Kolik eller urinvägsinfektion elller urinsten?

Emmy_Ohl

Trådstartare
Hej.
Jag hoppas att jag skulle vilja få lite råd och tips eller om de är bara jag som oroar mig i onödan.

Jag har en shettis/welsh 4 år i år, lite rund om magen.
Han har några gånger fått något anfall om kvällen så han har rullat och svettas lite va nog i höstas el i vintras första gången och sen nu för nån vecka sen. sen har jag funderat men de kanske han gör bara för att han inte vill kissa ute för att de skvätter och är bara is ute typ. han kissar direkt han kommer in jätte mkt, sen efter kanske en kvart eller så ställer han sig och kissar lite bara sen står han kvar så en stund. så jag undrar hur de står till med han?
men jag kanske oroar mig bara för han rör sig normal ingen feber ingen värme på hovarna. pigg och glad om man är ute äter bra, lite tråkigt med mat ibland men äter iaf.
han får nu krafft musli grön 2 dl sen 1/2 dl mineral grön, ca 4 kg hö. fast nu får han hö silage om dagarna och de äter dom väl fritt kan man säga eller får på morgonen så dom klarar sig ett tag sen får han ett kg hö på kvällen och sen lite betfor på morgonen. förut fick han hippo bas basic innan bytte till musli, men har inte gett han de än ska göra de imorn få se om de fodret funkar bra.
någon som har nå förslag? kanske bara gäller lite bantning o mer motion för att få han att må bättre.

/ Emmy

Sv: Kolik eller urinvägsinfektion elller urinsten?

Tycker att det mest låter som kolik. Ett bra tips är att lysna på mag ljuden om tarmarn jobbar normalt,och att hästen bajsar som den ska, annars är det kolik. Om hästen får kolik så ring vet för vidare råd är det ett mildrigt annfall så räcker det oftast med att ta bort allt foder och gå med hästen tills avföringen kommer igång, annars behövs vet vård med paraffin slangning och kramplösande osv.

ok, de har ju gått över eftersom han haft de under natten och jag inte sett till han då eller vetat att de skulle komma. men på morgonen brukar allt vara som de ska. så jag tycker de är underligt att han blir så ibland. men de kan väl vara att han äter mkt nu när dom får hösilage och lite motion. detta är svårt.

Min häst är också lite udda när han kissar. Kissar inte så gärna boxen. När vi ska ut på ridtur kissar han ordentligt nästan på en gång sen efter en stund kissar han bara några droppar. Han är kollad av vet.

ok, men kissar inne i boxen direkt han kommer in, men inte så gärna ute verkar de som då, men de kanske är för de skvätter. va sa veterinären då?

Hon tog lite prover som var ok. Hon trodde det var någon konstig idé han hade. Kan nog stämma. När han har kissat under ridtur har jag ju klappat honom på halsen medan jag väntat på att han ska bli klar. Han tycker nog det är mysigt att stanna.

Min förra häst hade förhudskatarr så ibland gjorde det ont att kissa så han höll sig så länge att han fick "kolik". Gav honom pleg och så fort det började verka kissade han och så var anfallet över. Han blev kollad mer uroskopi.

Senast ändrad av en moderator:

förhudskatarr? vad är de? är de farligt att ge pleg fast om dom inte skulle ha det?

Hej igen. är de vanligt att dom får det? fick han kolik mkt då eller?
var det dyrt att få det kollat? vore jätte intressant om du kunde berätta lite och hur du upptäckte att de var nå fel.

Din häst har definitivt inte symptom på förhudskatarr. Kiss-beteendet du beskriver tycker jag låter helt normalt. En urinvägsinfektion visar sig snarare genom att hästen kissar ofta och lite. Eventuella "kolik"symptom brukar uppstå i samband med kissandet. Njurproblem (av smärtsam typ) kan ge diffusa koliksymptom.

JAg tror att din häst har återkommande kolik och det kan vara ganska allvarligt. När du skriver att han kan vara svår med maten (förstår jag dig rätt?) leder ju även det tankarna till något strul med magtarmkanalen.

Du bör låta en veterinär kontrollera hästen. Det kan handla om magsår, parasiter, sandkolik, tänder (tandfällning aktuellt för 4-åring) mm. Foderstaten bör också kollas igenom. Jag förstår inte riktigt vilken foderstat du har hästen på. Om han bara får 4 kg grovfoder totalt under dagen är det i sig en anledning till kolik. För lite grovfoder stör tarmfloran och anses även vara en vanlig anledning till magsår hos häst. Symptomen för magsår är bla matvägran till och från samt smärta från magen.

Spekulera inte i o din häst kanske har samma som någon annan forumanvändares häst har eller har haft. Kontakta istället vet omgående. Återkommande kolik kan tyvärr sluta i ett betydligt allvarligare anfall som kanske inte slutar så väl.

ok, de låter bra. svårt med maten har han väl inte. han äter upp de han för på kvällen och sen nu på dagen får dom hösliage och de har dom så dom kan äta hela dagen. sen får han nu krafft musli grön 2 dl, 1/2 dl grön mineral, 1 kg hö och sen lite betfor på morgonen. känns inte som jag kan ge han mer mat eftersom han är ganska tjock tycker jag. Kan skicka bild på han om du vill från min mail till din. han har haft ett anfall i år om de var kolik kom ut en morgon o han var full med spån och var lite blöt o ansiktet och vid bogen ungefär. sen har han väl haft ett förra året med. sen har de inte varit nå mer. han har börjat hosta lite nu på kvällen bara lite, men de kanske beror på att dom får hö inne o hösilage ute. Vet inte om de känns som de behövs m vet eftersom han har bara haft 2 anfall, men om de kommer hit en vet till bygden så ska jag ta dit han.

ok, det låter i magen, typ som när man är hungrig och sen som ett skvallande ljud? då funkar magen iaf och de inte är nån förstoppning? stämmer de? eller har jag missuppfattat de?

Om du tar ut vet eller ej kan jag inte påverka.

Jag skulle dock råda dig att ge mer än 1 kg hö på kvällen. Jag vet iofs inte hur länge din häst står inne, men säg att h*n går in vid 7 och ut vid 7, dvs 12 h - då blir det mer än 11 h utan grovfoder = mkt ofysiologiskt och i sig anledning nog för att hästen ska få kolikanfall.

Om h*n är lite rund kan jag förstå att du inte vill ge mer hö, men varför inte 1-2 kg halm?

ok, jag har kollat lite på olika sidor och då står de att man ska lyssna på magen och de har jag gjort och de låter skvallar och kurrar lite. tagit tempen och den ligger som vanligt. har fått ett tips av en att ge han en halv dl parafin olja/dag. ok, men om du tänker på ridskolor o så, de är ju samma sak där. halm, jadu då lär man köpa stor balar finns inga små häromkring och vi lånar stallet och de finns inge plats.
så jag vet inte vad jag ska göra. känns som jag ska avvakta lite o se om de händer igen isf ta ett beslut. men han har börjat hosta lite nu, vet inte vad de kan vara. funderar på om de är för att jag börjat ge han musli. annars är han väldigt pigg o glad.
har du stor erfarenhet om detta ? är tacksam för svar o tips. gärna om du har nå mer tips

Paraffinolja ger man vid misstänkt förstoppning. Ofta får man slanga (via sond i näsan, görs av vet) med en blandning av olja och vatten - någon till några liter paraffin och uppemot 20 liter vatten beroende på hästens vikt och uttorkningsgrad.

På ridskolor brukar ma ha utbildad stallpersonal som vet hur och när en häst ska utfodras. Ridskolehästarna får inte 1 kg hö vid insläpp för att sedan stå utan grovfoder till frukosten. Då hade de också haft problem. Märklig jämförelse?

Halm - köp en rundbal då? Det är ju inte som med ensilerat foder där hållbarheten på en öppnad bal är begränsad. Nu ser jag att ni inte har någon plats heller. Nähä. Tyvärr kan jag inte ge några råd om praktiska lösningar, men jag är ganska väl insatt i hästens sjukdomar och hur de botas.

Om hästen har ätit mûsli någon dag är det osannolikt att det är därför han hostar. Att kolikanfallen skulle ha med mûslin att göra är ju uteslutet eftersom hästen inte utfodrats med detta tidigare.

Andra orsaker till magproblem; ni kanske fodrar hösilaget direkt på marken - ohygieniskt + risk för att hästarna får i sig jord/grus med sandkolik till följd.

Parasitstatus?

Tandstatus? Problem i tandväxlingsperioden kan också ge problem med magen.

han fick kolik anfall före muslin, men hösilaget hade jag börjat med för en vecka före anfallet. jag tänkte ringa till Atg imorn och höra vad dom säger att jag ska göra.
ok, riskolan här får ponnyerna 1 till 2kg på kvällen.
jo de vet jag väl, men vi har tyvärr inte plats.
dom äter hösilaget i trälådor i hagen och tänderna kolla jag på han förra året och då tyckte vet att vi skulle vänta lite o kolla de eftersom han byter tänder o har sig. så de kan väl vara det.

så jag vet inte, lika bra att kolla han. lär höra av ett besök kostar o så.

Så dumt, det där med tänderna. Just tandfällningsperioden är verkligen en tid då många hästar får problem. Förutom mjölktandskappor och diverse sårbildningar är det även under den här perioden som bettfelen grundas - och kan åtgärdas. Låter som om du ska prata med en annan veterinär om tänder!

jajja, men de är som det är. de behöver ju inte vara nå fel alls på han, bara jag som inbillar mig kanske.
får reda på den nästa helg så.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 240
Senast: corzette
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 129
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama