsk som jag verkar för att jag sitter här, vill bara påpeka det :p

Props till dig som tar hand om en annans häst som den var din egen:bow: Hur har det gått med din??

Jag får själv ont imagen när jag läser sånt. Det är som att lämnarf ens eget barn i sticket...

Det har gått så bra så, han piggade på sig när han fick röra sig i ridhuset o så. Vet. kom och gav b-vitamin och kramplösande och sen var Wille skitarg för att han inte fick någon mat :p
Funtar på att leta reda någon mat som är bra för känsliga magar eller så, det är för mkt kolik med 3 ggr på ett halvår tycker jag...

blanda i krossat linfrö i maten, gör susen för min kolikhäst! Olja och linfrö smörjer tarmarna på insidan!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka