Kolikhäst i stallet, hur skulle ni göra?

Breccia_

Trådstartare
En häst i stallet hade idag fått kolik-känningar. Dom hade varit i stallet nästan hela dagen, tömkört m.m. Sen tyckte dom att hästen uppförde sig annorlunda, dom gissade på kolik.
Vet. kom och gav typ kramplösande? eller vad det nu är dom ger, smärtstillande. Något sådant, blev lite bättre.
Vet. rekomenderade att ställa in hästen i boxen med ett riktigt tjockt täcke och så fick det bli.
Hästen hade fortf. kolik-känningar och när jag gick förbi hästen stod några och tittade på den så jag stannade till och frågade vad det var.
Då förklarade dom det jag just skrivit ovan.
Hästen låg ner och stönade. Den var helt klart inte bra... Detta var ca 1 timme efter att dom hade åkt hem.
Vi fick upp hästen, kände innanför täcket och den hade börjat svettats ganska ordentligt, kokhet var den.
Drog av täcket och lyssnade på magen, toktyst. Sen ställde sig hästen och "lutade" rumpan mot väggen, helt spänd över hela kroppen, skakade (även med täcket på) och extremt spänd i magen. Drog på ett tunnare täcke (oklippt häst). Med tanke på att det är ett stort stall med många hästar blir det VÄLDIGT varmt om nätterna, t.o.m. min häst har fått en mer... avklädd look numera. Ingen har så tjocka täcken som kolikhästen hade på sig.
Letade genom hela stallet (+40 hästar) efter parrafinolja men hittade inte, tog en flaska olja och fick i honom lite vilket han lät väl smaka.
Han piggade på sig ganska ordentligt faktiskt, började pilla med halm och så i boxen. Men fortf spänd och skrapade mycket.
Tog ut honom och gick med honom och då piggade han på sig ordentligt.
Men ägarna, som en annan tjej ringde, tyckte inte det fanns något att göra, dom ville avvakta till imorgon...
Är det bara jag som reagerar så illa på det här? :crazy:
Hästen var helt klart dålig och vad sjutton är det för vet. som rekomenderar ett supertjockt täcke + vila i boxen när det är kolik?
Kommer så väl ihåg hur min ponny hade lyckats svetta igenom hela sitt tjocka vintertäcke när han fick kolik -03 och minnena bara strömmade genom huvudet - INGEN (oavsett vad man tycker eller gör som i detta fallet) förtjänar att se sin häst i ett sådant skick som jag såg min ponny, han var så äckligt dålig så det fanns inte.
Kolik har blivit något jag verkligen reagerar på och läst på mycket om.
Vad skulle ni ha gjort om detta hände i erat stall?
Jag kan bara inte låta en häst stå och må så där dåligt, det går inte.

Sv: Kolikhäst i stallet, hur skulle ni göra?

Tycker du gjorde rätt som tog hand om den stackars hästen!
Som ägare till ett djur skulle jag göra vad som helst för att djuret ska ha det bra!

Hemskt oansvarigt av ägarna :mad:

Min ena fick kolik bara för någon vecka sedan, och det var ren tur att jag befann mig i stallet. Kom ner vid 20.30, åkte hem vid 01.00, och åkte sedan ner till stallet och kollade hästen 2 gånger under natten.

Låter jättekonstigt att vet. rek. boxvila. Visst ska man inte köra slut på häststackarn men alla veterinärer som jag pratat med har sagt; gå 20 min. Låt hästen vila 10 - 20 min, kolla puls, temp, tarmljud och om hästen verkar uttorkad. Sen ut och gå igen, låt hästen vila en stund osv. Jag hade svettäcke på min när hon var inne, som jag bytte med jämna mellanrum, eftersom hon svettade ngt kopiöst. När jag var ute och gick så lag jag på ett termo.

Vet. sa också att blir det inte bättre med promenader, lite ljummet vatten med ex. betfor, och parafinolja så bör man ta ut en veterniär (igen om så är fallet).

Massa cred åt dig som faktiskt gjorde det som är var hästägares ansvar, fast lite synd är det iom att ägarna troligtvis inte kommer att lära sig något.

Jag tycker också att vets rekomendation var väldigt konstig, har då aldrig hört talas om liknande förrut, min kompis har haft samma vet då hennes sto fick kolik och det var bara gå gå gå, parafinolja och smärtstillande. Jag har svårt att tro att vet. faktiskt sa så öht...
Hur kan man inte åka ner när någon ringer från stallet och säger att hästen är mycket sämre? :crazy: Nej usch, det är en mardröm med kolik och det kan sluta hur som helst.
Det där med supertjockt täcke kan jag bara inte smälta... Hästen var verkligen kokhet. Jag lovar att jag kommer få skit för det imorgon men jag vet inte hurvida jag kommer kunna vara civilserad när man har varit så kall inför sin sjuka häst...

om man nu inte tycker att det finns något att göra och vill avvakta så ska man inte ha häst! :mad: ska man låta den pinas till döds i tarmvred då eller? :mad:

fyfan! :mad:

en eloge til dig som tog hando m den iaf, men tycker dte är skit av ägarna, skulle ALDRIG lämna mina hästar när de har kolik, känner ett antal hästar som har dött!!

Jag vet en som hade en häst som hade kolik på morgonen, och vet kom o sa sedan att den måste bul opereras för den kommer inte bli bra annars, då sa ägaren att den inte var försäkrad så de villle de inte, (ok, tycker jag så lång), men de låter hästen vara vid liv (och kolik är smärtsamt) ändan till kvällen när hästen börjar dö av sig själv (bli gul o kall) då ringer de vet för att få den avlivad, hade jag vetat vem människan var så lovar jag att jag skulle se till att den ägaren skulle få lida lika mkt!!

reaktionerna bland dom som var i stallet var minst sagt likadana som din, gud vilka ramsor jag svor över dom där människorna.
HUR kan man inte bry sig? :crazy:

Min ponny fick kolik -03 och var så grymt dålig, dom fick aldrig tag på mig - man får ju inte ha mobilen på i skolan. Sen den dagen har jag alltid min mobil i fickan, bara vibration för jag skulle inte kunna leva med mig själv annars.
Vet. behöver ju två signaturer för att få akut avliva en häst utan ägaren eller så, jag hade väl en jävla tur i och med att det inte fanns någon vet. i närheten som kom och skrev under, vi for i ilfart till strömsholm och han opererades.
Jag blir bara så äckligt arg och ledsen på människor som inte bryr sig.

Fy vad hemskt, klarade h*n operationen bra då? Jag har alltid min mobil med, så får dom säga vad dom vill, nuförtiden känns det väldigt jobbigt att inte ah mobilen, för man är rädd för att det händer något just då man inte har den med..

Tycker du gjorde helt rätt som började gå med hästen mm. Mitt sto har haft kolik ett antal gånger och jag vet med säkerhet att "avvakta tills imorgon" defenitivt inte är någon bra ide. Om den får tillbaka känningarna över natten och ligger och rullar sig i boxen kan det med stor risk leda till tarmomvridningar som kräver operation omgående.

Kommer så väl ihåg när jag gjorde en 1 veckas praktik hos en diskt vet förra året och vi bland annat behandlade en kolikhäst som enligt ägaren legat och rullat sig hela natten, den fick kramplösande mm men den visade ingen förbättring och vet konstaterade en möjlig tarmomvridning, så han ordinerade ägaren att åka med den till närmaste klinik och få den ordentligt undersökt och ev opererad där. Vet inte hur det slutade tyvärr.

Så om koliken inte släpper tycker jag ni ska tillkalla veterinären igen. I normala fall så ska hästen piggna på sig relativt omgående efter att den fått kramplösande och gör den inte det, utan fortsätter vara dålig tycker jag att ni bör tillkalla veterinären igen.

Min ponny återhämtade sig grymt snabbt, Strömsholm hade aldrig varit med om en häst som stod o bankade efter mat 10 timmar efter operationen :o Ponny ut i hovspetsarna... Han är 20 nu och är glad pensionär :) Han var ändå trött på tävlingslivet efter 12 år på banorna.

Matilda: vi försökte få ägaren att förstå att vi ville ha ut vet. men det ville dom visst inte, utan avvaktar till morgondagen... :crazy:
hästen vart bättre av kramplösande först men sen kom det tillbaka efter några timmar.
jag hade inte heller någon möjlighet att vara kvar i stallet så mycket längre, stannade 1½ timme extra bara för den hästen och hade bråttom från början. hade jag bott närmare hade jag stannat men det tar ju ändå ett bra tag för mig.
sen var det andra människor kvar i stallet som kände ägarna och skulle byta täcke på hästen innan dom åkte hem. alltid något...

:crazy: Låter magen gasfylld? (Håll örat/stetosopet mot hästens buk och "smäll" lite med fingret mot buken, om det låter som en bongotrumma är den förmodligen gasfylld) Om den är det kan det vara antingen stopp i själva tarmen eller någon förstoppning av någon slag som orsakar gaskolik. Kan även möjligen vara sandkolik, när hästen fått i sig för mycket sand.

När mitt sto hade kolik sa veterinären att det även gick bra att longera eller lösarbeta hästen så den fick röra på sig ordentligt, om det handlar om gaskolik brukar det ofta släppa när hästen har rört på sig ordentligt så att den "maserae" magen medan den rör sig.

Låter minst sagt som en korkar hästägare som inte vill tillkalla vet när hästen har kolik och det snart inte finns folk som kan passa den i stallet

Magen lät inte alls... Försökte få känna på hästen men dels verkade den ha svårt att lita på folk (jag hade olja i håret, ansiktet, på kläderna överallt efteråt) och sen hade den så ont när man tog på den att han bara vek undan och eftersom jag inte kände hästen ville jag inte pressa honom heller, det kändes som en dum idé då dom som var boxgrannar sa att han inte riktigt var 100% alltid så att säga.
Hästen hade tömkörts innan på dagen. Mer vet jag inte.

Mena inte att magen skulle låta av sigsjälv utan det ska vara som att "smälla" på en trumma, så att hästens mage är trumman.

Hoppas det läser sig iaf och att ägaren tar sitt litta förnuft till fånga innan det hela urartar till något mer obehagligt:crazy:

Ja det känns ju jävligt seriöst hela deras hästhantering för tillfället. Det är så konstiga idéer och åsikter och allt hit o dit, dom tycker så sjukt mycket - och sen gör dom så här.
På ett sätt är det nästan så att man vill att något ska hända - så dom fattar. Men inte på bekostnad av hästen ju...

Vet hur det är, mycket snack - liten verkstad eller vad det är man säger här nere. Tyvärr är det ju ofta det som sätter stopp för mycket.

inte en susning, har inte varit i stallet ännu. ska dit på e.m. men jag hoppas verkligen att ägarna åkte ut nu på morgonen.

du får skriva senare ikväll då och uppdatera oss!

Förstår inte hur ägarna bara kunde "avvakta" på det där viset, tycker det är en mycket oansvarigt handling och hade det varit min häst hade jag överhuvudtaget inte lämnat stallet innan läget var stabilt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka