Kolikhäst i stallet, hur skulle ni göra?

Sv: Kolikhäst i stallet, hur skulle ni göra?

han äter redan linfrön och har gjort det sen första kolikkänningen som var -05, sommaren någon gång.

madick: näe allting har varit finfint. tror han är en lite överkänslig häst helt enkelt faktiskt.

Centaur skrev:
Även våra "dåliga" gårdsveterinärer vet att hästar med kolik ska röra på sig, så det låt som en dum vet. :crazy:

Den ska självklart hålla sig varm, men jag brukar ta på ett täcke och ta ut den och gå med den i omgångar.

Väldigt dåligt av ägaren att inte komma ut också!

Men hästar som har kolik skall röra sig måttligt dvs lugn takt. Är det däremot tarmvred så skall hästen absolut inte röras på.

Så vet man inte vilket det är så är det nog försiktighet som bör råda

Breccia_ skrev:
Det spelar ju ingen roll vilken häst det är, en häst ska inte stå och må dåligt, det är bara hemskt att se.
Men det var inte kolik enligt ägarna, den hade tömkörts och slagit över tre gånger när den reste sig. Ehm, intressant att den hade koliksymptom i sådana fall och hästen fick kramplösande av vet.
Kanske var något blandat men om det där inte var kolik tänker jag äta upp min hatt.
Dom sa inte ett ord till mig i stallet idag, hej och sen var det inte mer med det. Men men, hästen mår bra och det är ju huvudsaken.
Kan lägga till att dom inte var i stallet förrän samtidigt som mig, tidig e.m. kom jag ut idag. Hmm... Om det var min häst hade jag åkt hem sent därifrån, åkt ner och kollat under natten samt åkt ner tidigt på morgonen för att försäkra mig om att den mådde bra, hur milt det än är.
Jaja, jag har iaf gjort något bra, får vara glad för det! :)

Vad rart o skriva att det är såna som mig man vill dela stall med, brukar mest få jobbiga blickar av folk :p :)

Hästar som har ont kan visa koliksymptom utan att det är kolik. Speciellt om den nu rest sig och gått över :eek: 3ggr

Jo det kan den förståss men att då lämna den, vad det än är, det förstår jag bara inte. I min värld finns inte "vi avvaktar till imorgon" oavsett vad det är. Tycker det är hemskt oansvarigt.

Det där håller jag med dig om fullständigt. Skulle ALDRIG lämna en häst som inte mår bra, iaf inte om någon annan inte skulle kunna se till den.

Fast jag behandlar aldrig kolikhästar hemma längre eftersom jag förlorat 3st hästar under åren i tarmvred. Vi åker direkt till klinik nu

usch vad hemskt, jag var beredd att åka iväg med Wille igår men vet. kom fort och han blev bra direkt av kramplösande vilket kändes väldigt bra. han får "lätt" kolik, gaskolik typ och behöver röra sig och få något så han inte har ont.
ägarna till den andra hästen meddelade inte någon heller om något skulle hända hästen. nej usch, dom är långt ner på min lista.

Man ska inte gå och gå med kolikhästar!

Jag har haft 2 hästar med kolik sedan februari, alla veterinärer som varit här säger att man inte ska gå för mycket med dom. Då tröttar man ut dom. Och man SKA låta hästen ligga ner, det smärtlindrar nämligen. Tänk när ni själva har ont i magen och ni tvingas ut och gå!

Man ska gå med dom ca 5 minuter varje timma bara.

Sedan får ju vet. ge mer instruktioner.

Att hålla dom varma är en bra ide men inte för varma så klart, dom får ju inte svettas.

Ena av mina hästar klarade sig men tyvärr så fick vi avliva den andra, den var 28 år.... :cry:

Jag skulle aldrig lämna stallet mer än ½ timma om jag har en kolik häst i stallet, allt kan gå så fort.

Usch kolik är inte roligt!

Mvh Hanna

Mina vet. har sagt andra saker, det känns som om jag hellre lyssnar på dom faktiskt, inget emot dig men när vi åkte in till strömsholm så sa dom att det hade varit precis vad som behövdes.
Min nuv. häst kommer igång om han får gå, hans mage kommer igång då och han bajsar.

Klart att jag förstår att det inte är mot mig, ;)

Förr var det ju så man skulle göra, gå med hästarna tills dom stupade. Det viktiga var ju att dom rörde på sig så att tarmarna kom i gång.

Men jag antar att forskning och erfarenhet har gjort att veterinärerna börjar få annan uppfattning.

jag är ju ingen vet. men jag tycker det låter mer logiskt att man ska ta det lite lugnt pga av smärtan och att som ska få ligga ner för att avlasta.

Mvh Hanna

Man ska ju inte hetsgå med hästarna, vi tog lugna promenader, den hästen som inte var min var jag ute med 5 minuter och min häst var ute i 30 minuter (eller ute och ute, vi var i ridhuset och jag släppte honom för jag ville se hur han betedde sig rent allmänt, han ville mest busa).
sen gick vi runt i stallet när han började krafsa och så.
så det är inte direkt att dom har gått extremt mycket eller länge, men bara så man ser om det blir någon förbättring.

madick: näe allting har varit finfint

Alltså, det är taget prover som garanterat utesluter bandmask? Vilka prover? Det är inte något att ignorera vid upprepade kolikanfall.

HannaPP skrev:
Man ska inte gå och gå med kolikhästar!

Jag har haft 2 hästar med kolik sedan februari, alla veterinärer som varit här säger att man inte ska gå för mycket med dom. Då tröttar man ut dom. Och man SKA låta hästen ligga ner, det smärtlindrar nämligen. Tänk när ni själva har ont i magen och ni tvingas ut och gå!

Man ska gå med dom ca 5 minuter varje timma bara.

Sedan får ju vet. ge mer instruktioner.

Att hålla dom varma är en bra ide men inte för varma så klart, dom får ju inte svettas.

Ena av mina hästar klarade sig men tyvärr så fick vi avliva den andra, den var 28 år.... :cry:

Jag skulle aldrig lämna stallet mer än ½ timma om jag har en kolik häst i stallet, allt kan gå så fort.

Usch kolik är inte roligt!

Mvh Hanna

Nästan samma råd har jag fått nu efter nyår då min gamling på 23 år har haft 2 kolikkänningar.

Dock så skulle jag promenera 5 minuter en gång i halvtimmen och om han ville lägga sig så fick han det! Han fick däremot inte rulla runt och så, då skulle vi ta upp honom och ut och gå en vända.

Korta intervaller funkade bra för min farbror som tur var!

Jag reagerar på veterinärer som börjar med att ge smärtstillande till kolik hästar. Smärtstillande, som likt namnet, lindrar smärta och hästen känner inte av den lika lätt och känner sig piggare än vad den egentligen är. Ägarna/Skötare/ryttare kanske då tror att allt är mkt bättre eftersom att hästen ser piggare ut, men det är en synvilla. Man vet själv hur det är när man har tagit en Alvedon när man har feber tex.

Jag tycker att du gjorde helt rädd med hästen. Det är väldigt viktigt att hästen hålls varm, men självklart får den inte bli för varm. Jag brukar massera hästen på magen lite försiktigt för att få upp lite rörelse.

Jag tycker även att det är viktigt att man analyserar vart koliken kom ifrån. Stress, mögligt foder, vätskebrist?

Hjälpte en tjej som hade en häst som fick kolik. Efter 3h promenader (och en veterinär som var hos en annan kolikhäst) började vi spruta in olja och vatten genom munnen för att få i den vätska. 3dl vatten på en tom mage gör skillnad. När hon bara fått i sig lite olja och vatten började hon pilla i halmen lite och vi forsatte med vår "medicinering". Hästen blev bra efter 1h. :)

Tycker det du gjorde med pucko-ägarnas häst var bra gjort! Sen att dom förmodligen är sånna människor som inte kommer att lära sig något föränn något tragiskt inträffar kan ju inte någon hjälpa! På mitt förra jobb så körde vi direkt till Helsingborg om någon häst fick kolik. Jag kom en måndag morgon (ledig på söndagar) och såg att en av mina passhästar stog med huvudet i hörnet och såg allmänt hängig ut, han brukade alltid stå med huvudet ute och vilja bli utsläppt direkt. Gick in i boxen och såg att han hade bajs på hela halsen och i huvudet + en del små skrapsår... Av med täcket, helt randig av torkad svett. Tog pulsen, hade över 80 i puls. Ringde vet och in med honom i transporten. Han släpade sig ut och stönade för varje steg han tog... Han som körde till vet med honom sa att när vet tittade på honom i transporten så sa hon att det var bara att köra till Helsingborg med honom, hon kunde inget göra mer än att ge honom lite smärtstillande och kramplösande. När hon drog upp i sprutan så var hans blod väääääldigt mörkt.. Sen bar det iväg. Då hade han dessutom lagt sig ner i transporten.. När dom kom till Lund stannade dom till och lilla pållen hade vandrat vidare till dom evigt gröna ängarna.... Han var med andra ord redan halvdöd när jag kom på morgonen och såhär med facit i hand hade det nog varit skönare för hästen att få somna in i sin box.... Men vi visste ju inte då att han var så illa däran. Han hade fått tarmvred och hans liv gick inte att rädda. Hade detta upptäckts i tid så hade han förmodligen levt idag men händer en sådan sak mitt i natten så vad ska man göra? Jag är dock glad att jag slapp vara med i transporten när han dog.. Är lite blödig när djur lider...det räckte att se honom innan vi lastade honom..
Så det där med att avvakta tills nästa morgon kan vara försent!

Ett litet tips: :d (Kanske inte att rekomender till alvarligt sjuk hästar)
En kompis häst hade kolik och vägrade gå ut på promenader, LAT- HÄST! Han var trött och hade haft kolik bara i några timmar.

Eftersom hästen var lite mörkrädd och superrädd för Älgar kom de på en liten idé att släppa han i hagen.

De släppte han i hagen som låg bredvid en MÖRKskog eftersom det här var på kvällen. Tjejen hoppade runt i skogen och gjorde olika ljudläten älg, fågel, hund, björn. Hästen blev lite på tårna och det blev som Myrornas krig i hans mage! Det kom ut bajs, non stop! Och ägaren apploderade! :) Hehe...

Jag reagerar på veterinärer som börjar med att ge smärtstillande till kolik hästar. Smärtstillande, som likt namnet, lindrar smärta och hästen känner inte av den lika lätt och känner sig piggare än vad den egentligen är.

Dom ger ju oftast smärtstillande och kramplösande. Smärtstillande har ju effekten att ta bort smärta och därför slappnar hästen av och koliken kan släppa av enbart den anledningen. Om det är en lättare kolik-släng.

Jag körde lastning med min när hon fick lite känningar i magen. Hon gick alltid snällt in, men blev lite smånervös och klämde ut lite pluttar! Funkade varje gång. Men det kanske beror på vilken sorts kolik det är.

Ja det var ju inga långa intervaller vi promenerade direkt, utan några minuter här och några minuter där, mest för att se hur hästen reagerade. Han bajsade och piggade på sig. Ut och hets-gå är ju inte det jag gör iaf, utan ser hur hästen reagerar när den rör sig, om den kommer igång lite o.s.v.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka